Background

Sudahkah dimanfaatkan surau di rumah pangsa?


Dinsman (Artikel 346, 5/10)
Sudahkah dimanfaatkan surau di rumah pangsa?

Saya ingin lanjutkan sedikit perbincangan mengenai komuniti rumah pangsa yang pernah saya wacanakan dalam beberapa keluaran lalu. Masih ingat? Kata Wakil Rakyat kawasan itu kepada saya, komuniti itu adalah komuniti gejala sosial. Sebutlah apa jua jenis gejala sosial, semuanya ada di situ. Begitulah istimewanya komuniti itu.

Memang istimewa. Mengikut kenyataan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim (dalam satu wawancara untuk sebuah majalah), rakyat Selangor lebih ramai yang tinggal di rumah pangsa dan pangsapuri, berbanding dengan yang tinggal di rumah biasa (teres, banglo dan sebagainya). Maksudnya, perhatian perlu diberikan lebih kepada kelompok ini, bagi mengatasi masalah-masalah yang berbangkit di sana.

Saya bukan nak bincang masalah gejala sosial itu. Saya anggap semua kita tahulah apa masalahnya apabila disebut gejala sosial itu, ‘kan! Jadi tak payahlah nak buang masa lagi berbincang hal itu. Elok kita fokus kepada apa yang perlu kita buat, apa yang wajar, patut dan boleh kita buat, bagi membantu mengatasi masalahnya atau memperbaiki keadaan hidup di persekitaran yang dimaksudkan.

Merujuk kepada komuniti rumah pangsa yang saya maksudkan itu, majoritinya adalah orang Melayu-Islam, walaupun orang India bukan Islam juga agak ramai di situ. Saya ingin fokus perbincangan ini kepada komuniti Melayu-Islam sahaja. Lagipun, bukankah ini kelompok yang menjadi sasaran persaingan sengit antara Umno dan PAS, dalam merebut pengundi bagi PRU-13 yang dinanti-nantikan itu?

Ya, inilah kelompok atau masyarakat yang menjadi sasaran dan rebutan untuk menang dalam PRU-13, iaitu orang Melayu-Islam. Dan mereka ini, selain terkumpul di kawasan Felda, mereka juga terkumpul di kawasan rumah pangsa. Di Selangor tidak banyak kawasan Felda. Yang banyak ialah kawasan rumah pangsa. Maka sepatutnyalah tumpuan kita diarahkan ke sana. Soalannya – apakah selama ini kita memberi tumpuan ke sana?

Kalau ditanya kepada Iskandar Abd Samad tentulah jawapannya ya, sebab dia memang exco yang dipertanggungjawabkan untuk perkara seperti itu, iaitu Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan. Tetapi apakah pihaknya sudah memberi perhatian yang cukup dan sewajarnya kepada permasalahan di rumah pangsa?

Saya pasti jawapannya tidak. Maksudnya belum mencukupi. Bahkan kalau kita perhatikan betul-betul ke sana, kita akan nampak seolah-olah mereka kurang diberi perhatian. Kenapa? Kenapa mereka kurang diberi perhatian, sedangkan undi daripada kelompok mereka ini amat diperlukan untuk menang dalam PRU nanti?

Pun bukan jawapan kepada soalan itu yang saya fikir kita perlukan, dalam perbincangan ini. Biarlah apa pun jawapannya, yang pasti keadaan kebanyakan masyarakat di rumah pangsa di Selangor hari ini, khasnya komuniti Melayu-Islam, adalah jauh daripada memuaskan. Maka saya ingin membuat satu cadangan, iaitu manfaatkanlah surau-surau di rumah pangsa sehingga ia menjadi pusat dakwah Islamiyah yang berkesan bagi komunitinya.

Bagaimanakah caranya? Saya fikir isunya di sini bukanlah masalah caranya, kerana caranya itu tidaklah susah. Isunya di sini ialah “kesedaran” kita untuk bertindak dan berusaha bagi memanfaatkan surau-surau berkenaan. Saya perhatikan selama ini kesedaran ini yang kurang.

Bukan kita hendak pergunakan tempat ibadat yang mulia ini untuk kepentingan politik. Tidak! Tujuan kita ialah untuk dakwah Islamiyah, untuk menghidupkan minat terhadap agama, untuk menunjukkan betapa agama itu mempunyai peranan yang besar dalam membangun kesejahteraan hidup masyarakat. Itu saja.

Caranya? Surau bukan hanya menjadi tempat untuk orang-orang yang sudah mempunyai kesedaran dan kemahuan untuk solat berjemaah, sahaja. Surau mesti diaktifkan menjadi wadah atau instrumen atau prasarana untuk membina kesejahteraan hidup masyarakat melalui agama. Surau mesti diisi dengan aktiviti-aktiviti yang sesuai dengan tujuan itu.

Misalnya, aktifkan kelas mengaji al-Quran dan Fardhu Ain untuk kanak-kanak. Bila disebut “aktifkan” maksudnya bukanlah sekadar mengadakannya sahaja, dan berasa cukup dengan hanya beberapa orang kanak-kanak datang belajar. Aktifkan bermaksud kelas ini mestilah boleh menarik minat ramai keluarga di sekitar situ menghantar anak-anak mereka belajar di kelas ini.

Bagaimanakah hendak menarik minat keluarga-keluarga di situ menghantar anak-anak mereka mengaji al-Quran dan Fardhu Ain di surau? Inilah persoalannya yang entah mengapa tidak pernah difikirkan secara serius selama ini. Ataupun mungkin telah difikirkan, tetapi tidak dapat dilaksanakan kerana tidak ada dana.

Masalah biasalah tu – dana! Kenapa ia harus menjadi masalah? Kenapa pihak Kerajaan Negeri tidak boleh menyediakan dana yang mencukupi untuk tujuan tersebut? Jawabnya, kerana selama ini kita hanya melihat perkara ini sebagai perkara agama dan Fardhu Ain sahaja. Tidak lebih daripada itu. Sedangkan yang saya ajak anda bincang sekarang ini bukannya dari sudut agama, tetapi dari sudut kemasyarakatan.

Kita memanfaatkan aktiviti agama bagi menyelesaikan masalah kemasyarakatan, masalah gejala sosial, yang sedang membarah dalam masyarakat kita, khususnya masyarakat rumah pangsa.

Memang kelas mengaji al-Quran dan Fardhu Ain itu kelas agama. Tetapi kelas itu dalam masa yang sama dapat berfungsi untuk mengatasi masalah gejala sosial. Maka kerajaan yang bertanggungjawab mestilah menyediakan dana yang mencukupi untuk itu. Misalnya untuk menarik minat para keluarga kepada kelas al-Quran di surau, kita perlu membuat kempen yang berkesan; dan aktiviti kempen itu memerlukan dana.

Itu satu contoh. Contoh yang kedua ialah mengaktifkan siri tazkirah selepas solat, secara terancang, dan boleh menarik minat orang-orang Islam di kawasan itu hadir mendengarnya. Pun memerlukan dana. Dan lebih penting lagi ialah membina pasukan pengurusan yang akan melaksanakan semua program yang terlibat. Semuanya memerlukan peruntukan. Inilah yang saya maksudkan dengan “kesedaran” di atas tadi.

Categories: Share

Leave a Reply