Dinsman
(Artikel 303, 6/4)
Basmi kemiskinan bukan
agenda Islam
Ketika
berbincang sesuatu dengan kawan-kawan sambil minum petang itu, seorang kawan
menceritakan dia mendengar seorang ulamak berkata di televisyen bahawa hari ini
orang yang tinggal di bandar, yang berpandapatan RM3 ribu ke bawah, sudah boleh
dianggap sebagai miskin.
Ulamak
itu seorang yang terkenal. Tak perlulah saya sebut namanya. Bukan dia itu yang
penting. Yang penting ialah pendapatnya itu. Dan pendapatnya itu penting kerana
bukan dia seorang berpendapat begitu. Ramai lagi hari ini yang berpendapat
begitu.
Maka
saya pun segera menyanggah pendapat itu. Pertamanya, nilai apa yang kita
gunakan untuk mengukur seseorang itu miskin atau tidak miskin? Apakah kita
gunakan nilai Islam? Oh, dia yang memberi pendapat itu seorang ulamak, tentulah
dia gunakan nilai Islam. Ah, nilai Islam yang mana tu? Apakah sumber
rujukannya?
Saya
selalu merujuk kepada sirah Nabi SAW. Memang, nilai RM3 ribu sekarang itu tidak
boleh dibandingkan dengan nilai di zaman Nabi. Tetapi merujuk kepada sirah Nabi
bukanlah bermaksud membandingkannya dengan cara begitu.
Saya
mengatakan kepada kawan-kawan petang itu: Apakah di zaman Nabi dan para sahabat
dulu mereka membincangkan soal kemiskinan itu sepertimana kita membincangkannya
hari ini? Maksudnya, apakah isu kemiskinan itu diberi perhatian penting oleh
Rasulullah SAW dan para sahabat, sepertimana kita hari ini memberi perhatian penting
terhadap isu itu?
Nabi
Muhammad SAW sendiri – apakah dia seorang yang termasuk dalam kategori orang
miskin, atau orang kaya, atau orang yang berpendapatan sederhana? Atau apakah perkara
itu sesuatu yang penting diketahui apabila kita mempelajari Islam dalam hal
atau bab mengenai kisah hidup Rasulullah SAW?
Seingat
saya itu bukanlah satu perkara yang penting. Soal Nabi Muhammad itu seorang yang
miskin atau seorang yang kaya bukanlah suatu topik yang menjadi perbincangan
dalam mempelajari dan memahami agama Islam. Begitu juga dengan para sahabat
Rasulullah. Kalau pun ada disebut bahawa sahabat ini seorang yang kaya dan
sahabat itu seorang yang mempunyai banyak harta, ia disebut begitu sahaja,
bukan sebagai suatu isu yang penting dalam kehidupan masyarakat Islam.
Kalau
diukur mengikut nilai dan analisa hari ini, Nabi Muhammad SAW itu tentulah
seorang yang bukan sahaja miskin, tetapi fakir atau miskin tegar. Selalu sahaja
dalam keadaan lapar kerana tidak cukup makanan. Periuk di dapurnya selalu
sahaja tak berasap. Begitu juga dengan kebanyakan para sahabat.
Diriwayatkan
misalnya baginda Rasulullah SAW bersama dengan para sahabat sedang bekerja
menyangkul dan mengorek parit sebagai persiapan untuk strategi suatu
peperangan. Mereka dalam keadaan perut lapar kerana tiada makanan. Tiba-tiba
datang berita seorang sahabat menjemput mereka ke rumahnya untuk makan. Berita
itu menjadi satu berita yang sangat menggembirakan mereka.
Maknanya
apa? Maknanya kemiskinan bukan satu isu penting. Rasulullah SAW tidak pernah
menjadikan kemiskinan sebagai satu isu penting yang perlu beliau tunjukkan
langkah-langkah yang patut dibuat bagi mengatasinya. Kemiskinan bukan isu. Dan
ia tidak perlu diangkat sebagai isu untuk diberi perhatian oleh para pemimpin
dan pentadbir. Kemiskinan hanya satu masalah kecil yang akan selesai dengan
sendirinya apabila isu-isu atau masalah-masalah lain yang lebih penting, telah
diberikan perhatian yang sewajarnya.
Hal
ini telah terbukti menjadi satu dasar dalam perjuangan Rasulullah SAW.
Mengangkat taraf ekonomi orang-orang miskin bukanlah agenda perjuangan baginda
dan para sahabat. Bacalah dan kajilah sirah kehidupan Nabi Muhammad SAW.
Banyak
lagi isu dan perkara yang diperjuangkan oleh Rasulullah SAW dalam hidupnya.
Bukan isu kemiskinan dan bagaimana membasmikan kemiskinan. Ada banyak isu lain yang lebih penting. Namun
saya tidaklah hendak membicarakan apakah isu-isu penting itu di sini. Saya
sekadar mengatakan bahawa kita tak usahlah mengangkat perkara-perkara yang
tidak penting menjadi agenda penting. Kita janganlah memberi perhatian yang
lebih kepada perkara yang tidak perlukan perhatian demikian. Kita hendaklah
memperbetulkan fokus kita.
Tidak
semua perkara yang dianggap penting oleh orang lain itu kita juga mesti
menganggapnya penting. Demikian jugalah tak semua perkara yang tak dianggap
penting oleh orang lain itu kita juga mesti menganggapnya tak penting. Amalan
riba misalnya sangat penting dalam sistem kewangan kapitalis, tetapi ia sama
sekali tak diperlukan dalam sistem ekonomi Islam, bahkan Islam mengharamkan
amalannya. Tetapi kita pula teragak-agak untuk membasmikannya dalam praktik
sistem kewangan negara kita.
Demikian
juga amalan rasuah dan salahguna kuasa. Kita mengakuinya haram, tetapi kita
tidak bersungguh-sungguh berusaha bagi menghapuskannya. Kita lebih mengutamakan
usaha pembasmian kemiskinan daripada usaha pembasmian rasuah dan salahguna
kuasa.
Perjalanan
hidup Rasulullah SAW dan para sahabat adalah dipenuhi dengan kerja-kerja
perjuangan bagi menegakkan kebenaran dan keutuhan syari’at Islam; hingga soal
kemiskinan tidak pernah sempat timbul menjadi isu. Bandingkanlah itu dengan
perjalanan hidup kita hari ini. Betapa jauhnya kita telah tersasar dan
menyeleweng daripada landasan Islam yang telah diletakkan dengan jelas
sejelas-jelasnya oleh Rasulullah SAW itu.
Dan
dengan mengatakan kemiskinan itu bukan isu dan bukan agenda penting dalam
perjuangan Islam, saya sama sekali tidak mengatakan bahawa Islam tidak ada
tanggungjawab untuk membantu golongan miskin. Di sana
ada sistem zakat, di sana ada pengharaman riba,
di sana ada galakan bersedekah, di sana ada baitul-mal, waqaf
dan sebagainya.
Kita
sepatutnya menghormati, memuliakan dan menghayati cara hidup Rasulullah SAW dan
para sahabat. Perjalanan hidup mereka itulah ikutan kita. Jangan terikut-ikut
cara orang lain.