Menghindari rasuah cara TG Nik Aziz
Dinsman
(Artikel 325, 2/7)
Menghindari rasuah cara
TG Nik Aziz
Selama
kira-kira satu jam Tok Guru Nik Aziz memberi kuliah mengenai bagaimana kita
boleh menghindari atau menghapuskan rasuah dalam pentadbiran kerajaan sesebuah
negeri. Beliau berbuat demikian atas jemputan Kerajaan Negeri Selangor melalui
Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, dan Seniman
Paksi Rakyat (Paksi). Kuliah disampaikan di dewan jubli perak, bangunan SUK,
Shah Alam, pada pagi Selasa 26 Jun 2012. Sekitar 700 orang kakitangan kerajaan
dan orang awam hadir.
Saya
antara orang yang menunggu dengan penuh debar untuk mendengar kuliah tersebut.
Setahu saya inilah kali pertama Tok Guru Nik Aziz bercakap secara rasmi
mengenai tajuk pentadbiran tanpa rasuah atau menghindari rasuah dalam
pentadbiran, atas anjuran rasmi sebuah kerajaan negeri. Saya percaya ada ramai
lagi orang seperti saya di kalangan hadirin pagi itu, yang menunggu untuk
mendengar fatwa atau formula Tok Guru Menteri Besar yang telah berjaya
mentadbir negeri Kelantan selama hampir 22 tahun dalam keadaan bersih daripada
rasuah, walaupun terpaksa menghadapi pelbagai fitnah dan tohmah.
Dan
setelah mendengar kuliah satu jam itu, saya tertanya-tanya pula, bagaimanakah
tanggapan seorang pentadbir profesional atau seorang pakar mengenai
pentadbiran, apabila mendengar kuliah TG Nik Aziz itu? Atau apakah itu di
kalangan orang-orang pentadbiran dan pengurusan dapat dianggap sebagai sebuah
kuliah pentadbiran?
Mengapa
saya bertanya demikian? Sebabnya ialah saya mendengar kuliah itu hampir tak ada
bezanya dengan kuliah-kuliah dan ceramah-ceramah TG Nik Aziz yang pernah saya
dengar sebelum ini. Mengenai iman kepada Allah dan hari akhirat. Mengenai Allah
sebagai pencipta alam ini dan pencipta manusia, juga pencipta seluruh sistem
kehidupan.
Mengenai
beriman kepada Nabi Muhammad saw sebagai Rasul atau utusan Allah untuk mengajar
manusia perkara-perkara yang tidak mampu dicapai oleh fikiran manusia. Mengenai
diri manusia yang terdiri darpada unsur-unsur ke arah kebaikan dan ke arah
kejahatan. Mengenai ‘starter’ di
dalam diri manusia yang hendak itu dan hendak ini. Mengenai polis tak mungkin
mengawal tingkah laku manusia. Mengenai agama sebagai pengawal nafsu jahat
manusia. Dan seterusnya.
Kuliahnya
itu umpama kuliah agama. Bukannya seperti kuliah pentadbiran yang biasa kita
dengar. Begitulah agaknya tanggapan kebanyakan orang. Dan memang begitu. Kuliah
yang diperkuatkan dengan hujah-hujah dari ayat-ayat al-Quran dan hadis-hadis Nabi
itu, tidak menghuraikan apa-apa mengenai sistem dan peraturan pentadbiran, atau
mekanisme bagi mengelakkan rasuah dan penyelewengan, misalnya.
Tidak
ada langsung istilah-istilah pentadbiran dan pengurusan yang biasa kita temui
dalam buku-buku pentadbiran dan pengurusan, dapat kita dengar dalam kuliah TG
Nik Aziz pagi itu. Yang kita dengar ialah istilah-istilah agama seperti
beriman, bertaqwa (atau rasa gerun dengan Allah), akhirat, nafsu, hati, fujur, ghaibiyat, dosa-pahala, halal-haram, pencipta, hamba dan
sebagainya.
Biasanya
apabila bercakap mengenai pentadbiran Kelantan, TG Nik Aziz atau
pegawai-pegawai kanan yang biasa atau terlibat dengan pentadbiran negeri
Kelantan akan menyebut tiga unsur utama, iaitu ‘Ubudiyah, Mas’uliyah dan
Itqan. Tetapi entah mengapa pagi itu
TG Nik Aziz tidak menyebutnya. Barangkali dia terlepas perhatian kerana tidak
membaca teks ucapannya (yang kelihatan dibawanya), atau dia sengaja tidak
menyebutnya kerana sebab-sebab tertentu, tak tahulah.
Walau
apapun, pada keseluruhannya Wacana Ilmu mengenai buku “Rasuah: Sifat, Sebab dan Fungsi” karya Syed Hussein Alatas yang
panel pembicaranya terdiri daripada Dr Syed Husin Ali, Dr Shaharir Md Zain
(ganti Tan Sri Robert Phang yang tak dapat hadir), dengan moderator Syed Shahir
Syed Mohamud itu, sangatlah menarik.
Menarik
bukan kerana saya melihatnya dari sudut politik, bahawa Kerajaan Negeri
Selangor mahu belajar daripada Kerajaan Negeri Kelantan bagaimana cara
menangani masalah rasuah, seperti yang diucapkan oleh Dr Halimah Ali (Exco
berkenaan), sambil menyebut peruntukan RM15 juta disediakan untuknya. Itu pun
menarik. Bukan tak menarik. Tetapi lebih menarik lagi ialah saya melihatnya
sebagai satu permulaan daripada usaha untuk ‘memformulakan’ cara-cara
pentadbiran TG Nik Aziz itu, dengan melihatnya dari sudut teori dan sistem
pengurusan dan pentadbiran moden.
Memang
Kelantan di bawah pentadbiran Islam cara TG Nik Aziz itu berjaya menghindari
rasuah selama hampir 22 tahun. Dan memang itu satu kejayaan besar. Lebih-lebih
lagi kalau difikirkan realitinya negeri Kelantan itu adalah sebahagian daripada
negara Malaysia, dan di Malaysia amalan rasuahnya adalah sangat membarah,
berleluasa dan sedang meruntuhkan pentadbiran yang dipimpin oleh Umno-BN itu.
Tetapi
di luar Malaysia
terdapat juga beberapa buah negara yang berjaya menghindari rasuah, dengan
pentadbiran cara mereka, yang jauh berbeza dibandingkan dengan cara pentadbiran
Islam di Kelantan. Pertamanya, kerana mereka itu bukan orang Islam. Ertinya
bukanlah kerana Islam semata-mata maka kita boleh menghindari rasuah. Dan di sudut
lain pula kita menyaksikan banyak bukti yang menunjukkan bahawa faktor Islam
tidak boleh menjadi faktor yang berkesan bagi menghindari amalan rasuah. Bahkan
mungkin sebaliknya.
Maksudnya,
bukanlah satu perkara yang semudah itu untuk dirumuskan formula atau teorinya
mengapa pentadbiran Kelantan di bawah kepimpinan TG Nik Aziz berjaya
menghindari rasuah selama hampir 22 tahun itu. Ya memang Tok Guru sendiri telah
menghuraikannya selasa lalu, tetapi saya fikir huraiannya itu tidak menyentuh
semua perkara yang perlu disentuh. Lagipun terdapat perbezaan ‘set minda’ yang
mungkin menghalang pemahaman sebenar.
Maka
saya melihat wacana 26 Jun itu adalah sebagai permulaan kepada usaha yang patut
berterusan, bagi mendapatkan rumusan teori dan formula mengenai pentadbiran
bebas rasuah. Cadangan saya: satu wacana eksklusif di kalangan beberapa orang
penting sahaja, untuk membincangkan bagi merumuskan teori dan formula kejayaan
TG Nik Aziz itu, dilihat dari perspektif ilmu pengurusan dan pentadbiran moden.