Background

PERSOALAN KONSEP DALAM PEMIKIRAN KITA


Dinsman (Artikel 348, 12/10)
Persoalan konsep dalam pemikiran kita

Ada beberapa perkara menarik, timbul dalam wacana buku Ab Shukur Harun (Gelombang di Pesisir Waktu) yang dipimpin oleh Kassim Muhamad, Ahmad Lutfi Othman dan Arif Atan di Perpustakaan Negeri Selangor (PPAS), Shah Alam, Khamis 4 Oktober lalu.

Lutfi mempersoalkan mengapa negeri yang ditadbir oleh PAS tidak membentuk enakmen yang memberi kuasa kepada rakyat, yang bertembung langsung dengan kuasa kerajaan BN yang tidak kita senangi sekarang itu? Misalnya kerajaan negeri Selangor meluluskan enakmen yang berhubung dengan kebebasan maklumat; manakala para exco kerajaan Pulau Pinang membuat pengisytiharan harta. Sedangkan ini tidak berlaku pada kerajaan PAS walaupun telah mentadbir Kelantan lebih 21 tahun.

Hasni Abas menyokong kenyataan Lutfi itu; manakala Razali Endun menyatakan impiannya akan suatu suasana “politik budiman” yang beretika di negara ini.

Persoalan yang ditimbulkan oleh Lutfi itu mengingatkan saya kepada dua peristiwa yang berkaitan. Pertama kepada suatu wacana mengenai integriti yang dibuat akhir tahun lalu, yang juga mempersoalkan kepemimpinan PAS apakah mereka berintegriti atau tidak? Peristiwa kedua pula secara kebetulan sehari sebelumnya kawan saya Kassim mempersoalkan minat saya terhadap kepimpinan Nik Aziz yang dikhuatirinya boleh sampai ke tahap taksub. Maka dia bertanya apakah saya akan mengkritik Nik Aziz kalau diperlukan?

Saya menegaskan bahawa buat masa ini saya memilih untuk tidak mengkritik Nik Aziz walaupun kadang-kadang ada perkara yang boleh dipersoalkan. Sebab apa? Kerana saya melihat ada banyak lagi perkara yang dibuat oleh kepimpinan Nik Aziz yang belum diangkat secara sewajarnya hingga ia dapat memperlihatkan keunggulan Islam yang sebenar.

Maka mengapa kita harus memilih kritikan, sedangkan apresiasinya pun belum terungkap sewajarnya? Malah di sini bukan sekadar apresiasi, tetapi tanggungjawab untuk sama-sama mengangkatnya, kerana dengan mengangkatnya kita juga akan mengangkat semula Islam untuk diletakkan di tempatnya yang tinggi, mengatasi yang selainnya.

Inilah yang saya cuba lakukan, dan dalam tempoh sebulan-dua lagi akan terbitlah buku baru saya mengenai kepimpinan Nik Aziz di Kelantan, berjudul “Kelantan 21 tahun: Bukti Kejayaan”. Insya Allah.

Memang ada kebimbangan saya, melihat kecenderungan di kalangan kita untuk membuat penilaian berdasarkan pemikiran dan pemahaman yang bukan berasal dari khazanah Islam, yakni al-Quran dan Sunnah. Apabila kita menggunakan istilah dan konsep dari tamadun dan pemikiran Barat, untuk menilai Islam dan orang Islam, saya bimbang kita akan membuat kesilapan yang tidak kita sedari.

Memang konsep kebebasan maklumat itu bagus, dasar pemimpin mengisytiharkan harta itu bagus, dan begitu juga konsep integriti. Lalu mengapa Tok Guru Nik Aziz tidak melaksana-kannya dalam pentadbirannya di Kelantan? Apakah itu satu kelemahan beliau yang perlu dikritik?

Saya tidak ada jawapannya, dan saya tidak pasti apakah amalan yang dipersoalkan itu terdapat dalam pentadbiran Islam di zaman Rasulullah saw dan khulafa’ ar-rashidin; atau merupakan pemikiran yang berasaskan al-Quran dan Hadis.

Sejak berjinak-jinak dengan pendekatan yang digunakan oleh Prof Shaharir dalam beberapa wacananya, saya agak terpengaruh dengan kaedahnya yang menelusuri asal usul sesuatu istilah dan konsep yang digunakan. Penting diperiksa asal usul makna sesuatu istilah dan konsep itu untuk kita fahami nilai dan pemikiran yang mendasari dan membangunkannya. Kalau ia tidak ada di dalam khazanah Islam, tentu ada sebabnya.

Manakala mengikut pendekatan dan kaedah pemikiran Nik Aziz pula, Islam itu adalah paling sempurna. Kesempurnaan Islam itu pula dengan sendirinya menafikan keperluan kita kepada yang lain, seperti Nik Aziz telah menolak nasionalisme dan sosialisme, misalnya.

Saya timbulkan hal ini dalam wacana buku Shukur Harun itu semata-mata untuk bersikap berhati-hati, agar kita tidak terjebak dalam perangkap pemikiran sekular Barat.

Berhubung dengan pandangan Razali Endun mengenai “politik budiman” itu, saya mempersoalkan apakah di zaman Rasulkullah saw dulu wujud “politik” seperti yang kita maksudkan hari ini. Apakah Nabi Muhammad juga berpolitik seperti kita berpolitik hari ini? Atau bagaimanakah sebenarnya politik di dalam Islam?

Wujudkah apa yang dikatakan “politik budiman” itu? Berdasarkan realiti yang sedang berlaku sekarang, baik di Malaysia mahupun di dunia amnya – tidakkah politik itu dipenuhi dengan perebutan kuasa, manipulasi kuasa dan penipuan untuk berkuasa semuanya? Dalam kata lain, politik itu sudah tidak ada lagi wajahnya yang elok dan bersih. Yang ada semuanya hodoh dan jahat belaka.

Kecuali di mana-mana yang terdapat kuasa bukan politik yang mampu memberi imbangan kepada kuasa politik, maka di situ akan wujud suasana politik yang agak baik, seperti yang dimaksudkan “politik budiman” oleh Razali Endun itu.

Politik semata-mata tidak akan melahirkan politik budiman. Kita memerlukan kuasa bukan politik untuk mengimbangi kuasa politik. Di sinilah saya menekankan betapa kita memerlukan golongan agamawan yang berfungsi, dan budayawan yang berfungsi, yang tidak tunduk kepada kepentingan politik. Maka akan lahirlah masyarakat yang tidak didominasi oleh kuasa orang-orang politik semata.

Merujuk kepada kepimpinan Rasulullah, ia bukanlah semata-mata kepimpinan politik. Demikianlah juga kepimpinan Nik Aziz, ia bukanlahsemata-mata kepimpinan politik.

Categories: Share

Leave a Reply