Berdakwah di sana sini, tetapi ...
Dinsman
(Artikel 317, 28/5)
Berdakwah di sana sini,
tetapi…
Hari
itu sebenarnya bercakap tentang teater. Ada
seminar mengenai pemikiran Sasterawan Negara Noordin Hassan, di Dewan Bahasa
dan Pustaka. Noordin Hassan ialah Sasterawan Negara satu-satunya yang berkarya
hanya di bidang teater. Dia tidak menulis novel, tidak menulis cerpen (kecuali
sebuah), tidak menulis puisi (kecuali yang di dalam teaternya) dan hanya
sesekali menulis esei. Antara karya teaternya yang terkenal ialah Bukan Lalang Ditiup Angin, Tiang Seri Tegak
Berlima, 1400, Jangan Bunuh Rama-rama, Sireh Bertepok Pinang Menari, Demi
Zaiton, dan yang terakhir dipentaskan ialah Di Mana Setangginya.
Sempena
seminar dua hari itu, sebagai acara penutupnya pada 23 Mei diadakan satu forum
bertajuk “Teater sebagai wahana seni atau dakwah?” Saya dijemput menjadi ahli
panel forum tersebut bersama S.M.Zakir dan Ismail Kasan. Tokoh pengkritik filem
dan pengarah teater terkenal A Wahab Hamzah menjadi moderatornya.
Teater
sebagai wahana seni atau dakwah? Memanglah, bagi saya teater bukanlah sekadar
wahana seni semata-mata. Di peringkat awal berkarya mungkin ia wahana seni,
sebab pada peringkat awal itu yang paling penting sekali ialah menghasilkan
karya. Tetapi setelah berjaya menghasilkan karya, kita perlu pula memikirkan
pengisian karya seterusnya. Ketika inilah penulis akan membentuk personaliti
atau perwatakan dirinya, melalui pemilihan bahan bagi mengisi karyanya.
Dan
ketika inilah teater tidak lagi semata-mata wahana seni buat saya. Teater juga
adalah wahana dakwah. Tetapi saya berasa kurang senang untuk melabelkan teater
saya sebagai teater dakwah. Juga teater Noordin Hassan, bukan teater dakwah.
Seperti Noordin sendiri telah menamakan teaternya sebagai Teater Fitrah – itu
memang nama yang cukup sesuai untuk teater Noordin Hassan. Teater Fitrah. Bukan
teater dakwah.
Kenapa
saya kurang senang melabelkan teater saya, dan juga teater Noordin Hassan,
sebagai teater dakwah? Sebab saya tidak mahu kita terperangkap atau
disalahfahami dengan istilah yang telah disalahguna dan diguna secara
berlebih-lebih itu. Bukan sahaja istilahnya disalahguna dan diguna secara
berlebihan, tetapi gerakan dan aktiviti dakwah itu sendiri pun telah dilakukan
secara sewenang-wenangnya, secara berleluasa, hingga hilang kredibilitinya –
atau hilang bisa dan kesannya.
Hari
ini negara kita boleh dikatakan telah melimpah-limpah dengan dakwah. Barangkali
mereka hendak berlawan dengan hiburan, yang juga melimpah-limpah aktivitinya.
Di mana saja, ke mana saja, siang malam kita akan berjumpa dengan orang
berdakwah. Hingga televisyen pun ada beberapa stesyen yang seperti berlawan
menyiarkan rancangan dakwah. Dari satu segi, baguslah! ‘kan? Kerana dakwah memang dituntut oleh
Islam.
Tetapi
apabila memikirkan situasi dan realiti sosial dalam masyarakat kita hari ini,
kadang-kadang terlintas dalam fikiran saya – orang Islam ni tak ada kerja lain
kah? Asyik bercakap dan mengajar agama tak habis-habis, di merata-rata. Orang
agama lain tidak macam tu pun.
Mereka
tidak mengajar agama melalui televisyen seperti kita pun. Mereka tidak
berceramah agama di pejabat-pejabat seperti kita pun. Di kalangan mereka tak
ada pun tokoh-tokoh yang begitu ramai dikenali sebagai penceramah agama yang
popular dan masyhur namanya, seperti di kalangan kita masyarakat Islam.
Tetapi
dalam masa yang sama siapakah yang paling ramai menjadi penagih dadah? Siapakah
yang membuang bayi? Siapakah yang banyak mengambil rasuah? Orang-orang Islam
kita! Padahal kitalah yang paling banyak berdakwah.
Kenapa
terjadi begitu? Kenapa kesannya terbalik begitu?
Tempat
ibadat (solat) orang Islamlah yang paling banyak di negara ini. Di mana-mana
pun ada tempat solat. Bukan saja bangunan masjid dan surau ada di mana-mana.
Bahkan di setiap shopping complex, di
setiap stesyen petrol dan di setiap RnR lebuhraya – ada surau. Bagi penganut
agama lain tidak ada pun tempat “solat” mereka seperti itu.
Dan
kitab suci orang Islam (al-Quran) menegaskan bahawa solat itu mencegah daripada
kejahatan dan kemungkaran!
Tetapi
kenapakah realitinya tidak demikian? Di manakah salahnya orang Islam? Kita
tidak boleh mengatakan di manakah salahnya agama Islam. Kerana agama Islam
tidak salah. Yang salah ialah penganutnya, iaitu orang-orang Islam. Kita. Di
manakah salahnya kita?
Kebetulan
seorang kawan saya terlibat dengan satu kumpulan pengkaji yang baru selesai
membuat kajian mengenai tanggapan masyarakat Melayu di Selangor terhadap
beberapa orang tokoh agama yang sering “berdakwah” itu. Hasil kajian itu agak
memeranjatkan. Mereka didapati tidak menunaikan tanggungjawab mereka seperti
yang sepatutnya, atau seperti yang mereka sendiri dakwahkan.
Memang
ini satu perkara yang sangat menyedihkan. Sudah lama pun saya memikirkan
perkara ini. Tetapi tidak tahu bagaimana cara untuk mengatasinya, atau
menyelesaikannya. Maka saya fikir tidak eloklah saya menyuarakannya begitu
saja.
Tetapi
dalam forum Rabu lalu itu, walaupun mengenai teater, saya berasa enggan
mengakui yang saya berdakwah melalui teater; walaupun teater saya Menunggu Kata Dari Tuhan itu telah
dipersembahkan dalam beberapa masjid. Saya lebih selesa mengatakan bahawa
teater saya adalah Teater Perjuangan.
Dalam
forum itu juga timbul persoalan tidakkah teater juga satu hiburan? Maka saya
tegaskan bahawa saya juga enggan teater saya dianggap sebagai hiburan. Sebab
apa? Sebab kita sudah ada terlalu banyak hiburan. Hinggakan amalan berdakwah
pun sering juga dijadikan hiburan. Maka janganlah teater pun dijadikan hiburan.
Namun
Istana Budaya sudah sekian lama menjadikan teater sebagai hiburan. Itulah yang saya
anggap sebagai suatu jenayah kesenian.