Background

Semarak Seni Lebuhraya Rakyat


Dinsman (Artikel 324, 29/6)
Semarak Seni Lebuhraya Rakyat

Razali Endun telahpun menulis di dalam blognya Razaliendun.blogspot mengenai himpunan seniman-budayawan di Taman Melewar, Kuala Lumpur, bagi menjayakan “Malam Semarak Seni Lebuh Raya Rakyat” yang akan diadakan pada 7 Julai ini.

Tujuan utamanya bagi menyatakan sokongan kepada Kerajaan Kelantan pimpinan Tok Guru Nik Aziz kerana melancarkan projek pembinaan Lebuhraya Kuala Krai-Kota Bharu sejauh 73 kilometer itu, dengan meletakkan harapan dan keyakinan sepenuhnya kepada rakyat bagi membiayai projek yang bernilai RM1.8 bilion itu.

Dalam kolum ini awal Jun lalu saya menulis: “Manakah ada sebuah kerajaan yang seberani ini meletakkan kepercayaan kepada rakyat?”

Demikianlah saya melihat mesej paling penting daripada projek pembinaan LRR KK-KB yang dilancarkan TG Nik Aziz di Machang pada 28 Mei itu. Umno-BN boleh mengatakan projek ini sebagai satu “projek gila”. Memang kalau dilihat dari sudut pandangan Umno-BN ini adalah satu “projek gila”, ataupun “projek bunuh diri”. Maka dengan penuh semangat menghina, segelintir suku-sakat mereka pun mengadakan demonstrasi menghadiah cangkul dan kereta sorong di depan kompleks pejabat Menteri Besar Kelantan.

Mereka tidak sedar bahawa mereka sebenarnya bukan menghina Menteri Besar Kelantan, tetapi mereka telah menghina seluruh rakyat Kelantan dan juga rakyat di luar Kelantan yang menyokong tindakan TG Nik Aziz dan Kerajaan Kelantan pimpinan PAS itu, termasuklah juga para seniman-budayawan yang bersama dengan kumpulan Seniman Paksi Rakyat.

Malah Cikgu Ishak Surin yang begitu kuat menyokong projek LRR ini, pada malam kami bermesyuarat di suraunya di Kg Banda Dalam, menyatakan marahnya bukan sahaja kepada kelompok Umno yang menghina itu, malah kepada kelompok lain juga yang tidak mahu menyokong projek yang dibina di atas keyakinan kepada rakyat jelata ini.

“Kita buat ini tanpa sebarang niat apa-apa selain daripada keikhlasan kita untuk membantu bagi menjayakan projek rakyat tersebut,” katanya. “Tidak ada tujuan lain. Hanya semata-mata keikhlasan untuk menyumbang. Itu sahja.”  Tambahnya dengan tegas.

Dan mesyuarat pada 16 Jun itu juga bersetuju bahawa “Semarak Seni LRR” bukan akan dibuat sekali sahaja pada 7 Julai ini di Taman Melewar, tetapi akan terus dibuat beberapa kali lagi selepas itu, di tempat-tempat lain juga, termasuk di tapak lebuh raya itu sendiri, di Kelantan.

Tarikh bila ia akan dibuat di tapak LRR fasa pertama di antara Machang - Kuala Krai itu belum ditetapkan lagi. Tetapi Cikgu Khairuddin telahpun menetapkan tarikh bila ia akan dibuat di Masjid Batu, Permatang Pauh, iaitu pada 2 Ogos.

Lain-lain tempat dan penganjur, saya tak tahu. Harap-harap banyak lagilah penganjur yang akan tampil. Mengumpul sumbangan untuk dana, satu hal. Tetapi penganjuran program ini bukanlah semata-mata bertujuan untuk mengumpul dana. Ada beberapa tujuan lain lagi. Antaranya untuk menyatakan sokongan kepada inisiatif melancarkan projek tersebut. Sokongan ini penting. Menunjukkan solidariti dan kekuatan semangat rakyat, yang diterjemahkan buat pertama kalinya dalam bentuk sumbangan kewangan yang sebesar itu.

Kita telah menunjukkan solidariti dan kekuatan semangat rakyat ini dalam beberapa peristiwa penting sebelum ini, seperti perhimpunan Bersih 1.0, Bersih 2.0 dan Bersih 3.0; perhimpunan Lyanas di Kuantan; Gelombang Hijau menuju Putrajaya di Alor Setar dan sebagainya. Semuanya hanya pernyataan melalui perhimpunan sahaja. Tetapi kali ini berbeza. Kali ini ia perlu ditunjukkan dengan sumbangan kewangan.

Dan jumlah wang yang perlu dikumpul melalui sumbangan ini pula bukannya kecil. RM1.8 bilion adalah satu jumlah yang besar. Sebahagiannya mungkin datang daripada dana kerajaan negeri Kelantan sendiri. Namun jumlah yang diperlukan dari sumbangan rakyat masih tetap merupakan jumlah yang besar.

Dan seperti telah saya katakan – Tok Guru Nik Aziz begitu sekali percayanya kepada rakyat. Dia mempertaruhkan kejayaan projek ini kepada sokongan rakyat, dan sokongan bukan sebarang sokongan tetapi sokongan bersama kewangan. Sesuatu yang di luar amalan kepemimpinan yang biasa dan normal. Ini memang di luar dari kebiasaan. Ternyata Razali Endun dan Paksi suka dengan gaya kepemimpinan yang di luar kebiasaan ini.  

Makanya, marilah bersama-sama dengan Paksi bagi memastikan bahawa projek lebuh raya rakyat ini akan berjalan dengan lancar dan tanpa halangan, kerana projek “lebuh raya rakyat” ini juga sebenarnya adalah suatu simbolik, iaitu simbolik atau lambang kepada keunggulan semangat rakyat. Tak mungkin kita mahu membiarkan lambang keunggulan semangat rakyat ini tidak berjaya. Kita mestilah sama-sama memastikan kejayaannya.

Datanglah pada 7 Julai ini ke Taman Melewar. Penyanyi Aishah sudahpun berjanji akan bersama kita. Bob Lokman juga. Samad Said juga. Pyanhabib, Mat Sabu, Husam, Leman Raja Lawak dan ramai lagi.

Ini baru permulaannya. Kata Razali Endun, Seniman Paksi Rakyat (Paksi) hanya memulakan. Dan kita berharap di luar sana akan ramailah yang menyambutnya nanti. Kata seorang peserta mesyuarat baru-baru ini – kalau kita boleh buat konvoi atau jelajah dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu, sambil berhenti di tempat-tempat tertentu, yang ada penganjur tempatan akan mengumpulkan sumbangan untuk dana LRR ini – alangkah bagusnya!

Ya, ada pelbagai kemungkinan. Apa pun, kita pastikan permulaannya pada 7 Julai ini adalah suatu kejayaan yang memberangsangkan. Inilah harapan Tok Guru Nik Aziz kepada kita. Dan inilah kepercayaan Tok Guru Nik Aziz kepada kita. Jangan kita hampakan harapan dan kepercayaan ini!

Categories: Share

Leave a Reply