Background

CERAMAH UMUM GERAKAN INTELEKTUAL RAKYAT, 3 MEI


Dinsman (Artikel 377, 3/5)
Ceramah umum Gerakan Intelektual Rakyat, 3 Mei

Kata Prof Shaharir, sekarang sudah ada kira-kira 100 orang menyertai Gerakan Intelektual Rakyat (Gatera), termasuk daripada Universiti Utara Malaysia (UUM); sedangkan pada 23 April ahlinya seramai 38 orang sahaja. Ini suatu perkembangan yang sangat menggalakkan.

Setelah mengadakan sidang akhbar pertamanya pada 23 April, Gatera telah mengeluarkan beberapa kenyataan melalui Youtube, termasuk bacaan puisi. Ada ahlinya yang berceramah di pentas politik sempena kempen PRU. Prof Shaharir sendiri pun berceramah di Putrajaya, bersama Tok Guru Nik Aziz. Saya, Kassim dan Nasser pergi hingga ke Tangkak dan Tanjung Agas, Johor (atas jemputan Yap Hwa daripada LLG Cultural Development).

Berita mengenai penubuhan Gatera ini pun rupa-rupanya menarik perhatian umum juga. Ketika saya ceritakan hal ini dan sebutkan nama-nama yang menyertainya, ada orang jadi begitu teruja kerana tidak menduga. “Oh, dia sudah berubah?” katanya.

Ya, Muhammad Taib lagikan sudah berubah, artis-artis seperti Aishah dan Abby Abadi pun sudah berubah, inikan pula intelektual kita! Tetapi macamana dengan yang ramai-ramai lagi, yang katanya ada 1,600 atau 1,700 orang dalam Majlis Profesor Negara tu?

Ada yang menjangka mereka itu sedikit demi sedikit akan menyertai Gatera juga. “Cuma masalahnya bila? Kita tak mahu mereka menyertai Gatera selepas PR menang dalam PRU-13. Itu sudah tak ada makna,” kata seorang.

“Tak mengapalah, kerana Gatera bukan ditubuhkan untuk PRU ini saja, ‘kan! Selepas PRU pun Gatera akan terus bergerak, ‘kan?” sambut seseorang di dalam bual-bual santai kami.

“Nampaknya kalau PR menang nanti, kita kenalah buat tapisan sesiapa yang nak menyertai Gatera selepas itu,” sambut seorang kawan lagi.

Demikianlah sembang-sembang santai itu. Dan sambil-sambil itu dirancangkan juga satu program menjelang PRU-13. Suatu ceramah umum khas ahli-ahli Gatera akan diadakan di padang awam, Sungai Merab Luar, Sepang (dekat sempadan Putrajaya), pada 3 Mei, mulai 9 malam.

Buat pertama kalinya para intelektual dalam Gatera akan berkumpul dalam suatu program terbuka, bagi menyatakan sikap, pandangan dan pemikiran mengenai situasi politik semasa, sesuai dengan kenyataan medianya sebelum ini, bahawa “Kumpulan ini bertekad untuk menyedarkan rakyat supaya memilih pemimpin politik yang memperjuangkan nilai luhur masyarakat yang beradab.”

Antara nama-nama yang sudah disahkan akan tampil di pentas ceramah itu ialah Prof Shaharir Mohd Zain, Prof Emeritus Ahmat Adam, Prof Nazari Ismail, Dr Maszlee Malik, Dr Aida Idris dan Ir Hj Mohd Asari Daud.

Mengikut Prof Shaharir, ada beberapa orang lagi yang akan mengambil bahagian pada malam yang dinamakan Malam “Gerakan Intelektual Rakyat” ini. Program ini dibuat bersama dengan Seniman Paksi Rakyat (Paksi), yang meneruskan siri “Jelajah Budaya Selangor”nya, dengan kerjasama aktivis PAS tempatan.

Calon-calon yang bertanding bagi kawasan Sepang dan Dengkil, Mohamed Hanipa Maidin dan Borhan Aman Shah, juga akan hadir dalam program ini. Begitu juga calon bagi Putrajaya, Datuk Husam Musa, diharap akan dapat bersama, kerana ramai juga penduduk sekitar Sg Merab Luar yang bekerja dan mengundi di Putrajaya.

Saya melihat pentingnya program ini bukanlah sekadar suatu program kempen pilihanraya. Tidak. Pentingnya program Malam Gerakan Intelektual Rakyat ini ialah kerana pernyataan penglibatan para intelektual yang menggelarkan diri mereka sebagai “Intelektual Rakyat” itu di dalam suatu agenda rakyat. Pilihanraya umum adalah suatu agenda rakyat yang sangat penting.

Ini hanya permulaan. Seniman Paksi Rakyat (Paksi) melihat program permulaan Gatera ini sangat bermakna, maka ia bekerjasama bagi menjayakannya, dengan harapan akan dapat terus bekerjasama lagi dalam program-program yang akan datang. Paksi sangat berharap bahawa Gatera dapat menghidupkan semula peranan yang perlu dimainkan oleh para intelektual kita, bagi mengisi satu kekosongan atau kelompongan yang terdapat dalam masyarakat kita sekarang.

Seperti kata kenyataan media Gatera itu: “Kami melihat persekitaran politik Malaysia kini berada pada tahap yang parah… Sebahagian daripada para pemimpin, ilmuwan dan ulama ternyata tidak dapat menjadi penjaga kepada nilai murni masyarakat ini.”

Sememangnya, seperti yang saya katakan dalam keluaran lalu juga, “Semoga apa yang selalu saya sebut bahawa golongan intelektual kita sudah lama meletak jawatan atau enggan berperanan kepada masyarakat itu, akan berakhir. Dan akan bermulalah era baru – era intelektual rakyat, atau intelektual yang peduli kepada masalah rakyat.”

Demikianlah pentingnya Malam Gerakan Intelektual Rakyat pada 3 Mei ini. Marilah kita beramai-ramai menghadirinya, bagi menyaksikan bermulanya suatu era baru gerakan golongan intelektual kita, mendahului perubahan pimpinan politik negara yang dijangkakan melalui pengundian pada 5 Mei 2013. Insya Allah! 

Categories: Share

Leave a Reply