Bicara kebenaran bersama anak muda
Dinsman
(Artikel 305, 13/4)
Bicara
kebenaran bersama anak muda
Mulanya
saya bercakap mengenai “Mengapa perlu menulis”, berdasarkan pengalaman sendiri,
dengan tujuan untuk membuka minda anak-anak muda yang menghadiri bengkel
penulisan itu, supaya mereka mendapat gambaran mengenai proses menulis atau
kreativiti, dan supaya mereka jadi terangsang untuk menulis.
Kemudian
disambung oleh Kassim Muhamad, yang diminta oleh pihak penganjur untuk bercakap
mengenai “Menulis untuk kebenaran”. Agak menarik apabila Kassim, setelah
menyampaikan kuliahnya, lalu meminta para peserta memilih satu perkataan yang
boleh mewakili pandangan dan fikiran mereka mengenai subjek yang diperkatakan,
iaitu kebenaran.
Peserta
bengkel itu terdiri daripada pelajar-pelajar Institusi Pengajian Tinggi (IPT)
di negeri-negeri di utara, seramai 30 orang, lelaki dan perempuan, tahun 1, 2
dan 3, kebanyakannya di tahun 2, pelbagai jurusan.
Saya
jadi teruja apabila melihat perkataan-perkataan yang mereka pilih. Antaranya
seperti subjektif, enquiri, keadilan, perjuangan, takut, sistem, makna,
prihatin, hipokrit, dan yang paling menggugah ialah perkataan ‘palsu’.
Bagaimanakah kata ‘palsu’ boleh mewakili pandangan seseorang terhadap ‘kebenaran’?
Maka
saya bertanya kepada pelajar tersebut, bagaimana ‘palsu’ boleh mewakili
pandangannya terhadap kebenaran? Maka dia pun mengemukakan hujah-hujahnya.
Memang dia mempunyai hujah yang agak bernas bagi mempertahankan pemilihan
perkataannya itu. Demikian juga dengan yang memilih kata ‘hipokrit’, ‘takut’
dan sebagainya.
Di
peringkat tersebut, memang itulah yang lebih penting. Boleh berhujah. Biar apa
pun hujah mereka, apabila berhujah, mereka memperlihatkan kewajaran pandangan
mereka itu, atau mereka menunjukkan jalur pemikiran mereka. Dan ternyata
pelajar-pelajar IPT seramai 30 orang yang mengikuti bengkel penulisan itu
masing-masing mempunyai minda yang bebas dan terbuka, dan berani meneroka.
Misalnya
Mohd Adam Abu Bakar yang memilih perkataan hipokrit. Apabila diminta menuliskan
hujahnya, dia menulis begini: “Hipokrit – itulah apa yang terlintas di benak
fikiran saya sewaktu pertama kali ditanya mengenai kebenaran. Pada fahaman
saya, manusia apabila ditanya mengenai kebenaran mereka akan mengikut apa sahaja
yang dikatakan oleh pihak atasan. Tidak bisa menyampaikan kebenaran yang ada. Sebabnya,
mereka hipokrit.
“Sudah
hilang dalam diri manusia untuk mengatakan bahawa sesuatu yang benar itu adalah
benar, dan yang salah itu adalah salah. Sebabnya, mereka hipokrit. Tidak bisa
menjadi diri sendiri. Manusia itu takutkan kelainan, kerana yang dicari adalah
persamaan sahaja. Oleh itu apa yang tinggal adalah keserataan dalam hubungan,
kehidupan dan lain-lain. Sebabnya, mereka hipokrit.”
Bengkel tiga hari yang dibuat di
Pendang Lake Resort (Kedah), anjuran Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) itu,
turut diisi juga oleh Hasni Abas dan Herry Nurdi (dari Indonesia ).
Hasni bercakap mengenai aspek bahasa dalam penulisan; Herry Nurdi pula
menceritakan pengalaman bacaannya yang begitu banyak dan luas (koleksi buku di
rumahnya 60,000 buah), hingga memungkinkan dia menghasilkan 25 buah buku
setakat ini, pada usia 34 tahun.
Sebelum itu Cikgu Azmi Ab Hamid selaku
tuan rumah, memulakan bengkel itu dengan bicara mengenai realiti sebenar dan
realiti rekaan manusia, yang menyebabkan masyarakat hari ini banyak tertipu
olehnya.
Demikianlah,
pada hari ketiga, apabila sekali lagi diminta memilih perkataan yang boleh
mewakili pemahaman mereka terhadap kebenaran, kebanyakan peserta telah memilih
perkataan yang lain pula, akibat perubahan dalam pemikiran mereka, hasil
perbincangan selama dua hari.
Mohd
Adam yang kelmarin memilih kata ‘hipokrit’, kini memilih pula kata ‘kosong’,
dengan hujah: “Kosong – itulah apa yang saya fikirkan mengenai kebenaran. Hal
ini kerana persepsi saya berubah. Saya beranggapan bahawa kebenaran itu akan
menjadi kosong kalau kita tak mencari; kebenaran akan menjadi kosong kalau kita
tidak ada ilmu; kebenaran akan menjadi kosong, dan tetap kosong, kalau kita
biarkan; kebenaran tak akan terbukti, jika sifat kosong itu ada dalam diri.
Kekosongan itu boleh dipenuhi jika kita sendiri mahu penuhinya. Terpulang pada
diri kita. Semuanya kita.”
Sebenarnya
ini bukanlah kali pertama kami dari Seniman Paksi Rakyat (Paksi) terlibat dalam
diskusi mengenai ‘kebenaran’. Ini kali yang entah ke berapa. Sudah banyak kali.
Tetapi inilah pertama kali berdiskusi mengenai kebenaran bersama dengan
anak-anak muda dari IPT. Terasa kelainannya, berbanding dengan diskusi bersama
orang-orang dewasa sebelum ini, termasuk dengan golongan penulis.
Apa
kelainannya? Pertama ialah pendekatan mereka, atau bagaimana mereka melihat
subjek yang dibincangkan. Cukup menarik apabila didapati tidak ada seorang pun
di kalangan pelajar itu yang cuba memberi tafsiran politik kepartian semasa,
terhadap makna kebenaran itu, sedangkan itulah tumpuan pemikiran dan tafsiran pihak
penulis, budayawan dan intelektual yang pernah kami berdiskusi sebelum ini.
Bahkan
begitu sukar sekali untuk mengajak mereka dari golongan penulis, budayawan dan
intelektual itu membicarakan kebenaran yang tidak dikaitkan dengan tafsiran
politik kepartian semasa. Sudah beberapa kali diskusi dan forum diadakan,
termasuk yang pihak Paksi tidak terlibat pun, apabila berbicara mengenai
kebenaran maka kebenaran itupun dikaitkan dengan fahaman politik semasa, hingga
kelihatan bercambahlah prasangka terhadap politik dan juga terhadap kebenaran,
padahal mereka sendiri yang memilih untuk berfikiran demikian, dan pada waktu
yang sama mereka mendakwa pula bahawa mereka tidak berpihak ke mana-mana. Alangkah
anehnya!
Maka
saya teringat pada dialog seorang Profesor dengan seorang Sasterawan Negara
yang bertanyakan pendiriannya dalam penulisannya. Kata Profesor itu, “daripada
silap tempat berdiri, baiklah duduk-duduk atau tidur di rumah!” Seperti dia
begitu yakin bahawa duduk dan tidur di rumah itu tidak silap. Barangkali para
pelajar itu lebih arif akan kesilapannya.