Background

Tahukah sheikh itu apa yang dicakapnya?


Dinsman (Artikel 331, 23/7)
Tahukah sheikh itu apa yang dicakapnya?

Entah untuk kali ke berapanya, mereka membawa lagi sheikh atau ulamak dari negeri Arab untuk berfatwa di negeri ini. Dan fatwa yang terbaru dibuat di Terengganu, Selasa lalu. Seperti yang dapat diduga, ia bertujuan mengukuhkan lagi ‘fatwa’ yang sedia dibuat oleh para mufti kita di sini: Jangan melawan kerajaan yang sedia ada, yakni “haram jatuhkan kerajaan negara Islam”, dengan merujuknya kepada kerajaan Malaysia sekarang.

Itulah usaha mereka untuk mengekalkan kerajaan yang ada. Dengan mempergunakan faktor agama. Sedangkan amalan agama mereka sendiri pun penuh dengan persoalan sahih atau tidaknya, betul atau sesatnya. Sedangkan para mufti mereka sendiri pun tidak betul amalan agamanya. Membisu tanpa suara apabila melihat fitnah bermaharajalela di sekeliling mereka, dan hanya bersuara apabila dikehendaki mengiyakan kehendak majikan. Betulkah itu sifat mufti yang dikehendaki Islam?

Maka dibawalah pula tok syeikh dari Arab untuk berfatwa, dengan harapan rakyat negara ini akan patuh mengikut fatwa tok syeikh tersebut seperti di zaman dulu-dulu. Maka akan terselamatlah mereka dengan segala kemungkaran mereka itu. Seandainyalah rakyat di negara ini masih jahil belaka dengan ajaran Islam yang sebenarnya. Tetapi apakah rakyat di negara ini masih jahil?

Jawabnya tidak! Maka rakyat negara ini pun bertanyalah beberapa soalan. Tahukah tok syeikh itu dengan apa-apa yang dicakapnya itu? (Minta maaflah kalau ana terkasar bahasa sedikit ya!). Apa yang tok syeikh itu tahu tentang negara kita ini khasnya tentang politiknya? Daripada mana dia mendapat maklumat mengenai politik dan pentadbiran negara ini? Apakah dia menganggap kerajaan negara ini sekarang ditadbir mengikut hukum-hukum Islam? Dan tahukah dia apakah bezanya di antara perjuangan parti PAS dengan perjuangan parti Umno?

Sudah tentulah tok syeikh itu tak boleh menjawabnya. Kita pun bukanlah hendak merendah-rendahkan kewibawaan dia, dengan jawatannya yang sangat terhormat itu. Tetapi dia pun terlebih dahulu sebagai seorang ulamak yang berwibawa patutlah tahu juga menghormati kita di sini. Janganlah mentang-mentang dia dijadikan tetamu kehormat oleh pihak kerajaan di sini maka dia pun tak perlu terlebih dahulu berkenalan dan melihat ke kiri dan ke kanan sebelum membuka mulutnya melepaskan fatwa yang berbisa itu.

Patutnya dia kena tahulah dulu keadaan dan apa-apa yang ada di sini. Kalau dia seorang yang berminat dengan politik umat Islam hari ini, dan kalau dia seorang yang mencintai ilmu (seperti yang dia memperlihatkan dirinya itu), sepatutnya dia tahulah bahawa di sini ada sebuah negeri yang namanya Kelantan, dan bahawa di Kelantan itu pentadbiran Islamnya antara yang terbaik di dunia hari ini, dan di situ terdapat seorang ulamak yang disamping berjaya menghasilkan tafsir al-Quran, juga telah berjaya mentadbir negerinya mengikut kehendak al-Quran dan Sunnah selama lebih 21 tahun.

Tok syeikh itu tentulah tak ada maklumat ini, ‘kan. Dan dia tentulah terkejut besar kalau diberitahu bahawa pentadbiran negeri yang bernama Kelantan itu mungkin jauh lebih menepati kehendak Rasulullah s.a.w dibandingkan dengan kerajaan-kerajaan di dunia Arab yang dia kenal dan tahu itu; barangkali termasuk negerinya sendiri.

Diberitakan oleh akhbar itu bahawa tok syeikh ada menyebut sebuah hadis sohih untuk menguatkan fatwanya.

Katanya, “Hadis itu ialah ‘sekiranya datang kepada kamu orang yang mahu memecah-belah kesatuan kamu sedangkan ketika itu kamu bersatu, maka hendaklah kamu pancung tengkuknya,’ dan daripada hadis itu hukumnya jelas adalah haram menyokong kumpulan yang mahu memecahkan kesatuan yang sedia ada iaitu kerajaan Islam.”

Pertamanya, apakah tok syeikh ini faham akan makna dan maksud ‘kesatuan’ itu; padahal umat Islam di negeri-negeri Arab tempat dia bermastautin itu pun tidak pernah bersatu? Bahkan Arab Saudi sendiri pun rela bernaung di bawah telunjuk Zionis dan Amerika, demi keselamatan dari ancaman negara-negara jiran seIslam sendiri. Apa yang tok syeikh ini telah nasihatkan kepada kerajaannya? Halalkah membiarkan umat Islam Palestin dan Iraq dibunuh oleh Israel, Amerika dan sekutunya itu? Dan halalkah kerajaan negaranya sendiri itu bersekutu dengan Amerika?

Untuk menyebut sebuah hadis itu tidaklah sesusah mana. Tetapi apakah dengan menyebut sebuah hadis itu maka segala-galanya menjadi sahih, betul dan tepat? Tidaklah semudah itu. Kalau konteks masyarakat dan negeri ini pun tok syeikh tak kenal, macamana tok syeikh boleh yakin yang hadis itu sesuai disebutkan dengan fatwa itu?

Sekali lagi saya mohon maaf kerana saya memang tak kenal tok syeikh. Tetapi kehadiran tok syeikh dengan begitu mudah mengeluarkan fatwa itu, menyebabkan ana pun hilang rasa hormat, walaupun kepada seorang ahli majlis fatwa Masjidil Haram. Samalah seperti ana pun sudah lama hilang rasa hormat kepada para mufti kerajaan-kerajaan negeri di sini

Saya pun bukanlah risaukan yang umat Islam di negara ini akan terpengaruh dengan dakyah suratkhabar berkenaan dan dengan fatwa tok syeikh Arab itu. Tidak! Kerana saya percaya majoriti umat Islam di negara ini sudahpun meninggalkan zaman jahiliyah mereka. Ternyata mereka lebih mempercayai ulamak-ulamak di dalam PAS daripada para mufti kerajaan Umno dan juga pensyarah dan pendakwah yang ‘sewaktu’ dengan mufti-mufti Umno itu.

Jadi saya tidaklah bimbang dan risaukan kesan daripada penyiaran berita fatwa tok syeikh tersebut. Hanya saya berasa sedikit tersinggung dan marah melihat bagaimana mereka cuba mempergunakan agama untuk kepentingan murahan seperti itu. Seolah-olah agama itu barang dagangan yang begitu murah harganya. Itu saja.

Selain itu – saya hendak menegaskan bahawa pencapaian yang telah dicapai oleh pimpinan Tok Guru Nik Aziz itu adalah sesuatu yang sangat tinggi nilainya. Jauh lebih tinggi daripada nilai pemikiran para tok syeikh yang diimport untuk berkata-kata seperti burung tiong itu. Tok Guru Nik Aziz ‘menghidupkan’ kerajaan Islam itu. Dia bukan sekadar pandai berkata-kata saja. Dia seorang pejuang yang berani dan bijaksana. Wallahu-a’klam!

Categories: Share

Leave a Reply