Background

PARADOKS DI WACANA PARADOKS



Sebuah wacana sastera yang begitu rapi disusunatur pun sanggup dirampas oleh pecacai yang rabun dan tidak sedar tentang perubahan yang telah berlaku dalam dunia politik dan sosial.

            Kerapkali kita mendengar dan membaca  di media arus-perdana ulasan dan analisis dangkal oleh profesor kangkong yang menjadi doktor pintal (spin doctor) sambil menyerang pemimpin dan pentadbiran negeri-negeri yang diperintah Pakatan Rakyat. Tetapi apabila ini berlaku dalam sebuah majlis wacana intelektual sastera maka ianya amat mengejutkan.

Itulah yang berlaku pada majlis Wacana Karya-Karya Affifuddin Haji Omar pada 14 Jun lalu di Alor Setar. Majlis anjuran Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Kedah Darul Aman dengan kerjasama Arkib Negara Malaysia Cawangan Kedah/Perlis dan Angkatan Sasterawan Nasional Kedah (ASASI)  pada penghujungnya dicemarkan oleh seorang pembicara yang merampas (hijack) dan menukar wacana  persuratan intelektual menjadi kuliah menghentam pemimpin dan kerajaan pakatan pembangkang dan menghina SN A Samad Said.

Wacana yang dihadiri sekitar 300 orang yang terdiri daripada pegawai kerajaan, ahli persatuan sejarah dan penulis serta pelajar sekolah, pada mulanya begitu bererti apabila Dato Wira Dr Affifudin sendiri mengkisahkan proses penciptaan karyanya dan diikuti dengan pembentangan makalah oleh Dr Sakinah Abu Bakar dari USM yang amat bernas mengupas secara akademik `Konfliks Individu Dan Masyarakat Dalam `Paradoks` karya Affifudin Haji Omar.

Affifudin, bekas politikus yang melikui lorong dan lebuh politik UMNO-BN selama hampir 20 tahun dengan jawatan tertinggi  sebagai Timbalan Menteri, dengan tiba-tiba menerjunkan diri dalam alam penulisan kreatif menghasilkan enam buah buku dalam masa 3 tahun. Sewajarnyalah beliau dijulang dan karyanya diwacanakan dalam satu majlis yang penuh seri bertatahkan keilmuan dan keintelektualan sesuai dengan taraf akademik, pengalaman dan kedudukannya.

Lewat enam buah bukunya itu Affifudin melakarkan dengan penuh rinci kisah-kisah laluan rencah politik watak-wataknya yang penuh dengan intrig, konspirasi, penipuan, fitnah, skandal seks, rasuah dan segala macam kemungkaran yang memang diketahui umum yang diamalkan oleh pengamal politik mungkar. Walaupun isu dan latar ceritanya merupakan klise yang melatari banyak karya sastera tanah-air, namun  apabila Affifudin sendiri mengakui bahawa sembilan-puluh peratus dari kisah-kisah tersebut adalah berasaskan kejadian sebenar maka karya-karya beliau sekadar mengesahkan kebenarannya yang boleh dianggap `from the horse`s mouth`

Malah beberapa buah bukunya seperti PARADOKS, GETIR DAN DENDAM boleh dianggap sebagai novel separa autobiografi (semi-autobiographical novel)  Affifudin sendiri. Affifudin berjaya meletakkan dirinya dalam klas tersendiri   terpisah dari penulis kreatif bersolok `tukang cerita` yang banyak sekadar mereka-reka berdasarkan imaginasi dan akhirnya mengharap karya mereka memenangi sayembara.

Ada pula hasil kajian sejarah sebenar yang dibuatnya dan dinovelkan seperti dalam  Mujahid Agung dan Odisi Anak Kampar.

 Sebelum terjun dalam  dunia penciptaan ini,  dia mengakui banyak membaca hasil karya agung khususnya yang memenangi hadiah nobel dan mendalami ilmu falsafah dan psikologi. Beliau menghalusi bagaimana karya kreatif agung dicipta sehingga membolehkan dia merakamkan pengalamannya dalam bentuk karya kreatif juga.

 Hasil gabungan pengalaman sebagai teknokrat , politikus yang berhempas-pulas dalam karung politik UMNO-BN, latarbelakang akademik yang cemerlang  dalam bidang sains pertanian dan ekonomi politik  sehingga Phd di Kentucky dan Cornell, beliau dapat menerapkan nilai dan falsafah yang kejap dan kemas dalam karyanya. Hampir setiap peristiwa yang dilakarkannya pasti  dilandas dan dirumus dengan falsafah dan psikologi. Ini sukar didapati dalam karya sastera kita kerana Affifuddin tidak perlu menggunakan kaedah berkhutbah.

Affifudin menjelaskan mengapa dia memilih genre kreatif daripada fakta: `…saya bertekad pada tahun lalu untuk menulis karya yang suka dibaca oleh masyarakat umum, di mana saya cuba menyelit sedikit cebisan ilmu ekonomi, sains, psikologi dan lain-lain lagi…..`(ms 61, kertas kerja wacana karya Affifudin—Profesor Emeritus Dato` Dr Mohd Yusof Hasan)

Tetapi semua ini hilang begitu saja di wacana tersebut. Kecemerlangan Affifudin yang seharusnya terlekat di hati  dan menjadi tauladan dan dorongan kepada yang hadir, terbang lesap dirampas oleh pembicara   yang rabun realiti sehingga sudah tidak nampak dunia sudah berubah dan Kedah sudah bukan diperintah oleh UMNO lagi!

Cikgu ini mengambil masa hampir dua jam mendera khalayak yang sepatutnya hanya 45 minit. Dan hampir satu jam dia hanya menghentam pemimpin pakatan pembangkang yang tidak ada kena mengena dengan kertas kerja dan tajuk wacana. Amat kesian kepada Affifudin dan hadirin yang dipaksa mendengar seranah beliau. Dan amat sedih sekali apabila dia menghina SN Samad Said dan memperkecilkan perjuangan SN tersebut.

Seolah-olah dia pekak dan bisu kerana hampir semua novel Affifudin yang dia sendiri membicarakannya menceritakan wajah paradoksikal pemimpin UMNO-BN yang keji. Disinilah paradoks yang amat besar: sementara Affifudin menceritakan tentang kebobrokkan pemimpin UMNO-BN (dalam buku-bukunya dan dalam ceramahnya tentang proses pengkaryaan) si Cikgu ini pula mengajak audiens terus menyokong UMNO-BN !.Satu kontradiksi dan paradoks yang amat jelek.

 Tanpa silu malu berkali-kali dia menyatakan bahawa apa yang diperkatakannya adalah sealiran dengan pemikiran Utusan Malaysia. Begitulah tahap pemikiran  pakar dalam bidang Pemikiran ini!

Dan yang amat menjelekkan sekali ialah kertas kerjanya yang sudah cukup bernas setebal 64ms itu di letakkan sisipan berlipat  keratan akhbar Utusan Malaysia yang tidak berkaitan dengan tajuk wacana bertajuk`PAS IKUT TELUNJUK DAP``, satu tulisan dangkal oleh pembaca  yang pasti  ahli UMNO di Kampung Napor dan Hosba sendiri rasa malu dek kerana terlalu rendah pemikirannya diajukan untuk pembacaan peserta wacana yang rata-rata sudah cerdik politik.

Kesanggupan   berbuat begitu menunjukkan wajah sebenar orang berfikiran UMNO yang celupar dan tanpa maruah menggunakan apa saja kesempatan untuk berkempen, seperti si guru sekolah tinggi ini yang hanya sekadar doktor pintal UMNO sepanjang zaman.

Tidak pula menghairankan kerana mungkin dia sudah terlalu lama dalam menjana pemikiran jumud ala kursus BTN. Kangkong yang menjalar hingga pucuk tua lagi keras mahu saja terus menjalar melingkar tiang menara gading menggapai awan yang disangka sentiasa biru hingga sudah tidak sedar lantai akarnya  yang asal tumbuh di selut sudah ditumbuhi rumput hijau.

Demikianlah sebuah Wacana yang dibiaya dengan mahal  dan disusun rapi oleh Arkib Negara telah dirampas hingga memalukan penganjur. Sewajarnyalah dia meminta maaf di atas keceluparannya kepada Arkib Negara, Affifudin, Persatuan Sejarah dan ASASI(?) dan terlebih lagi kepada SN A Samad Said kerana kehadiran ramai penulis yang menyanjung perjuangan  Pak Samad.

Malah, untuk berlaku adil kepada Affifudin  seharusnya karya-karyanya dibicarakan di peringkat nasional (anjuran GAPENA?) dan buku-bukunya menjadi bacaan wajib pemimpin politik dan khasnya penyokong parti Affifuddin dahulu  sebagai bahan rujukan tentang realiti rencah pimpinan mereka yang penuh dengan dosa dan noda. Begitu juga bagi pemimpin dan pendokong  Pakatan Rakyat sebagai bahan kempen dan pencegahan  dalam menghadapi politik negara yang penuh dengan pemimpin songsang dan paradoksikal seperti yang dikisahkan melalui wahana penulisan kreatif begitu rinci oleh bekas Menteri UMNO sendiri.

Ahkarim …15Jun 2012, Jitra. Kedah

Categories: Share

Leave a Reply