Background

HARAPAN MALAYSIA SELEPAS PRU13

Dinsman (Artikel 385, 21/6)
‘Harapan Malaysia selepas PRU13’

Beberapa minggu menjelang PRU13, saya diundang menyertai sebuah forum. Tajuknya ‘Harapan Malaysia dalam PRU13’. Begitulah lebih kurang. Saya terasa terlalu klisye dan hambar tajuk itu. Membicarakan sesuatu yang saya fikir semua orang sudah tahu. Maka saya memohon maaf tidak dapat menyertai forum tersebut.

Tetapi dalam pada itu diam-diam tajuk itu mengintai-intai juga dalam fikiran saya. Mengapa ‘harapan Malaysia dalam PRU13’? Mengapa tidak ‘harapan Malaysia selepas PRU13?’ Terjadi semacam dialog kecil dalam fikiran saya.

Saya berfikir bahawa ‘harapan Malaysia selepas PRU13’ itu yang lebih membawa makna.
Kalau ‘dalam PRU13’ ia bersifat terlalu sementara. Sekejap sahaja tempohnya. Sedangkan tempoh yang lebih panjang dan bermakna ialah selepas itu. Apakah harapan Malaysia selepas PRU13?

Dan diam-diam juga saya membuat catatan. Ada sesuatu yang terbetik dalam fikiran saya waktu itu yang merangsang saya mencatatkannya. Walaupun saya telah menyatakan tidak hadir dalam forum tersebut. Lagipun, yang saya catatkan ini mungkin tidak sesuai dengan tajuk forum itu. Catatan saya begini:

Apa harapan rakyat Malaysia dalam PRU13? Tentulah rakyat mengharapkan PRU ini akan membawa keputusan yang menyebelahi mereka, ‘kan? Maksudnya rakyat yang sokong BN tentulah mengharapkan BN menang, dan rakyat yang sokong PR pula tentulah mengharapkan PR menang.

Dan ada harapan lain lagi selain daripada menang dalam PRU itu. Dan inilah, saya fikir, yang lebih pentingnya. Siapa pun yang menang dalam PRU – BN ataupun PR – rakyat mengharapkan sebuah masyarakat Malaysia yang lebih baik daripada yang ada hari ini.

Jadi soalannya bukanlah harapan rakyat dalam PRU13. Soalan sebenarnya ialah harapan rakyat selepas PRU13. Walau siapa pun yang menang. Baik parti yang kita sokong menang, mahupun parti yang kita tidak sokong yang menang, kita tetap mempunyai harapan agar masyarakat Malaysia selepas PRU nanti menjadi lebih baik.

Menang dalam PRU itu bukanlah matlamat akhir. Ramai orang menganggap menang dalam PRU adalah matlamat akhir. Itu tanggapan salah. Kemenangan itu hanya matlamat sementara sahaja. Kalau itu menjadi matlamat akhir, taqdirnya tiba-tiba parti kita atau parti yang kita sokong tidak menang, apa akan jadi? Takkanlah kita akan menjalani hidup tanpa harapan selepas itu, disebabkan oleh parti kita tidak menang.

Tetapi nampaknya kebanyakan rakyat Malaysia sudah jadi begitu. PRU itu seolah-olah menjadi matlamat akhir. Segala-galanya ditumpukan dan diletakkan di situ. Parti kita mesti menang. Kalau parti kita tak menang, habislah kita. Habislah segala harapan kita. Sebab itulah maka Najib sampai mengatakan yang dia akan pertahankan Putrajaya itu hingga ke titisan yang terakhir.

Padahal – kenapa segala harapan kita mesti habis di situ? PRU hanya satu daripada proses dalam kelangsungan hidup bermasyarakat dan bernegara. Ada banyak proses lain lagi dalam kelangsungan hidup kita, yang tidak semestinya bersifat politik seperti PRU itu. Dan pada proses-proses yang lain itu juga kita boleh letakkan harapan.

Mengharapkan sebuah masyarakat Malaysia yang lebih baik selepas PRU13 juga bererti kita mempunyai harapan yang positif kepada PRU (suatu proses dalam berpolitik); dan dalam masa yang sama kita juga menempatkan harapan pada proses-proses kelangsungan hidup yang lain itu, khasnya melalui gerakan-gerakan sosial, keagamaan dan seni-budaya.

Saya terfikir bahawa terjadinya pelbagai fenomena negatif dalam masyarakat kita hari ini bukanlah semata-mata kerana salahnya politik Umno-BN itu. Salah mereka itu memanglah salah. Dan banyak pun salah mereka itu. Tetapi bukanlah mereka saja yang salah. ‘Kan?

Sikap dan sifat masyarakat kita seluruhnya pun, yang keterlaluan berpolitik hingga tanpa disedari sedikit demi sedikit kita meminggirkan hal-hal lain yang berupa proses-proses kelangsungan hidup kita yang bukan politik itu, seperti aktiviti-aktiviti kemasyarakatan, keagamaan dan seni-budaya. Hal-hal ini juga jangan kita lupakan!

Demikianlah catatan ringkas saya waktu itu – menjelang PRU13. Sekarang, seperti kita semua maklum, PRU itu sudahpun berlalu, tetapi keadaannya sepertilah PRU itu belum berlalu. Terlalu banyak cacat cela di dalamnya, mengakibatkan keputusannya dipersoalkan oleh rakyat.

Memang! Namun sebahagian keputusan itu kita terima juga, maka kita pun telah membentuk kerajaan di negeri Kelantan, Pulau Pinang dan Selangor. Dan kita akan meneruskan beberapa petisyen pilihanraya, dengan harapan keputusan PRU13 akan berubah menyebelahi PR.

Namun seperti dalam catatan saya tadi – PRU bukanlah matlamat akhir. Bahkan kalau kita menang petisyen pun, dan PR boleh membentuk Kerajaan Persekutuan pun, itu bukanlah matlamat akhir dari harapan rakyat sebenarnya. Matlamat akhir dari harapan rakyat ialah kehidupan yang lebih baik.

Bagaimanakah kita mendapatkan kehidupan yang lebih baik itu? Inilah persoalan yang sebenarnya. Dan persoalan ini sebenarnya tidak boleh dijawab hanya melalui aktiviti-aktiviti berpolitik sahaja. Kita memerlukan aktiviti-aktiviti lain juga – yang dalam proses kelangsungan hidup bermasyarakat yang disebut dalam catatan tadi itu.

Maksudnya, sikap dan sifat masyarakat kita yang keterlaluan berpolitik hingga tidak mempedulikan hal-hal lain (yang juga berupa proses kelangsungan hidup kita), khasnya aktiviti seni-budaya, itu juga perlu kita ubah.

Saya sudah selalu memperingatkan hal ini. Seniman Paksi Rakyat (Paksi) pun selalu menekankan hal ini dalam program-program seni-budayanya. Tetapi setakat ini nampaknya kesannya tidaklah begitu memberangsangkan. Namun walau bagaimanapun, kita akan terus berusaha. Insya Allah!


Categories: Share

Leave a Reply