Background

Said Zahari Tokoh Penulis Selangor 2012


Dinsman (Artikel 328, 13/7)
Said Zahari Tokoh Penulis Selangor 2012

Sempena perasmian Pesta Buku Selangor dan Hari Ilmu 2012 pada 30 Jun lalu, di Pusat Konvensyen Shah Alam, Kerajaan Negeri Selangor telah memilih seorang wartawan veteran yang pernah menjalani kehidupan dalam penjara di Singapura selama 17 tahun kerana perjuangannya, untuk diberikan anugerah Tokoh Penulis Selangor 2012.

Wartawan berani dan berprinsip itu ialah Said Zahari (lahir 1928), yang pernah menjadi Ketua Pengarang Utusan Melayu, dan memimpin satu peristiwa penting dalam sejarah persuratkhabaran kita, iaitu peristiwa yang dikenali sebagai Mogok Utusan. Itulah perjuangannya bagi mempertahankan kebebasan akhbar di negara ini, apabila kuasa politik Umno mulai hendak menguasai suratkhabar tersebut, pada tahun 1961.

Said Zahari dipilih sebagai Tokoh Penulis Selangor 2012 bukanlah kerana banyak menghasilkan buku/karya, atau kerana banyak menyumbangkan hasil tulisannya kepada khazanah persuratan tanahair, tetapi adalah juga kerana perwatakannya yang berprinsip dan berani ‘berkata benar’, atau berjuang untuk menegakkan kebenaran yang diyakininya.

Sewaktu di dalam penjara dia telah menghasilkan sebuah buku kumpulan puisi – Sajak Dari Penjara – yang diusahakan penerbitannya oleh Usman Awang.

Beliau ditangkap pada 2 Februari 1963 sebagai tahanan ISA di Singapura, dan baru dibebaskan pada 22 Ogos 1979. Mulai 1989 dia menetap di Subang Jaya, dan pernah menjadi Penulis Tamu di Universiti Kebangsaan Malaysia (1996-1999).

Meniti Lautan Gelora adalah memoir politiknya yang pertama. Buku keduanya Dalam Ribuan Mimpi Gelisah dipilih memenangi Hadiah Sastera Perdana Malaysia bahagian biografi, 2006/2007. Kini dia sedang menyiapkan jilid ketiga dari memoirnya.

Dr Halimah Ali, Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, selaku Pengerusi Panel Penilai yang bertanggungjawab memilih Tokoh Penulis Selangor, menyatakan seramai lima orang penulis yang bermastautin di negeri Selangor telah diangkat untuk penilaian peringkat akhir.

“Walaupun penulis-penulis lain menghasilkan lebih banyak karya,” katanya, “kita memilih Said Zahari kerana kita juga mempunyai pertimbangan lain selain daripada sumbangan karya, iaitu penglibatan penulis dengan persoalan masyarakat dan menunjukkan sikap yang boleh diteladani oleh golongan muda.”

Dr Halimah telah banyak bekerjasama dengan Seniman Paksi Rakyat (Paksi) menganjurkan pelbagai aktiviti seni-budaya di Selangor, termasuk sesi Wacana Ilmu setiap bulan, siri Bengkel Penulisan dan persembahan teater.

Seperti pemilihan Tokoh Penulis Selangor yang pertama tahun lalu, iaitu Prof Dr Shaharir Mohd Zain, ia tidaklah berakhir dengan pemberian hadiah wang tunai RM10 ribu dan sebuah iPad sahaja. (iPad disumbangkan oleh Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor – PPAS). Pengiktirafan yang diberikan oleh pihak Exco PPTPMI itu akan berkesinambungan dengan beberapa bentuk penghargaan lain, yang boleh memberi manfaat kepada tokoh-tokoh berekenaan dan juga kepada masyarakat.

Antaranya Seniman Paksi Rakyat (Paksi) akan menganjurkan Wacana Ilmu yang membicarakan buku-buku tokoh tersebut. Buku Dr Shaharir yang telah diwacanakan misalnya ialah Kepemimpinan Tok Guru Nik Aziz Mengikut Pandangan Sarjana Kepemimpinan Besar Sepanjang Zaman, dan Kritikan Teori Kenisbian dan Teori Quantum.

Disamping itu suatu seminar antarabangsa bagi membincangkan buku Kritikan Teori Kenisbian dan Teori Quantaum di peringkat antarabangsa, juga sedang dirancangkan. Ini akan dibuat dengan kerjasama Akademi Sains Islam Malaysia (ASASI). Dijangka pada akhir tahun ini.

Demikian jugalah yang akan dilakukan dengan karya-karya Said Zahari, Tokoh Penulis Selangor yang kedua ini.

Paksi sangat bersetuju dengan pemilihan Said Zahari, dan berharap akan bekerjasama dengan pihak Dr Halimah bagi mempromosi dan memperkenalkan tokoh ini bersama karya-karyanya kepada khalayak umum, khasnya kepada masyarakat penulis.

Walaupun tidak banyak buku yang telah diberikannya kepada masyarakat, tetapi dia telah memberikan sesuatu yang lebih bernilai daripada kebanyakan buku yang banyak dihasilkan oleh penulis-penulis lain. Dia adalah contoh penulis yang tidak sekadar menulis tetapi juga bertindak seperti yang ditulisnya.

Tidak ramai lagi di kalangan kita penulis yang seperti itu. Boleh dibilang dengan jari. Kebanyakan penulis hari ini kalau kita membaca tulisannya – wah, dialah orang yang mengerti kebenaran dan petah berwacana mengenai kebenaran, tetapi apabila dilihat pada realiti diri dan kehidupannya – seolah-olah dua orang yang berbeza sama sekali.

Maka kita dapati tidak ramai di kalangan penulis hari ini yang menghargai apa yang dilakukan oleh A Samad Said, misalnya, yang terjun ke tengah-tengah masyarakat dan berjuang bersama-sama dengan rakyat yang menentang kezaliman dan memperjuangkan kebenaran dan keadilan.

Hari ini kebanyakan penulis kita adalah golongan manusia yang amat tidak sensitif (peka) dengan persoalan di sekeliling mereka. Mereka tidak peduli lagi pada kemungkaran dan kejahatan yang berlaku di sekeliling. Mereka hanya menulis, dan mengharapkan pihak-pihak tertentu akan memilih mereka untuk dianugerahi dengan pelbagai anugerah, khasnya anugerah “Sasterawan Negara”.

Semoga penghargaan untuk Said Zahari ini akan merangsang sedikit pemikiran penulis-penulis kita terhadap perwatakan tokoh ini.

Categories: Share

Leave a Reply