EROPAH LEBIH ISLAMIK DARIPADA MALAYSIA
Dinsman
(Artikel 387, 28/6)
Eropah lebih Islamik
daripada Malaysia
Kami
dalam perjalanan dari Kuala Lumpur
ke Shah Alam. Dr Muhaimin, Kassim dan saya dalam sebuah kereta. Tujuannya, ada
perjumpaan dengan seorang Exco Kerajaan Negeri Selangor. Bagi pihak Lajnah
Kebudayaan PAS, Dr Muhaimin menjemput kami bersama beberapa orang lagi,
termasuk Aishah dan Ito, bersama-sama menemui Exco tersebut, bagi membincangkan
hal-hal kesenian dan kebudayaan.
Ketika
dalam kereta dalam perjalanan itu Muhaimin timbulkan soal teater, kerana ia
menjadi salah satu topik yang akan dibincangkan nanti. Dia ingin mendapatkan
gambaran bagaimana aktiviti teater yang sedang wujud dalam negara kita
sekarang, khasnya mengenai bajet atau perbelanjaan bagi mementaskan sesebuah
teater.
Saya
pun menjelaskan sedikit sebanyak mana yang saya tahu, berdasarkan pengalaman.
Penjelasan saya itu menyebabkan dia membuat kesimpulan dan bertanya: “Kalau
begitu, pementasan teater memang tidak boleh membuat untung dari segi
kewangan?”
Kecuali
mereka yang mempunyai pengaruh kuat dalam politik, dan boleh menggunakan
pengaruh itu untuk menyebabkan ada pihak yang sanggup membeli pementasannya
sehingga RM1 juta untuk satu malam. Yang itu boleh buat untung – kata saya.
Bagaimana
di luar negeri?
Di
luar negeri pun sama, kecuali Broadway musical
di Amerika yang dibuat secara komersil. Di Eropah sendiri pun yang terkenal
dengan tradisi teaternya yang hebat itu, teaternya hidup dengan subsidi dan grant daripada kerajaan. Orang seperti
Tone Brulin yang sepanjang hidupnya selama 60 tahun berteater tak henti-henti
di serata dunia itu (kini berusia lebih 85 tahun), adalah kerana grant yang diberikan oleh kerajaannya –
Belgium.
“Ini
yang sukar hendak kita jelaskan dan yakinkan kepada pemimpin-pemimpin politik
kita. Kalau tak boleh untung, kenapa kerajaan mesti keluarkan peruntukan untuk
buat teater? Macamana kita nak berhujah dengan pihak kerajaan?”
Mungkin
Muhaimin pun tahu bagaimana hendak berhujah itu. Cuma dia hendak dengar
pandangan saya. Tetapi Kassim lebih dulu menjawab: “Kami selalu berhujah dengan
membandingkan antara ‘landskap tanah dan pokok’ dengan ‘lanskap minda dan jiwa’.
Kerajaan kita hanya beri perhatian kepada ‘landskap tanah dan pokok’; sedangkan
‘landskap minda dan jiwa’ itu lebih penting. Teater termasuk dalam ‘landskap
minda dan jiwa’.”
Sementara
Kassim menjelaskan itu, saya terfikirkan hal lain, yang saya ungkapkan selepas
itu: “Cuba
kita bandingkan masyarakat Eropah dengan masyarakat kita. Apa yang kita faham
sebagai “nilai-nilai Islam” yang bersifat universal itu, lebih banyak diamalkan
dalam masyarakat Eropah daripada masyarakat kita, walaupun masyarakat Eropah
itu kebanyakannya bukan Islam.
“Gejala
sosial dalam masyarakat mereka tidak seteruk seperti dalam masyarakat Islam di
negara kita. Itu antara untung yang mereka dapat daripada peruntukan yang
mereka belanjakan kepada seni-budaya, termasuk teater.”
Dan
saya melanjutkan lagi: “Sebab itu saya sangat tertarik dengan cerita Dr Abu
Hasan Hasbullah. Dia menceritakan dia pernah kehilangan dompet duitnya di Austria
(Eropah), dua kali, dan kedua-dua kali itu dia mendapat semula dompetnya itu. Ada orang jumpa dan
mengembalikannya kepada dia.
“Begitu
juga dia pernah tertinggal jaketnya di sebuah hotel di Vienna . Balik di Kuala Lumpur baru dia sedar,
dan dia telefon hotel tersebut, pihak hotel itu sanggup datang ke Kuala Lumpur
untuk menghantar jaket itu kepada dia. Bayangkan itu!”
Sedangkan
masyarakat Malaysia
ini majoritinya Islam. Dan bukan setakat itu sahaja. Dalam masyarakat kita
sekarang ini penuh dengan dakwah di sana
sini. Orang-orang agama bercakap lantang di televisyen, di radio, dijemput
berceramah dan mendapat sambutan hebat.
“Ah,
saya dah meluat dengar orang-orang agama yang bercakap hebat tetapi hanya
bercakap saja dan tak pernah buat apapun selain daripada bercakap. Saya lebih hormat
kepada Kak Intan di Alor Setar yang sanggup pelihara 800 ekor anjing terbiar
itu…”
Sedangkan
masyarakat di Eropah itu? Mereka bukan masyarakat Islam pun! Tetapi sifat dan
sikap mereka sebahagiannya lebih menghayati sifat dan sikap yang dituntut oleh
Islam. Mengapa terjadi begitu, sedangkan di sana tidak ada dakwah Islam yang ghairah
seperti di sini?
Saya
tidak pasti apakah lintasan fikiran saya di tengahari ketika berbincang santai
bersama Muhaimin dan Kassim itu betul atau tidak, tetapi itulah yang saya
fikirkan. Dan fikiran itu saya lontarkan kepada mereka, dan mereka pun tidak
menolaknya. Maka saya fikir betullah apa yang saya fikir itu.
Bahawa
masyarakat Eropah itu lebih bersifat dan bersikap Islamik begitu kerana mereka
juga menghargai dan menghayati seni-budaya, termasuk teater, (walaupun mereka
bukan orang Islam); manakala masyarakat kita khasnya masyarakat Islam, tidak
menghargai seni-budaya dan teater. Memang ada pengecualiannya, tetapi terlalu
kecil.
Maka
saya harap Dr Muhaimin Sulam sedang memulakan suatu gerakan kebudayaan yang
baru di kalangan PAS, dan saya harap gerakan ini mendapat sokongan penuh
daripada pimpinan PAS pelbagai peringkat, terutama peringkat atasannya.