Background

Meng‘arus-perdana’kan laporan berita kita sendiri

Jangan pedulikan media mereka. Kita tahu dan kita selalu menjerit-jerit dalam ceramah di sana sini mengatakan media mereka penipu, pembohong, putar-belit berita dan sebagainya; tapi kita masih juga membeli, membaca dan memberi respon kepada laporan berita mereka.

“Ha ha ha, kita pun macam orang bodoh juga,” kata seorang sahabat saya.

Ya memang sakit hati mendengarnya. Tapi direnung-renung dan difikirkan semula, betul juga kata sahabat saya itu. Kita sendiri yang mengatakan media mereka itu penipu, pembohong, putar-belit berita, alat propaganda Umno-BN dan macam-macam lagi. Sudah bertahun-tahun. Bukan baru. Kita pun pernah buat kempen boikot media meraka.

Tapi cubalah fikir-fikir dan renung-renung semula. Kalau betullah kita memboikot media mereka itu, mereka bukan lagi arus perdana pada hari ini. Yang jadi media arus perdana pada hari ini ialah media kita.

Tetapi kenapa tidak terjadi begitu? Kenapa kita masih lagi menyebut mereka sebagai “media arus perdana”? Kenapa media kita tidak mendapat jumlah pembaca (jualan) 400 ribu atau 500 ribu naskah setiap keluaran? Sedangkan ahli PAS sahaja dikatakan lebih daripada satu juta orang! Kenapa?

Dan kenapa kita masih lagi heboh-heboh nak menjawab setiap kali apabila ada sedikit sahaja pun laporan di dalam media mereka itu yang menyinggung kita? Bahkan pimpinan atasan kita pun tanpa sedar tiba-tiba bertelagah sama sendiri semata-mata disebabkan oleh laporan berita dalam media mereka yang kita selalu kata penipu-pembohong-putarbelit itu.

Janganlah biarkan sahabat saya itu mengulangi lagi kata-katanya yang sangat menyakitkan hati itu - “Ha ha ha, kita pun macam orang bodoh juga.” Ya, memang menyakitkan hati.

Kerana ia terkena ke atas batang hidung kita sendiri! Kalau kita yang mengatakan orang lain bodoh, kita tak terasa sakit hatinya itu, ‘kan? Tapi kalau orang mengata kita demikian, memang terasa di hati sakitnya. Apatah lagi kalau sahabat kita sendiri yang mengatakannya. Aduuuh, nak melenting marahnya.

Makanya marilah kita bertenang-tenang dan berfikir semula dengan rasional. Betul atau tidak kenyataan dan hujah di atas itu? Kalau bukan kerana kita yang terus meng‘arus-perdana’kan media-media mereka, bolehkah media-media itu terus menjadi ‘arus-perdana’ pada hari ini?

Jawapannya tentulah sangat pasti. Tak mungkin media-media mereka itu terus menjadi ‘arus-perdana’. Sebaliknya media kitalah yang menjadi ‘arus-perdana’ itu. Sepatutnya!

Memang mereka boleh ambil tindakan kalau dilihatnya media kita akan menjadi arus-perdana. Tetapi kita pun takkanlah nak sebodoh itu. (Lihat! Jangan biarkan sahabat saya ucapkan lagi kata-kata kesatnya itu.) Kalau kita tahu bahawa itulah kemungkinannya, bersedialah awal-awal lagi untuk mengelak kemungkinan itu.

Menjadi media ‘arus-perdana’ tak bermakna hanya Harakah sahaja yang akan kita gerakkan ke arah itu. Ada banyak lagi yang boleh kita lakukan. Persoalannya, kesedaran mestilah terlebih dahulu dihidupkan di kalangan orang-orang kita sendiri, terutamanya di kalangan pemimpin-pemimpin kita di pelbagai peringkat.

Berhenti terus. Jangan pedulikan lagi media mereka.

Ya, jangan pedulikan lagi media mereka. Jangan peduli! (Faham maksud saya?) Sebab itulah saya kurang bersetuju nak buat demo di hadapan bangunan syarikat akhbar yang suka membuat fitnah itu. Tindakan itu bermakna kita mengiktiraf bahawa media itu sangat penting. Tentulah mereka sangat suka dengan tindakan kita itu. Walaupun kita bertujuan untuk “mengajar” mereka dan memberitahu orang ramai akan jahatnya mereka.

Tidak perlu. Jangan buang masa kita dengan kerja-kerja yang tak perlu itu. Sebaliknya lebih baik kita tumpukan pada usaha untuk membina kekuatan media kita sendiri. Tak kiralah media cetak atau media internet atau apa pun bentuknya. Yang penting kita mesti berusaha membina kekuatan media kita sendiri. Jangan mengharapkan pada media orang. Dan jangan pedulikan media mereka.

Biarkan saja mereka nak lapor apa pun. Biarkan saja mereka nak putar-belit apa pun. Mereka nak fitnah pemimpin kita kah? Biarkan mereka. (Melainkan apabila ada yang benar-benar boleh memudaratkan kita). Dan dalam masa yang sama itu kita janganlah pula sekadar berdiam diri sahaja. Kita mesti tumpu pada usaha membina, memperkuatkan dan meng‘arus-perdana’kan media-media kita sendiri.

Dan kerja atau usaha ini bukannya boleh dibuat dalam tempoh sebulan dua, lalu mengharap-kan mencapai tujuan atau sasarannya. Ia memerlukan proses, dan prosesnya memerlukan masa yang agak panjang. Setahun belum mencukupi untuk mencapai tujuan/sasarannya. Biasanya ia memerlukan masa lebih daripada tiga tahun.

“Alahai lamanya. Pilihanraya sudah dekat sangat ni! Kita tak boleh buang masa kepada benda lain. Kita mesti tumpu pada pilihanraya. Target kita: mesti menang pilihanraya, mesti ambilalih Putrajaya.”

Itulah hujah yang saya selalu dengar, yang akhirnya beberapa program dan agenda penting ditangguh dan ditangguh dan akhirnya tak dipedulikan. Tersingkir begitu saja. Dilupakan begitu saja, disebabkan nak mengejar pilihanraya, tanpa peduli rasionalnya. Dan hal ini berulang-ulang dan berulang-ulang, begitulah…

Ya, begitulah juga yang terjadi dengan hal kebudayaan. Sesuatu yang memang sifatnya tidak pernah ‘urgent’, maka ia pun diketepikan dulu dan terus diketepikan begitu saja. Tak sempat pun mereka nak fikir mengenainya. Apakah dalam hal media ini pun begitu juga?

Masa untuk berfikir mengenainya sentiasa diletakkan tersepit di celah-celah kesibukan hal-hal lain yang sentiasa kelihatan lebih ‘urgent’. Hanya sesekali ia terlihat seperti ‘urgent’. Dan oleh kerana ia sukar dilaksanakan sebagai ‘sesuatu yang urgent’, maka ia sentiasalah bernasib malang, diberikan layanan sebagai yang paling akhir dalam senarai awlawiyat (prioriti).

Cubalah fikirkan: kalaulah Tok Guru Nik Aziz berfikir demikian, bilakah dia akan ada masa dan kesempatan untuk mentarbiyah rakyatnya, kerana mentarbiyah itu memerlukan proses yang sangat panjang. Setelah lebih 20 tahun pun dia terus juga dengan tekunnya melakukan kerja mentarbiyah itu; dan tugas-tugasnya yang lain pun tetap dilaksanakan.

Tok Guru Nik Aziz tak peduli. Dia buat saja apa yang dia fikir perlu dia buat, seperti yang dipelajarinya dari sirah Rasulullah saw.

(Penulis boleh dihubungi dengan emel dinsman_49@yahoo.com.my atau sms 019-9592408). Artikel ini tersiar di dalam Harakah, 30 Mei 2011.

Categories: Share

Leave a Reply