Uniknya situasi kehidupan di Malaysia
Dinsman
(Artikel 312, 7/5)
Uniknya situasi
kehidupan di Malaysia
Ketika
perasaan dan fikiran sedang kacau melihat bertambah teruk jadinya situasi
demokrasi dan persaingan merebut kuasa politik di negara ini, tiba-tiba muncul
seorang kawan mengatakan dia sangat teruja dengan situasi politik di Malaysia
hari ini. Sangat menarik, katanya. Unik!
“Seolah-olah
di Malaysia ini ada dua alam,” katanya. “Satu alam yang dihuni oleh orang-orang
Umno dan penyokongnya serta mereka yang tidak peduli, dan satu lagi alam yang
dihuni oleh mereka yang menentang Umno dan menganggap kerajaan Umno-BN sebagai
zalim, menipu rakyat dan merompak hak rakyat…”
Saya
kata, itu apa yang menariknya? Itu bukan perkara baru. Sudah lama wujudnya
situasi begitu. Rakyat Malaysia
terbahagi dua – satu di sebelah sini dan satu di sebelah sana , dan di antara keduanya itu tidak
bertemu. Yang di sini tidak tahu apa yang ada di sebelah sana ,
dan yang di sana
tidak tahu apa yang ada di sebelah sini. Walaupun mereka berada di tempat yang
sama, dan selalu berinteraksi.
“Inilah
yang menariknya,” balas kawan saya itu. “Aku sedang membuat kajian mengenai
perkara ini. Dan peristiwa Bersih 3.0 pada 28 April itu, serta bagaimana
media-media di kedua-dua pihak ini melaporkan dan menganalisa peristiwa yang berlaku
itu, tambah menjadikan situasi ini lebih lagi unik dan menarik.”
“Sungguh!”
Dia cuba
meyakinkan saya akan kata-katanya, apabila dilihatnya saya seperti tidak
mempercayainya.
“Kau
lihat media arus perdana, televisyen dan akhbar-akhbar harian – mereka seperti
melaporkan dan menganalisa satu peristiwa. Dan kau lihat pula media yang
dikawal oleh pihak Pakatan Rakyat dan penyokongnya – mereka pula melaporkan dan
menganalisa satu peristiwa. Kedua-duanya berbeza langsung. Seperti mata yang
melihat, perasaan yang merasai dan fikiran yang berfikir – langsung berbeza.
Tak bertemu. Padahal peristiwa yang dilapor dan dianalisa itu satu peristiwa
sahaja, iaitu peristiwa Bersih 3.0 yang berlaku di Kuala Lumpur pada hari Sabtu
28 April 2012 itu.”
Macam
cerita orang buta memperihalkan gajah? Tanya saya.
“Bukan,
bukan begitu,” jawabnya. “Ini bukan cerita orang buta. Tak sama
perbandingannya. Itu metafora mengenai tanggapan kita terhadap sesuatu. Yang
aku maksudkan ini bukan mengenai tanggapan, tetapi mengenai alam kehidupan yang
benar-benar wujud. Realiti. Dua alam yang aku sedang kaji ini realiti, bukan
tanggapan. Itu yang menariknya.”
Okey,
saya faham. Memang sudah lama pun saya merasai kewujudan dua alam ini. Bukan di
kalangan orang politik sahaja, di kalangan orang seni dan budaya pun. Malah di
kalangan orang agama juga sama. Dan itu tidak menjadi masalah selagi ia tidak
menyentuh soal kebenaran. Masalahnya ialah apabila ia sudah melanggar sempadan
kebenaran.
“Ha
inilah yang aku sedang buat kajian sekarang.” Terus dia memotong penjelasan
saya. “Ini yang menjadikan perkara ini sangat-sangat menarik. Bukan analisa
politiknya. Itu biasa. Tapi aku cuba
melihat bagaimana manusia-manusia yang di satu pihak ini boleh menjadi seperti
tidak tahu pun akan wujudnya satu lagi kemungkinan yang di sebelah sana . Dan ini yang aku nak
bincang dengan kau. Soal kebenaran.”
Ya
dia tahu soal kebenaran adalah satu topik yang menjadi kegemaran saya dan
Seniman Paksi Rakyat. Rupa-rupanya dia memang ada tujuan tertentu berjumpa
dengan saya. Kita tengah kacau fikiran memikirkan ke mana arus yang sedang
deras mengalirkan masyarakat kita ini sedang menuju, tiba-tiba dia datang
mengajak kita bercakap soal kebenaran dan wujudnya dua alam kehidupan di Malaysia
hari ini.
Apakah
ini penting? Apakah pentingnya kau membuat kajian mengenai perkara ini? Tanya saya
kepada kawan yang juga seorang pensyarah di universiti ini. Kami bukanlah kawan
yang selalu berjumpa. Hanya sesekali, dan kebetulan sudah lama pun tak
berjumpa. Saya pun tak pasti dia di sebelah mana. Tak mengapa. Itu tak penting.
Yang pentingnya ialah soal kebenaran yang dia hendak bincang ini.
Dan
agak serius juga kawan saya ini. Dia datang siap dengan membawa petikan
kata-kata daripada kolum Wacana Budaya – ucapan saya di Konvensyen Pakatan
Rakyat, Januari lalu. Ini:
“Tuan-tuan
percaya atau tidak, hari ini sangatlah susah untuk menemui orang yang mahu dan
berani ‘berkata benar’. Kebanyakan orang tidak faham pun apa maksud kebenaran.
Tuan-tuan dan puan-puan semua asyik dan sibuk dengan politik, mungkin tuan-tuan
tidak sedar perkara ini. Masyarakat kita hari ini jangankan nak berani ‘berkata
benar’, mereka faham pun tidak.
“Zaman
ini tuan-tuan, zaman orang tidak berprinsip, kecuali menjadi opportunis dan
materislis. Ini kerja Mahathir. Selama 23 tahun memerintah dia pergunakan
segala alat, media dan institusi yang ada, hingga berjaya membentuk manusia di
negara ini menjadi opportunis dan materislis. Inilah masyarakat kita sekarang,
termasuk di dalamnya orang politik, orang budaya dan juga ahli akademik kita.
Opportunis, materialis, dalam kata lain – munafik.”
Dengan
petikan itu, katanya, saya juga terkeliru dengan soal kebenaran. “Kebenaran kau
adalah kebenaran yang berpihak kepada satu pihak, yakni kebenaran dalam alam
yang kau huni. Kau menafikan kebenaran dalam alam yang satu lagi.”
Aduh,
kacau! Siapa yang keliru sebenarnya? Kalau saya keliru, kenapa dia datang
hendak berbincang dengan saya? Atau dia sengaja datang hendak mengelirukan
saya?
Maka
puaslah pula saya menjelaskan kepadanya dengan pelbagai hujah mengenai
kebenaran yang saya maksudkan dalam petikan tersebut. Entah dia menerimanya
atau tidak, saya tak pasti. Waktu kami berpisah, saya lihat wajahnya masih sama
seperti wajahnya ketika dia datang. Namun apa pun, saya turut mengharapkan
sesuatu juga daripada kajiannya itu.