Pilihanraya dan sembang budaya di kampung
Dinsman
(Artikel 313, 14/5)
Pilihanraya dan sembang
budaya di kampung
Ketika
wacana ini ditulis, suasana sudah mulai terasa lain. Beberapa sms yang diterima
membawa mesej mengatakan Parlimen akan dibubar minggu depan, bahkan ada yang
yakin pada hari Isnin 14 Mei. Salah seorang tokoh yang dijemput menjadi panel
pembicara untuk Wacana Ilmu Paksi bagi bulan Mei (buku Pemikiran dan Perancangan Seni-Budaya), yang dijadualkan pada 26
Mei, menerimanya dengan beralas: “Kalau Parlimen belum bubarlah.”
Kawan
di sebuah perbadanan pula memberitahu segala tempahan untuk beberapa dewan di
perbadanannya pada tarikh 8 Jun telah diarah supaya dibatalkan. “Kalau deposit
sudah dibayar, kembalikan deposit itu.”
Wah,
ini nampaknya serius. Teringat pula yang Najib baru saja mengumumkan bayaran
sebanyak RM15,000 kepada setiap keluarga peneroka Felda yang berjumlah hampir
113,000 keluarga di seluruh negara, ekoran penyenaraian FGVH yang kontroversial
itu. Barangkali betullah kali ini. Para
pemfatwa kebangsaan pun sudah nyaris-nyaris memfatwa bahawa mengundi
pembangkang itu tidak digalakkan Islam. (Aduh!)
Maka
apakah 300,000 mereka yang turun membantah dan menuntut pilihanraya bersih dan
adil pada 28 April itu tidak mempunyai kesannya terhadap keputusan Najib untuk
mengadakan pilihanraya umum pada Jun ini? Dan kalau betul Parlimen dibubarkan
minggu ini, pilihanraya yang akan diadakan ini tentulah pilihanraya yang tidak
bersih dan tidak adil. Bagaimana jadinya itu?
Ah,
apakah Wacana Budaya ini pun perlu berspekulasi mengenai agenda politik licik
yang penuh dengan kekaburan, kecelaruan, tipu-daya dan kemunafikan itu? Atau
tidakkah lebih wajar kalau saya terus saja memberi fokus kepada soal
seni-budaya, seperti yang saya ungkapkan kepada sekumpulan kecil kawan-kawan di
sudut sebuah kampung di Pertang, Jelebu, pada Ahad 6 Mei lalu?
Ya,
biarlah urusan politik itu kepada orang-orang politik. Mereka pun sudah terlalu
ramai di situ, dan masyarakat kita pun sudah keterlaluan berpolitik. Maka saya
fikir sangat wajarlah kalau kita kekalkan sedikit ruang untuk seni-budaya,
walaupun di saat-saat seperti ini. Seni-budaya itu sebenarnya sentiasa
mempunyai peranannya. Maka haruslah ada pula orang yang mahu berdegil bagi
menunjukkan keperluannya ini.
Sebenarnya
saya sudahpun membuat sedikit catatan budaya yang saya maksudkan itu. Begini:
Tiga
jam perjalanan kereta dari Kuala
Lumpur ke Jelebu. Di Kampung Gelang, Pertang,
kira-kira 35 km selepas pekan Kuala Kelawang. Kami lima
orang daripada Seniman Paksi Rakyat – Razali, Kassim, Hasni, Nasser
dan saya. Manakala di sana Dr
Alinor, Nazri dan beberapa orang lagi yang meminati seni-budaya. Tujuannya:
dialog budaya atau sembang-sembang petang mengenai seni-budaya.
Apakah
sejauh itu kami menempuh perjalanan, hanya untuk duduk sembang-sembang di suatu
sudut kampung bersama seorang kawan dan beberapa orang kenalan baru? Ya, itu
pun satu soalan yang agak menarik juga untuk dilihat jawapannya. Dan jawapannya
pun memang ya, kami menempuh perjalanan sejauh itu pada tengahari dan petang
itu, memang untuk bersembang-sembang.
Namun
bukanlah sembang-sembang sekadar mengisi masa lapang ketika tiada sesuatu yang
penting hendak dilakukan. Tidak demikian. Sebaliknya sembang-sembang ini
membincang-kan beberapa perkara penting yang perlu dilakukan, dalam konteks
mengisi kehidupan dan tanggungjawab sebagai insan yang prihatin dengan
masyarakatnya.
Kira-kira
begitulah. Mudah cakapnya, perjalanan kami itu adalah sebahagian daripada usaha
bagi memajukan aktiviti seni-budaya. Kebetulan ada kawan-kawan di Pertang itu
yang berminat untuk beraktiviti bersama, dan kami merasakan itu munasabah untuk
diberi galakan, maka kami pun sanggup menempuh perjalanan sejauh itu untuk
bersembang-sembang berbincang dan merancang apa-apa yang boleh dibuat.
Teras
kepada aktiviti Paksi setakat ini ialah penulisan. Maka itulah yang saya nyatakan
dalam sembang-sembang petang itu. Alinor sendiri misalnya seorang ilmuan
akademik yang minat menyelidik dan minat juga menulis. Mungkin dia belum
menulis yang kreatif setakat ini. Tetapi penyelidikannya sudah masuk jauh ke
dalam dunia kreatif.
Manakala
Nazri pula seorang pemuzik dan penyanyi. Saya belum tahu apakah dia juga
menulis atau tidak. Itu tak mengapa. Yang pentingnya dia juga seorang aktivis
budaya yang mampu mengurus persembahan. Dan dia mempunyai kumpulan muziknya
sendiri. Dalam rumahnya ada bilik yang dikhaskan untuk kumpulannya membuat
latihan. Dan ternyata dia juga suka membaca buku.
Makanya
saya optimis, aktiviti seni-budaya akan hidup dan bersemarak di Pertang. Ada pula anak muda yang
baru graduan universiti, dan telah menunjukkan bakatnya mengacara majlis
budaya. Dan hadir juga seorang editor berpengalaman di sebuah syarikat
penerbitan besar di Kuala Lumpur ,
yang setiap minggu pulang ke kampung, dan bersedia untuk menghulurkan bantuan
dan bimbingan.
Maka
kami dari Paksi pun sanggup menempuh perjalanan sejauh itu dan malah lebih jauh
daripada itu pun apabila ada kawan-kawan yang ingin sama-sama beraktiviti
seni-budaya, dan bersama menyatakan yang benar.
Petang
itu hadir juga di pertemuan itu seorang aktivis dari daerah berjiran di sebelah
Pahang, iaitu Simpang Pelangai, yang menyatakan hasratnya hendak mengatur pula
program Paksi di Pelangai, sekitar hujung Mei atau awal Jun. Insya Allah, kalau
dikurniakan kesihatan kita akan terus berpuisi dan kita akan terus menulis!
Ketika
orang sering teruja dengan kerumunan yang ramai, baik dalam acara politik
mahupun acara agama dan apatah lagi acara hiburan, kita tidaklah memerlukan
keramaian sedemikian. Empat lima
orang sahaja pun memadai, untuk menjadi penggerak aktiviti seni-budaya. Yang
pentingnya kita faham dan tahu apa yang perlu dibuat.