Definisi baru ‘Menteri Besar’
Dinsman
(Artikel 329, 16/7)
Definisi
baru ‘Menteri Besar’
Saya
sedang menyemak tulisan-tulisan untuk sebuah buku yang akan diterbitkan
mengenai Kelantan dan kepimpinan Tok Guru Nik Aziz yang mentadbir Kelantan
selama lebih 21 tahun. Ada
satu perkara yang sangat menarik perhatian saya mengenai Tok Guru Nik Aziz,
sebagai seorang pemimpin (Menteri Besar) yang ternyata berbeza dengan pemimpin
lain.
Sudah
lebih daripada sekali saya menulis mengenai pemimpin-pemimpin politik kita yang
selalu sibuk, dan tersangat sibuk, hingga tak ada masa untuk berjumpa rakyat.
Perkara ini sangat menonjol dan semakin menonjol saya perhatikan pada
pemimpin-pemimpin kita. Maksud saya pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat. Tetapi
Nik Aziz berbeza. Dia walaupun sibuk juga, tetapi kita dapati dia selalu ada
masa untuk rakyat. Tidak susahlah bagi rakyat kalau hendak berjumpa dengan dia.
Mengapa
demikian? Saya cuba
mencari jawapannya. Antaranya saya melihat pada pembahagian tugas atau potfolio
yang dipegang oleh para Exco, khasnya yang dipilih oleh Nik Aziz untuk
dipegangnya sendiri sebagai Menteri Besar. Kita perhatikan potfolionya selama lima penggal mentadbir,
daripada 1990 hingga sekarang, ialah Tanah, Perhutanan dan Sumber Asli.
1990,
1995, 1999, 2004 dan 2008 itulah potfolionya – Tanah, Perhutanan dan Sumber
Asli. Kecuali penggal pertamanya, 1990-1995, Nik Aziz juga memegang potfolio
Perancang, Kewangan dan Pentadbiran, di samping Tanah, Perhutanan dan Sumber
Asli. Hanya satu penggal sahaja. Selepas itu tidak ada lagi yang lain kecuali
Tanah, Perhutanan dan Sumber Asli.
Saya
percaya ini adalah antara faktor pentingnya kenapa TG Nik Aziz tidak sesibuk
pemimpin lain. Dia memilih hanya tugas-tugas mengenai Tanah, Perhutanan dan
Sumber Asli, yang tentunya di dalamnya termasuk hal ehwal mengenai tanah,
kawasan balak dan pembalakan, serta air.
Mengenai
tanah pun barangkali setakat hal ehwal pemilikan tanah sahaja, kerana urusan
pembangunan tanah dan wilayah diserahkan kepada orang lain untuk
bertanggungjawab. Sejak 1999 Timbalan Menteri Besar sendiri yang
bertanggungjawab mengenainya. Bahkan sejak 2004 Timbalan Menteri Besar hanya
khusus tumpu pada potfolio Pembangunan Tanah dan Wilayah sahaja (di samping
tugas-tugas membantu Menteri Besar secara umumnya).
Dengan
demikian saya melihat Nik Aziz secara sengaja memilih untuk tidak menyibukkan
dirinya dengan hal-hal yang selalu menyibukkan para Menteri Besar dan Ketua
Menteri di Malaysia, iaitu hal-hal kewangan, perniagaan dan projek-projek
pembangunan, yang selalunya menjadi tumpuan para peniaga, pengusaha dan pemaju
serta pelobi-pelobi mereka, dan selalunya pula akan mengurangkan tumpuan
Menteri Besar terhadap usaha untuk mengubah minda rakyat dan memperbetulkan
aqidah hidup rakyat sesuai dengan ajaran Islam.
Dan
dengan bertindak demikian, Nik Aziz sebenarnya telah memberi definisi baru
kepada tugas dan tanggungjawab seorang Menteri Besar. Orang lain melihat
tugas-tugas mengatur hal ehwal kewangan dan pembangunan fizikal dan material
sebagai paling penting dan utama, kerana melaluinya mereka boleh mengawal harta
dan kekayaan negeri, dan boleh membina pengaruh ke atas orang-orang penting
dalam struktur kuasa pemerintahan.
Nik
Aziz tidak melihat demikian. Baginya urusan kewangan dan pembangunan fizikal/
material itu boleh diserahkan kepada orang lain menguruskannya, kerana itu
bukanlah tugas utama dan terpenting baginya. Tugas utama dan terpenting bagi
seorang ketua pemimpin rakyat dan ketua pentadbir negeri (atau negara) ialah
mengubah minda dan memperbetulkan aqidah hidup rakyat, sesuai dengan tuntutan
al-Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.w.
Dengan
kata lain, tugas utama dan terpenting seorang Menteri Besar ialah mentadbir
pelaksanaan hukum Allah di dalam wilayah kekuasaannya secara bijaksana, sambil
mentarbiyah rakyatnya dengan tujuan mengubah minda dan sikap mereka, bagi
memperbetulkan aqidah dan amalan hidup mereka, sesuai dengan ajaran Islam.
Berbeza
sekali. Sangat berbeza dengan fahaman dan tanggapan orang mengenai tugas,
tanggungjawab dan tujuan diadakan jawatan Menteri Besar (atau Ketua Menteri
atau Perdana Menteri atau Presiden) sesebuah negeri/negara.
Namun
begitu, secara formal dan strukturalnya potfolio Dakwah, Pendidikan,
Pembangunan Islam dan Pembangunan Insan tetap juga diwujudkan, dan ada Exco
yang bertanggung-jawab ke atasnya. Mereka menjalankan tugas-tugas pentadbiran
dalam bidang-bidang berkenaan seperti biasa, dan Nik Aziz juga terus melakukan
kerja-kerja dakwah dan tarbiyah, yang sebenarnya telahpun dilakukannya lama
sebelum dia menjadi Menteri Besar.
Dengan
demikian TG Nik Aziz pun kelihatannya selalu ada masa untuk rakyat dan untuk agama. Dia
tidak kelihatan dan tidak memperlihatkan dirinya “selalu sibuk”, seperti yang
selalu diperlihatkan atau kelihatan pada kebanyakan pemimpin kita yang lain.
Bukan sahaja Menteri atau Menteri Besar atau Ketua Menteri, bahkan
pemimpin-pemimpin yang di peringkat bawah daripada itu pun selalu saja sibuk,
hingga begitu sukar untuk rakyat berjumpa.
Entah apalah yang mereka sibukkan, atau apalah yang
menyebabkan mereka jadi begitu sibuknya! Padahal Nik Aziz seorang Menteri Besar,
dan sudah lebih 21 tahun menjadi Menteri Besar. Sudah lebih 21 tahun juga Umno/BN
diketuai oleh Perdana Menteri, berusaha untuk menjatuhkannya, tetapi dia
berjaya menggagalkan mereka. Menunjukkan betapa berjaya dan berkesannya
kepemimpinan Nik Aziz sebagai Menteri Besar.
Dan dia tidak perlu pun menyibukkan dirinya seperti
pemimpin-pemimpin yang “selalu sibuk” itu. Dan dia masih mempunyai waktu untuk
beribadat dengan Allah, dan untuk melayan rakyat marhaen yang selalu datang
menemuinya. Bukanlah dia tidak pernah sibuk. Dia pun sibuk juga dengan
tugas-tugasnya. Tetapi secara perbandingan, begitulah!
Barangkali inilah definisi baru bagi jawatan
Menteri Besar yang sesuai dengan falsafah dan kehendak Islam.