Background

JADIKAN IA MILIK BERSAMA PAS

Dinsman (Artikel 386, 24/6)
‘Jadikan ia milik bersama PAS’

Tak semena-mena ada seorang daripada Temerloh Pahang sms kepada saya agak panjang lebar mengenai sikap para pemimpin PAS terhadap Kelantan. Dia merujuk kepada buku saya Kelantan 22 Tahun Bukti Kejayaan. Dia bersetuju dengan pandangan saya mengenai Kelantan pimpinan Tok Guru Nik Aziz, tetapi dia hairan dan pelik kerana tidak ada pemimpin PAS yang menyokong dan menyambut pandangan saya di dalam buku itu.

Saya katakan kepada dia, bukan tidak ada pemimpin PAS yang menyokong pandangan saya mengatakan Kelantan di bawah Tok Guru Nik Aziz itu sebagai Model Pentadbiran Islam terbaik di dunia masakini. Ada. Cuma perkara itu tidak dinyatakan kepada khalayak umum atau dihebohkan.

“Sepatutnya perkara itu diketengahkan dan dijadikan satu milik bersama PAS,” katanya. “Pencapaian Tok Guru Nik Aziz itu adalah satu bukti kejayaan perjuangan PAS selama ini. Tak banyak orang PAS yang sedar perkara ini. Saya pun tak tahu kalau saya tak baca buku Dinsman. Jadi pihak pimpinan PAS Pusat sepatutnya mengambil inisiatif untuk menghebahkan perkara ini kepada semua ahli PAS.”

Saya berterima kasih kepada dia kerana menyokong pandangan saya di dalam buku itu. Mengenai pandangan dia yang mengatakan pimpinan PAS patut begini-begitu itu, saya kata “Saya tak mahu komen apa-apalah. Saya sudah tuliskan apa-apa yang sepatutnya saya tulis, dan saya sedang berusaha untuk membuat beberapa promosi lagi terhadap ‘produk’ yang telah dihasilkan oleh Tok Guru Nik Aziz itu.”

Saya beritahu dia mengenai seminar peringkat serantau yang saya dan kawan-kawan sedang usahakan dengan Cikgu Azmi (Mapim) dan Wan Nik (Setiausaha Politik Menteri Besar Kelantan). untuk membincangkan Kelantan sebagai Model Pentadbiran Islam masakini dengan sarjana-sarjana dari Indonesia, Filipina dan Selatan Thailand.

Dr Ismail Yusuf yang membuat kajian tesis Ph.Dnya mengenai pimpinan Tok Guru Nik Aziz di Kelantan juga menyokong usaha ini, dan telah menyiapkan kertaskerjanya mengenai seminar tersebut. Insya Allah ia akan dilangsungkan sekitar bulan September atau Oktober nanti.

Peminat WB dari Temerloh itupun rupa-rupanya sudah maklum juga akan perancangan seminar tersebut. “Itu satu usaha sdr yang bagus,” katanya, bukan melalui sms tetapi kali ini dia terus bercakap melalui telefon. “Saya akan hadir seminar itu. Tolong daftarkan nama saya. Nanti saya bayar yurannya,” katanya.

Dan dia terus mensyarahkan kepada saya rasa kesalnya terhadap pemimpin PAS yang tidak melakukan sesuatu yang dia fikir patut mereka lakukan. “Itu jelas satu pencapaian yang besar dan penting. Selama 23 tahun Tok Guru Nik Aziz mengusahakannya dengan tekun, sabar, gigih; kenapa mereka tak mahu angkat perkara itu untuk dijadikan satu bahan kempen dalam PRU yang lepas?”

Belum sempat saya membalas syarahnya itu dia bertanya saya pula: “Itu boleh jadi satu bahan kempen PRU yang bagus, ‘kan?”

Memanglah saya bersetuju dengan pandangan dia. Buku itu pun memang saya terbitkan pada waktu yang sesuai, untuk dijadikan bahan kempen PRU13. Tetapi setakat itu sahajalah. Samada ia disambut oleh pimpinan PAS untuk dijadikan bahan kempen mereka atau tidak, saya tak tahulah.

“Tak ada,” balasnya. “Saya tak berjumpa pun, dan saya tak pernah dengar pun ada pemimpin PAS yang berhujah dalam kempen mereka dengan menceritakan kejayaan-kejayaan dalam pentadbiran Tok Guru Nik Aziz di Kelantan. Tak ada. Saya selalu dengar ceramah, saya tahulah. Tak ada seorang pun pemimpin PAS yang berhujah dengan bukti-bukti kejayaan PAS di Kelantan itu.”

Tak mengapalah, kata saya. PRU pun sudah lepas. Sekarang kita tumpu kepada seminar yang kita akan buat ini. Saya cuba memutuskan hujahnya supaya tidak berpanjangan.

Dia kemudiannya bertanya pula mengenai rancangan saya hendak buat filem “Tok Guru”, yang ada disebut dalam salah satu bab buku itu. Saya jawab, “Insya Allah, saya akan usahakan.”

“Tapi Tok Guru Nik Aziz dah tak jadi Menteri Besar lagi. Macamana?”

“Boleh dibuat,” jawab saya. “Dia dah tak jadi Menteri Besar pun kita masih boleh buat filem mengenai dia.”

“Bukan filem dokumentarilah?” tanya dia.

“Ya, bukan filem dokumentari. Filem lakonan. Tapi kalau nak buat filem dokumentari pun boleh.” Dan apabila dia ingin tahu lagi mengenai filem tersebut, saya mohon dia agar menangguhkan dulu percakapan mengenai hal itu, kerana perancangannya masih jauh lagi. “Saya sekarang nak ulang cetak buku Kelantan 22 Tahun Bukti Kejayaan itu.”

“Sdr nak tolong jual buku saya?”

Saya tahu dia tidak menjangka saya akan ajukan soalan itu. Dia seperti terkejut. “Oh, boleh juga,” katanya, dan menyambung: “Ya, boleh, boleh.”

Dan saya masuk lagi dengan cadangan supaya dia sendiri cuba menganjurkan satu majlis membicarakan atau memperkenalkan topik “Kejayaan Nik Aziz di Kelantan” itu kepada pihak pimpinan PAS di peringkat daerahnya.

Pun dia seperti tidak menduga akan menerima cadangan seperti itu daripada saya. “Cubalah,” kata saya. Kita tengok selepas ini, apakah pimpinan PAS di tempat sdr akan bercakap mengenai kejayaan Islam di Kelantan itu atau tidak?


Categories: Share

Leave a Reply