Duduk saja dua jam 28 April petang
Dinsman
(Artikel 309, 27/4)
Duduk saja dua jam 28
April petang
“Datanglah
ke Dataran Merdeka Kuala Lumpur pada 28 April. Kita duduk di situ selama dua
jam sahaja, sebagai simbolik membantah pilihanraya yang tidak adil dan tidak
bersih. Selepas dua jam, kita bersurai.”
Itulah
mesej penting yang disampaikan oleh Datuk A Samad Said Sasterawan Negara, yang
kira-kira sebulan ini (sambil menyambut ulangtahun harijadinya ke 77) dia berkeliling
ke seluruh pelosok negara sebagai Pengerusi Bersama Bersih 3.0, memberi
penerangan kepada rakyat tentang mengapa kita perlu “Duduk Bantah” pada 28
April ini.
Petang
itu saya mengikuti kembara A Samad Said, bersama dengan Kassim dan Hasni, ke
Jelebu Negeri Sembilan, untuk suatu acara seni-budaya yang diatur oleh Dr
Alinor di kampungnya, di Pertang. (Anjuran bersama dengan Seniman Paksi
Rakyat). Sampai di Kuala Kelawang kami disambut oleh seorang anak muda bernama
Nazeri, yang terus membawa kami ke tempat persembahan, di Kampung Geylang.
Beberapa
orang makcik dan kakak sedang memasak. Tentulah untuk jamuan bagi acara itu.
Kami difahamkan acara bermula selepas Asar. Tetapi tidak nampak pun tanda-tanda
program akan dimulakan. Sementara menunggu Samad Said tiba, juga Dr Alinor,
seorang lelaki mengajak kami berehat dulu di sebuah rumah.
Rupa-rupanya
pihak PAS dan DAP sudahpun berunding dengan pihak PKR (yang bekerjasama dengan
Paksi menganjurkan program seni-budaya ini), untuk membawa Samad Said ke suatu
pasar petang di pekan Simpang Durian, (kira-kira 20 km dari situ) untuk berjalan
dan bertemu dengan pengunjung-pengunjung pasar tersebut.
Wah
wah, dah jadi macam tokoh politik pula! Bertemu dengan rakyat di pasar petang.
Biasanya aktiviti seperti itu dibuat menjelang pilihanraya. Sesi bertemu
pengundi. Tetapi Samad Said bukannya tokoh politik yang hendak bertanding dalam
pilihanraya. Dia seorang tokoh sastera, seorang seniman, seorang budayawan.
Tak
ada pilihanraya pun yang dia hendak bertanding. Tetapi dia sedang berkempen
untuk pilihanraya yang bersih dan adil, bagi seluruh rakyat Malaysia . Dia sedang berkeliling
negara memberi penerangan kepada rakyat supaya berfikir – siapakah sebenarnya
yang selama ini menipu rakyat, dan apakah sebenarnya yang dibuat oleh
tokoh-tokoh bangsawan Melayu yang menerajui negara melalui parti politik Umno sejak
54 tahun negara merdeka? Siapakah yang sedang mencabuli amalan demokrasi di
negara kita sekarang?
Siapakah
yang sebenarnya menimbulkan prasangka dan curiga perkauman di kalangan rakyat Malaysia
selama ini? Betulkah orang Cina yang telah dan sedang menghakis hak-hak dan
harta orang Melayu, ataupun segelintir bangsawan Melayu sendiri yang berbuat
demikian?
Petang
itu, sesampai saja kami di Simpang Durian, beberapa orang petugas PAS dan DAP
(di samping PKR) sedia menunggu dengan risalah Roket dan buku nipis bergambar
“Kenangan 9 Julai” untuk diedarkan kepada orang ramai, mengiringi A Samad Said
berjalan di pasar itu.
Pasar
Simpang Durian petang itu pun memang ramai orang. Sesak jugalah jalannya di
antara gerai-gerai orang berjualan itu. Sambil Samad Said berjalan dan berjabat
dengan orang-orang di pasar, seorang petugas dengan pembesar suara memberi
penerangan mengenai kehadiran Sasterawan Negara A Samad Said dan misinya untuk
perhimpunan aman ‘Duduk Bantah’ pada 28 April.
Satu
lagi peristiwa yang sangat menarik telah direkodkan dalam sejarah kebudayaan
kita oleh seorang sasterawan dan seniman yang menjadi ikon pejuang rakyat Malaysia
masakini. Ketika mengekorinya dari belakang, sempatlah saya mendengar orang
ramai berbisik-bisik sesama mereka mengenai kehadiran A Samad Said itu. Dan
seperti biasa, ramailah yang mengambil kesempatan untuk bergambar bersama ikon
kegemaran mereka.
Selesai
sesi berjalan dan bertemu peminat di pasar, Samad meminta supaya dia dihantar
ke masjid berdekatan, untuk dia berehat sambil membaca al-Quran sementara
menunggu waktu untuk solat maghrib. Dia tidak meminta bilik hotel atau rumah
untuk berehat pada petang itu. Malah ajakan kami untuk minum di restoran depan
pasar itu pun ditolaknya.
Sementara
itu Kassim pula sempat jatuh hati dengan pasar petang Simpang Durian. Melihat
pucuk-pucuk ulam serta ikan-ikan sungai yang segar di gerai-gerai jualan,
dengan harga yang agak rendah dibandingkan dengan di Lembah Kelang, Kassim menyatakan
keinginannya untuk datang lagi ke pasar petang Simpang Durian.
“Memang
kita akan datang lagi ke Jelebu pada 13 Mei,” kata saya, mengingatkan Kassim
akan program Paksi berdialog dengan peminat-peminat seni di Jelebu, yang sedang
diatur oleh Dr Alinor bersama Nazeri.
Selesai
maghrib kami pun bertolak balik ke Kampung Geylang. Menjamu selera dengan
masakan orang-orang kampung, dan selepas isya’ Nazeri pun memulakan
persembahan. Dimulakan dengan persembahan kompang (yang agak berbeza kerana
adanya gendang besar), dan diikuti dengan persembahan Nazeri sendiri – menyanyi
dengan petikan gitar solonya. Syabas Nazeri! Teruskan usaha untuk menyemarakkan
seni di Pertang!
Acara
seterusnya ialah persembahan dari Paksi, yang diisikan oleh Kassim, Hasni dan
saya. Kemuncaknya ialah ucapan oleh A Samad Said, (dia tidak berpuisi lagi, dia
hanya berucap), selaku Pengerusi Bersama Bersih 3.0. Dan mesej ucapannya itulah
tadi – seperti yang saya jelaskan di awal tulisan ini.
“Datanglah
ke Dataran Merdeka Kuala Lumpur pada 28 April. Kita duduk di situ selama dua jam
sahaja, sebagai simbolik membantah pilihanraya yang tidak adil dan tidak
bersih. Selepas dua jam, kita bersurai.”
Dan
kita mengharapkan hanya satu – sebuah pilihanraya yang bersih dan adil. Apakah
salah untuk rakyat menyatakan harapan ini? Dan kenapakah kerajaan perlu takut
dan bimbang dengan rakyat yang hanya mengharapkan sebuah pilihanraya yang
bersih dan adil?