Background

Nik Aziz lengkapkan Bicara Rasuah 26 Jun


Dinsman (Artikel 323, 25/6)
Nik Aziz lengkapkan Bicara Rasuah 26 Jun

Ini siri Wacana Ilmu bulanan anjuran Seniman Paksi Rakyat (Paksi) bersama dengan Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan Negeri Selangor (Dr Halimah Ali), yang bermula April lalu. Ini wacana yang ketiga.

Wacana yang pertama (April) mengenai metafora Melayu berdasarkan buku Dr Hassan Ahmad (almarhum), “Metafora Melayu: Bagaimana Pemikir Melayu Mencipta Makna dan Membentuk Epistemologinya”; dan yang kedua (Mei) mengenai seni-budaya di Malaysia berdasarkan buku Dinsman “Pemikiran dan Perancangan Seni-Budaya”. Kedua-duanya dibuat di Perpustakaan Raja Tun Uda (Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor – PPAS), Shah Alam, dengan kerjasama PPAS.

Wacana yang ketiga dalam siri ini dibuat berdasarkan buku Syed Hussein Alatas (almarhum), “Rasuah: Sifat, Sebab dan Fungsi”.  Buku yang asalnya diterbitkan dalam bahasa Inggeris (Corruption: Its Nature, Causes and Functions) pada tahun 1990 dipilih untuk dibicarakan pada hari ini adalah kerana isi kandungan atau perbicaraannya mengenai rasuah itu masih relevan (sangat relevan) dengan situasi masyarakat dan negara kita hari ini.

Sebenarnya ada sebuah lagi buku karangan Syed Hussein Alatas mengenai rasuah, yang lebih terkenal, iaitu The Sociology of Corruption, terbit tahun 1968.  Selain itu, tokoh akademik yang lama mengajar di Universiti Nasional Singapura ini juga terkenal dengan buku-bukunya ‘Mitos Peribumi Malas’ (The Myth of The Lazy Native) dan ‘Intelektual Masyarakat Membangun’ (Intellectuals in Developing Societies).

Kerana sangat relevannya isu rasuah itulah maka wacana ilmu yang biasanya dibuat di PPAS itu, kali ini, kata Dr Halimah: “Kita mesti buat di tempat yang lebih besar, supaya lebih ramai orang dapat mengikuti perbincangannya. Persoalan rasuah ini walaupun dibincang oleh Syed Hussein AlAtas lebih 20 tahun lalu tetapi isunya masih sangat relevan dengan masyarakat dan negara kita hari ini.”

Sesuai dengan persoalan rasuah itu maka panel pembicara yang dipilih ialah Dr Syed Husin Ali, seorang ahli akademik yang banyak menghasilkan buku kajian mengenai masyarakat di Malaysia. Pernah aktif politik – menjadi Pengerusi Parti Rakyat Malaysia dan kemudian Timbalan Presiden KeAdilan, dan sekarang tidak aktif lagi. Membaca bukunya “Memoir Perjuangan Politik Syed Husin Ali” kita dapat merumuskan betapa Syed Husin adalah seorang yang sangat peka dengan soal rasuah dan integriti.

Seorang lagi panel ialah Tan Sri Robert Phang, aktivis sosial dan pejuang anti rasuah yang terkenal. Pernah menjadi exco Trsanspency International, Malaysia; dan pernah meletak jawatan suatu panel perundingan di SPRM.  Beliau dikatakan sangat sesuai untuk bercakap mengenai persoalan rasuah di negara ini. Manakala bekas Presdien kesatuan sekerja MTUC yang baru dilantik Senator, Syed Shahir Mahmud, akan bertindak sebagai moderator perbincangan.

Mendahului wacana dua tokoh tersebut ialah ucaptama yang akan disampaikan oleh seorang ketua pentadbir sebuah kerajaan negeri yang telah membuktikan pentadbiran di bawah pimpinannya telah berjalan selama 22 tahun tanpa sebarang perbuatan rasuah oleh kakitangannya. Ini beberapa kali terbukti apabila percubaan pihak-pihak tertentu untuk mensabitkan rasuah dalam pentadbiran tersebut, mengalami kegagalan.

Ketua pentadbir yang dimaksudkan ialah Tok Guru Nik Aziz atau gelaran rasminya Dato’ Bentara Setia Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nik Mat, Menteri Besar Kelantan Darulnaim.

Barangkali inilah pertama kali beliau secara rasminya akan bercakap menceritakan pengalamannya mentadbir negeri Kelantan, dari segi perspektif pentadbiran yang berkesan dalam menghindari rasuah. Bukan secara teori, tetapi secara praktikal, sebagai amalan yang telah terbukti keberkesanannya.

Menyedari hal ini, Dr Halimah selaku Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan Negeri Selangor menjemput seluruh kakitangan Kerajaan Negeri Selangor, khasnya yang berkaitan dengan pentadbiran, supaya hadir mengikuti wacana ini.

Di samping itu orang ramai juga dijemput hadir. Wacana Ilmu ini akan diadakan pada hari Selasa 26 Jun, mulai 9.00 pagi dan dijangka berakhir 12.30 tengahari. Ia dibuat di Dewan Jubli Perak, Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, iaitu pejabat kerajaan negeri Selangor atau SUK, Shah Alam.

Luas tempatnya dewan itu. Boleh menampung kehadiran lebih seribu orang. Jangan risau! Datanglah. Inilah peluang untuk mendengar dari mulut orangnya sendiri, ulamak yang bertanggungjawab mentadbir negeri Kelantan yang selama ini macam-macam diceritakan orang. Dan fokusnya kali ini istimewa mengenai pentadbiran dan kepemimpinan yang bersih daripada rasuah.

Manakala dari segi teorinya pula kita menjangka akan dibicarakan oleh dua orang panel yang disebutkan tadi, iaitu Syed Husin Ali dan Robert Phang, yang masing-masing memilikii ilmu dan pengalaman luas dalam pentadbiran dan juga kepemimpinan.

Peluang seperti ini tentulah tidak selalu ada. Kita berbicara mengenai sesuatu yang dianggap seperti mustahil hendak dihapuskan. Tanyalah tokoh-tokoh pimpinan Umno dan BN – mengapa mereka gagal melaksanakan pentadbiran yang bersih daripada rasuah? Dan bukankah segala kemelut penyelewengan dan ketirisan kewangan yang mencacatkan pembangunan masyarakat dan negara kita selama ini adalah berpunca daripada rasuah?

Siapa kata rasuah tidak boleh dihindari dan dihapuskan? Nik Aziz telah membuktikan walaupun dengan kuasa sebuah kerajaan negeri yang terhad, Kelantan boleh melakukannya. Kenapa kerajaan pimpinan Najib tidak boleh?

Datanglah! Forum ini terbuka dan percuma kepada semua orang, terutama mereka yang berminat dengan pentadbiran yang baik, bersih dan berkesan. Dari jauh pun datang, dari dekat pun datang.

Categories: Share

Leave a Reply