Background

Berdakwah di sana sini, tetapi ...


Dinsman (Artikel 317, 28/5)
Berdakwah di sana sini, tetapi…

Hari itu sebenarnya bercakap tentang teater. Ada seminar mengenai pemikiran Sasterawan Negara Noordin Hassan, di Dewan Bahasa dan Pustaka. Noordin Hassan ialah Sasterawan Negara satu-satunya yang berkarya hanya di bidang teater. Dia tidak menulis novel, tidak menulis cerpen (kecuali sebuah), tidak menulis puisi (kecuali yang di dalam teaternya) dan hanya sesekali menulis esei. Antara karya teaternya yang terkenal ialah Bukan Lalang Ditiup Angin, Tiang Seri Tegak Berlima, 1400, Jangan Bunuh Rama-rama, Sireh Bertepok Pinang Menari, Demi Zaiton, dan yang terakhir dipentaskan ialah Di Mana Setangginya.

Sempena seminar dua hari itu, sebagai acara penutupnya pada 23 Mei diadakan satu forum bertajuk “Teater sebagai wahana seni atau dakwah?” Saya dijemput menjadi ahli panel forum tersebut bersama S.M.Zakir dan Ismail Kasan. Tokoh pengkritik filem dan pengarah teater terkenal A Wahab Hamzah menjadi moderatornya.

Teater sebagai wahana seni atau dakwah? Memanglah, bagi saya teater bukanlah sekadar wahana seni semata-mata. Di peringkat awal berkarya mungkin ia wahana seni, sebab pada peringkat awal itu yang paling penting sekali ialah menghasilkan karya. Tetapi setelah berjaya menghasilkan karya, kita perlu pula memikirkan pengisian karya seterusnya. Ketika inilah penulis akan membentuk personaliti atau perwatakan dirinya, melalui pemilihan bahan bagi mengisi karyanya.

Dan ketika inilah teater tidak lagi semata-mata wahana seni buat saya. Teater juga adalah wahana dakwah. Tetapi saya berasa kurang senang untuk melabelkan teater saya sebagai teater dakwah. Juga teater Noordin Hassan, bukan teater dakwah. Seperti Noordin sendiri telah menamakan teaternya sebagai Teater Fitrah – itu memang nama yang cukup sesuai untuk teater Noordin Hassan. Teater Fitrah. Bukan teater dakwah.

Kenapa saya kurang senang melabelkan teater saya, dan juga teater Noordin Hassan, sebagai teater dakwah? Sebab saya tidak mahu kita terperangkap atau disalahfahami dengan istilah yang telah disalahguna dan diguna secara berlebih-lebih itu. Bukan sahaja istilahnya disalahguna dan diguna secara berlebihan, tetapi gerakan dan aktiviti dakwah itu sendiri pun telah dilakukan secara sewenang-wenangnya, secara berleluasa, hingga hilang kredibilitinya – atau hilang bisa dan kesannya.

Hari ini negara kita boleh dikatakan telah melimpah-limpah dengan dakwah. Barangkali mereka hendak berlawan dengan hiburan, yang juga melimpah-limpah aktivitinya. Di mana saja, ke mana saja, siang malam kita akan berjumpa dengan orang berdakwah. Hingga televisyen pun ada beberapa stesyen yang seperti berlawan menyiarkan rancangan dakwah. Dari satu segi, baguslah! ‘kan? Kerana dakwah memang dituntut oleh Islam.

Tetapi apabila memikirkan situasi dan realiti sosial dalam masyarakat kita hari ini, kadang-kadang terlintas dalam fikiran saya – orang Islam ni tak ada kerja lain kah? Asyik bercakap dan mengajar agama tak habis-habis, di merata-rata. Orang agama lain tidak macam tu pun.

Mereka tidak mengajar agama melalui televisyen seperti kita pun. Mereka tidak berceramah agama di pejabat-pejabat seperti kita pun. Di kalangan mereka tak ada pun tokoh-tokoh yang begitu ramai dikenali sebagai penceramah agama yang popular dan masyhur namanya, seperti di kalangan kita masyarakat Islam.

Tetapi dalam masa yang sama siapakah yang paling ramai menjadi penagih dadah? Siapakah yang membuang bayi? Siapakah yang banyak mengambil rasuah? Orang-orang Islam kita! Padahal kitalah yang paling banyak berdakwah.

Kenapa terjadi begitu? Kenapa kesannya terbalik begitu?

Tempat ibadat (solat) orang Islamlah yang paling banyak di negara ini. Di mana-mana pun ada tempat solat. Bukan saja bangunan masjid dan surau ada di mana-mana. Bahkan di setiap shopping complex, di setiap stesyen petrol dan di setiap RnR lebuhraya – ada surau. Bagi penganut agama lain tidak ada pun tempat “solat” mereka seperti itu.

Dan kitab suci orang Islam (al-Quran) menegaskan bahawa solat itu mencegah daripada kejahatan dan kemungkaran!

Tetapi kenapakah realitinya tidak demikian? Di manakah salahnya orang Islam? Kita tidak boleh mengatakan di manakah salahnya agama Islam. Kerana agama Islam tidak salah. Yang salah ialah penganutnya, iaitu orang-orang Islam. Kita. Di manakah salahnya kita?

Kebetulan seorang kawan saya terlibat dengan satu kumpulan pengkaji yang baru selesai membuat kajian mengenai tanggapan masyarakat Melayu di Selangor terhadap beberapa orang tokoh agama yang sering “berdakwah” itu. Hasil kajian itu agak memeranjatkan. Mereka didapati tidak menunaikan tanggungjawab mereka seperti yang sepatutnya, atau seperti yang mereka sendiri dakwahkan.

Memang ini satu perkara yang sangat menyedihkan. Sudah lama pun saya memikirkan perkara ini. Tetapi tidak tahu bagaimana cara untuk mengatasinya, atau menyelesaikannya. Maka saya fikir tidak eloklah saya menyuarakannya begitu saja.

Tetapi dalam forum Rabu lalu itu, walaupun mengenai teater, saya berasa enggan mengakui yang saya berdakwah melalui teater; walaupun teater saya Menunggu Kata Dari Tuhan itu telah dipersembahkan dalam beberapa masjid. Saya lebih selesa mengatakan bahawa teater saya adalah Teater Perjuangan.

Dalam forum itu juga timbul persoalan tidakkah teater juga satu hiburan? Maka saya tegaskan bahawa saya juga enggan teater saya dianggap sebagai hiburan. Sebab apa? Sebab kita sudah ada terlalu banyak hiburan. Hinggakan amalan berdakwah pun sering juga dijadikan hiburan. Maka janganlah teater pun dijadikan hiburan.

Namun Istana Budaya sudah sekian lama menjadikan teater sebagai hiburan. Itulah yang saya anggap sebagai suatu jenayah kesenian.

Categories: Share

Leave a Reply