Background

Duduk saja dua jam 28 April petang


Dinsman (Artikel 309, 27/4)
Duduk saja dua jam 28 April petang

“Datanglah ke Dataran Merdeka Kuala Lumpur pada 28 April. Kita duduk di situ selama dua jam sahaja, sebagai simbolik membantah pilihanraya yang tidak adil dan tidak bersih. Selepas dua jam, kita bersurai.”

Itulah mesej penting yang disampaikan oleh Datuk A Samad Said Sasterawan Negara, yang kira-kira sebulan ini (sambil menyambut ulangtahun harijadinya ke 77) dia berkeliling ke seluruh pelosok negara sebagai Pengerusi Bersama Bersih 3.0, memberi penerangan kepada rakyat tentang mengapa kita perlu “Duduk Bantah” pada 28 April ini.

Petang itu saya mengikuti kembara A Samad Said, bersama dengan Kassim dan Hasni, ke Jelebu Negeri Sembilan, untuk suatu acara seni-budaya yang diatur oleh Dr Alinor di kampungnya, di Pertang. (Anjuran bersama dengan Seniman Paksi Rakyat). Sampai di Kuala Kelawang kami disambut oleh seorang anak muda bernama Nazeri, yang terus membawa kami ke tempat persembahan, di Kampung Geylang.

Beberapa orang makcik dan kakak sedang memasak. Tentulah untuk jamuan bagi acara itu. Kami difahamkan acara bermula selepas Asar. Tetapi tidak nampak pun tanda-tanda program akan dimulakan. Sementara menunggu Samad Said tiba, juga Dr Alinor, seorang lelaki mengajak kami berehat dulu di sebuah rumah.

Rupa-rupanya pihak PAS dan DAP sudahpun berunding dengan pihak PKR (yang bekerjasama dengan Paksi menganjurkan program seni-budaya ini), untuk membawa Samad Said ke suatu pasar petang di pekan Simpang Durian, (kira-kira 20 km dari situ) untuk berjalan dan bertemu dengan pengunjung-pengunjung pasar tersebut.

Wah wah, dah jadi macam tokoh politik pula! Bertemu dengan rakyat di pasar petang. Biasanya aktiviti seperti itu dibuat menjelang pilihanraya. Sesi bertemu pengundi. Tetapi Samad Said bukannya tokoh politik yang hendak bertanding dalam pilihanraya. Dia seorang tokoh sastera, seorang seniman, seorang budayawan.

Tak ada pilihanraya pun yang dia hendak bertanding. Tetapi dia sedang berkempen untuk pilihanraya yang bersih dan adil, bagi seluruh rakyat Malaysia. Dia sedang berkeliling negara memberi penerangan kepada rakyat supaya berfikir – siapakah sebenarnya yang selama ini menipu rakyat, dan apakah sebenarnya yang dibuat oleh tokoh-tokoh bangsawan Melayu yang menerajui negara melalui parti politik Umno sejak 54 tahun negara merdeka? Siapakah yang sedang mencabuli amalan demokrasi di negara kita sekarang?

Siapakah yang sebenarnya menimbulkan prasangka dan curiga perkauman di kalangan rakyat Malaysia selama ini? Betulkah orang Cina yang telah dan sedang menghakis hak-hak dan harta orang Melayu, ataupun segelintir bangsawan Melayu sendiri yang berbuat demikian?

Petang itu, sesampai saja kami di Simpang Durian, beberapa orang petugas PAS dan DAP (di samping PKR) sedia menunggu dengan risalah Roket dan buku nipis bergambar “Kenangan 9 Julai” untuk diedarkan kepada orang ramai, mengiringi A Samad Said berjalan di pasar itu.

Pasar Simpang Durian petang itu pun memang ramai orang. Sesak jugalah jalannya di antara gerai-gerai orang berjualan itu. Sambil Samad Said berjalan dan berjabat dengan orang-orang di pasar, seorang petugas dengan pembesar suara memberi penerangan mengenai kehadiran Sasterawan Negara A Samad Said dan misinya untuk perhimpunan aman ‘Duduk Bantah’ pada 28 April.

Satu lagi peristiwa yang sangat menarik telah direkodkan dalam sejarah kebudayaan kita oleh seorang sasterawan dan seniman yang menjadi ikon pejuang rakyat Malaysia masakini. Ketika mengekorinya dari belakang, sempatlah saya mendengar orang ramai berbisik-bisik sesama mereka mengenai kehadiran A Samad Said itu. Dan seperti biasa, ramailah yang mengambil kesempatan untuk bergambar bersama ikon kegemaran mereka.

Selesai sesi berjalan dan bertemu peminat di pasar, Samad meminta supaya dia dihantar ke masjid berdekatan, untuk dia berehat sambil membaca al-Quran sementara menunggu waktu untuk solat maghrib. Dia tidak meminta bilik hotel atau rumah untuk berehat pada petang itu. Malah ajakan kami untuk minum di restoran depan pasar itu pun ditolaknya.

Sementara itu Kassim pula sempat jatuh hati dengan pasar petang Simpang Durian. Melihat pucuk-pucuk ulam serta ikan-ikan sungai yang segar di gerai-gerai jualan, dengan harga yang agak rendah dibandingkan dengan di Lembah Kelang, Kassim menyatakan keinginannya untuk datang lagi ke pasar petang Simpang Durian.

“Memang kita akan datang lagi ke Jelebu pada 13 Mei,” kata saya, mengingatkan Kassim akan program Paksi berdialog dengan peminat-peminat seni di Jelebu, yang sedang diatur oleh Dr Alinor bersama Nazeri.

Selesai maghrib kami pun bertolak balik ke Kampung Geylang. Menjamu selera dengan masakan orang-orang kampung, dan selepas isya’ Nazeri pun memulakan persembahan. Dimulakan dengan persembahan kompang (yang agak berbeza kerana adanya gendang besar), dan diikuti dengan persembahan Nazeri sendiri – menyanyi dengan petikan gitar solonya. Syabas Nazeri! Teruskan usaha untuk menyemarakkan seni di Pertang!

Acara seterusnya ialah persembahan dari Paksi, yang diisikan oleh Kassim, Hasni dan saya. Kemuncaknya ialah ucapan oleh A Samad Said, (dia tidak berpuisi lagi, dia hanya berucap), selaku Pengerusi Bersama Bersih 3.0. Dan mesej ucapannya itulah tadi – seperti yang saya jelaskan di awal tulisan ini.

“Datanglah ke Dataran Merdeka Kuala Lumpur pada 28 April. Kita duduk di situ selama dua jam sahaja, sebagai simbolik membantah pilihanraya yang tidak adil dan tidak bersih. Selepas dua jam, kita bersurai.”

Dan kita mengharapkan hanya satu – sebuah pilihanraya yang bersih dan adil. Apakah salah untuk rakyat menyatakan harapan ini? Dan kenapakah kerajaan perlu takut dan bimbang dengan rakyat yang hanya mengharapkan sebuah pilihanraya yang bersih dan adil?

Categories: Share

Leave a Reply