Dinsman
(Artikel 304, 9/4)
Metafora dan Pemikiran
Melayu
Salah
satu sumbangan besar Datuk Dr Hassan Ahmad, mantan Ketua Pengarah Dewan Bahasa
dan Pustaka (DBP), ialah hasil kajiannya mengenai ‘Metafora Melayu’ seperti
yang terakam dalam monograf terbitan Akademi Kajian Ketamadunan, 2003, “Metafora Melayu: Bagaimana Pemikir Melayu
Mencipta Makna dan Membentuk Epistemologinya”.
Sumbangan
besarnya yang lain ialah memimpin Gerakan Mansuhkan PPSMI (Pengajaran dan
Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris), dan menggembleng
rakyat yang sedar jatidiri dan cintakan bahasa Melayu turun ke jalanraya Kuala
Lumpur, sekitar 100 ribu orang, kerana membantah dasar itu, pada 7 Mac 2009.
Manakala
sumbangannya sewaktu mengemudikan bahtera bahasa dan sastera Melayu selama 12
tahun sebagai Ketua Pengarah DBP itu tidaklah dapat disebutkan di ruang yang
terhad ini, kerana banyaknya, (sebelum ia dirosakkan sedikit demi sedikit oleh
para penggantinya sejak 1988, hinggalah Februari tahun ini apabila Dr Awang
Sariyan cuba membangunkan semula harapan yang telah rebah itu).
Pada
6 Mac lalu Persatuan Penulis Budiman Malaysia bersama Perpustakaan
Tuanku Bainun, UPSI, telah menganjurkan Wacana Pemikiran Datuk Hassan Ahmad,
bertempat di Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, bagi
mengungkapkan sumbangan-sumbangan beliau (Hassan Ahmad) dalam pelbagai bidang.
Enam
orang sarjana dan seorang bekas pegawai DBP telah mengemukakan pandangan dan
hasil kajian mereka. Antaranya ialah Datuk Zainal Abidin Borhan (Ketua Eksekutif
Yayasan Karyawan dan mantan Pengarah Akademi Pengajian Melayu, Universiti
Malaya) yang berbicara mengenai ‘Metafora Melayu’, berdasarkan monograf yang
disebut tadi.
Seniman
Paksi Rakyat (Paksi) yang memang sejak pemergian Hassan Ahmad ke alam baqa pada
31 Ogos 2011 bercadang untuk menganjurkan majlis ilmu sempena mengingati
sumbangannya, berpendapat bahawa pemikiran mengenai Metafora Melayu ini wajar
terus diangkat, supaya lebih ramai lagi orang dapat menyedarinya dan membuat
penilaian semula terhadap pemikiran Melayu, dan seterusnya penilaian semula
terhadap tamadun Melayu.
Secara
kebetulan Paksi baru sahaja mencapai persetujuan dengan Dr Halimah Ali, Exco
Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan Selangor, untuk
menganjurkan satu siri majlis Wacana Ilmu secara sederhana, di Shah Alam,
dengan tujuan untuk menyemarakkan lagi tradisi apresiasi ilmu di kalangan
masyarakat. Maka inilah program yang akan memulakan siri tersebut.
Wacana
Ilmu bertajuk “Metafora Melayu – Pemikiran Hassan Ahmad”, berdasarkan
monografnya ‘Metafora Melayu: Bagaimana
Pemikir Melayu Mencipta Makna dan Membentuk Epistemologinya’, akan diadakan
di Perpustakaan Awam Negeri Selangor (PPAS), Shah Alam, pada 14 April 2012
(Sabtu), bermula 9.00 pagi dan berakhir sekitar 1.00 tengahari.
Tiga
orang sarjana yang akan membicarakan subjek ini ialah Zainal Abidin Borhan,
Siti Zainon Ismail dan Dr Nurdeng Durasheh. Kalau di UPSI pada 6 Mac lalu hanya
Zainal Abidin Borhan seorang yang membicarakan subjek Metafora Melayu (sebagai
sebahagian daripada kandungan ucaptamanya berjudul “Datuk Hassan Ahmad: Lubuk
Akal, Gedung Bicara, Lautan Budi”), maka kali ini beliau akan berkongsi dengan
dua orang sarjana lagi membicarakan mauduk yang sama.
Tentulah
mereka akan memilih pendekatan yang sesuai dan serasi dengan bidang kepakaran masing-masing.
Siti Zainon Ismail misalnya adalah seorang profesor dan pengkaji seni dan
budaya Melayu di rantau Nusantara. (Dia juga seorang pelukis, penulis puisi,
novel, cerpen dan esei budaya). Walaupun minatnya lebih cenderung kepada seni
tampak, namun meneliti hasil kajian Hassan Ahmad itu tentulah akan membuahkan
beberapa pandangannya yang dijangka akan cukup menarik.
Nurdeng
Durasheh ialah pensyarah falsafah sains dan ketamadunan di Universiti Putra Malaysia
(UPM). Lulusan dari ISTAC yang berasal dari Patani ini tentulah mempunyai
sisi-sisi keistimewaannya tersendiri apabila berbicara mengenai pemikiran
Melayu yang metaforik, mengikut pendapat Hassan Ahmad itu.
Apakah
makna metafora? Kata Hassan Ahmad, “Saya menggunakan istilah yang lebih luas
daripada istilah intelektual, iaitu ‘akal
budi’ atau ‘kehalusan akal’, untuk menilai isi dan corak pemikiran Melayu.
Nilai ini akan kita nampak melalui metafora Melayu yang dibentuk melalui peribahasa
dan pepatah Melayu, melalui pantun, melalui cerita rakyat atau lipur lara,
melalui hikayat dan melalui karangan bercorak metafizik, seperti yang terdapat
misalnya dalam puisi (syair) penyair tasawuf agung Melayu, Hamzah Fansuri.” (ms
3-4)
Malah
mengikut Hassan Ahmad, teks yang besar seperti Hikayat Hang Tuah itu pun dapat dianggap sebagai “wacana metafora
naratif yang besar”.
Hassan
Ahmad merumuskan tiga fakta atau proses penting dalam pembentukan pemikiran
Melayu melalui metafora, iaitu: “(a) metafora dan hasilnya pemikiran Melayu,
terbentuk melalui proses pengalaman, akliah, dan renungan, dan intuisi atau
‘rasa hati’ sekaligus; (b) metafora Melayu dibentuk oleh manusia Melayu yang
bijak dan pantas fikirannya; dan (c) metafora Melayu menghasilkan suatu sistem
pendangan hidup bersama bangsa Melayu atau sistem rangkaian sosial pemikiran Melayu
melalui evolusi sosial.” (ms 13)
Antara
yang menarik diperhatikan hasil kajian Hassan Ahmad ini ialah bahawa pemikiran
Melayu tidak sampai ke tahap membuat kesimpulan berdasarkan premis yang tidak
benar (seperti dalam silogisme Aristotle, misalnya), kerana pemikiran Melayu
adalah berdasarkan dua kaedah asas, iaitu:
“(a)
menguji ‘konsep’ atau pemikirannya melalui pengalaman sebelum konsep itu dapat
diterima kebenarannya; (b) berdasarkan kepercayaan yang merentas keterbatasan
alam fizik untuk memikirkan hal-hal yang ‘ghaib’ sesuai dengan firman Allah
dalam kitab al-Quran, dengan menggunakan kaedah atau hujah tamsil ibarat… yakni
melalui metafora” (ms 35)
Maka
seeloknya datanglah pada 14 Februari ini, dan seeloknya hubungi kami terlebih
dahulu untuk pastikan ada tempat untuk anda. (SMS 012-2787558)