Background

Muzik MKDT Sani Sudin sungguh mengesankan


Dinsman (Artikel 330, 20/7)
Muzik MKDT Sani Sudin sungguh mengesankan

Kira-kira sebulan lebih yang lalu Pyanhabib memberitahu saya ada sebuah masjid di Ampang, Kuala Lumpur, berhasrat hendak mengadakan persembahan kesenian. Dia mencadangkan buat pementasan teater Menunggu Kata Dari Tuhan (MKDT), dan mengajak saya berbincang dengan pihak masjid itu. Kebetulan dia kenal dengan mereka dan dia pun pernah baca puisi di masjid itu.

Kami pun berjumpa di Melawati dan berbincang, dan bersetuju. Pihak masjid juga akan menjemput seorang Ustaz untuk mensyarahkan hadis yang berkenaan, iaitu hadis Kaab bin Malik (yang saya olahkan menjadi skrip MKDT). Selang beberapa hari kemudian pihak masjid, yang kebetulan juga aktivis PAS cawangan Ampang Indah, juga kebetulan menulis puisi dengan nama Lobaiman (seorang daripada 56 penyair yang puisinya mengisi buku Antologi Puisi 56 Penyair), mencadangkan sedikit perubahan. Mereka tak jadi buat di masjid, tetapi akan buat di dewan Taman Ampang Indah, anjuran PAS cawangan.

Mereka juga mencadangkan perubahan pada bentuk pengisian persembahan. Bukan persembahan teater MKDT lakonan Sabri Yunus atau Bok Lokman, tetapi akan diisi dengan “Bicara Hadis Dari Teater MKDT”. Saya dicadangkan menjadi panel pembicaranya bersama dengan Ustaz Farhan (pensyarah di Universiti Kuala Lumpur), manakala Pyanhabib akan membaca puisi.

‘Bicara Hadis dari Teater’? Saya mulai berfikir. Biasanya saya mengatakan teater MKDT itu ‘Teater dari Hadis Nabi’. Ini sudah jadi yang sebaliknya pula. Bukan teaternya yang dipersembahkan, tetapi Hadisnya yang akan dibicarakan. Tentulah Ust Farhan akan membicarakannya dari sudut pandangan seorang Ustaz, yang mengetahui hadis berkenaan itu dengan mendalamnya, dan saya akan membicarakannya dari sudut pandangan seni.

Kalau begitu, fikir saya lagi, mengapa tidak saya bacakan saja skrip teater itu? Barangkali itu lebih baik. Sebab, Ust Farhan akan membicarakan hadis itu, maka eloklah saya menunjukkan terus bagaimana hadis itu saya olahkan menjadi sebuah persembahan teater. Saya bacakan sahaja skripnya, kalau tidak keseluruhannya pun sebahagiannya. Tengok kepada suasana dan respon penonton. Dan kalau Sani Sudin setuju, boleh ajak Sani main biola bagi mengiringi bacaan skrip sebagaimana dia selalu mengiringi lakonan Sabri atau Bok Lokman.

Sani setuju. Wah, ini satu perkembangan yang baik. Dan Lobaiman juga setuju. Nah, maka jadilah persembahan itu pada malam Sabtu 14 Julai lalu, di pekarangan dewan Taman Ampang Indah. (Dibuat di pekarangan sebab di dalam dewan ruangnya agak sempit).

Tidak ada persiapan apa-apa. Saya tanya Sani – bagaimana? Dia kata, “tuan buat saja, saya akan ikut tuan.” (‘Tuan-bertuan’ itu memang gaya kami bercakap, sejak lama dulu pun. Nordin Kardi yang mulakan gaya itu. Terus melekat di kalangan kami.)

Tiang mikrofon hanya ada satu. Sani perlukannya untuk gesekan biola. Maka terpaksalah sebelah tangan saya memegang mikrofon dan sebelah lagi memegang buku. Dan dengan sedikit ucapan pengenalan saya pun memberi isyarat kepada Sani untuk memulakan gesekan biolanya, seperti kebiasaan pada persembahan teater MKDT yang sudah lebih tiga tahun kami persembahkan di merata-rata itu, (sudah lebih 50 kali sejak 26 Mac 2009).

Saya pun membaca skrip teater itu, sepertimana kebiasaan saya membaca puisi. Bezanya kali ini saya membaca sebuah cerita, yang olahan skripnya dibina di atas emosi yang dialami oleh seorang sahabat Rasulullah s.a.w dalam kehidupannya yang mempunyai hubungan begitu intim dengan Rasulullah s.a.w dan juga dengan Tuhan Allah SWT sendiri.

Rupa-rupanya permainan muzik biola oleh Sani Sudin itu sungguh berkesan dan mengesankan. Tidak lama selepas memulakan bacaan, emosi saya pun mulai terbina dan menjadi kian tertumpu kepada jiwa cerita itu, apatah lagi apabila mendengar humming daripada Sani.

Humming ialah bunyian yang lahir bukan dari alat muzik, tetapi dari mulut dan hidung pemuzik itu sendiri, yang biasanya tanpa bahasa (kata), tetapi boleh juga mengandungi kata, dan boleh membangkitkan mood dan emosi. Kamus menterjemahkannya sebagai bunyi dengung, atau bersenandung. Tetapi ia tidak semestinya bunyi dengung. Kami biasa menyebutnya sebagai humming (haming) sahaja.

Sani Sudin membina bunyian humming ini sedikit demi sedikit sambil dia menggesek dan memetik biolanya mengiringi persembahan MKDT. Mula-mula sedikit dan kemudian bertambah dan bertambah. Mula-mula humming biasa sahaja, kemudian dia memasukkan juga irama-irama tertentu, dan seterusnya dimasukkan pula zikir, istighfar dan selawat, menjadikannya sangat berkesan dan mengesankan.

Demikianlah malam itu, sambil membaca skrip cerita Kaab bin Malik itu, terutama ketika bermunajat dan bertaubat, dan terdengar suara humming Sani yang seperti orang berselawat dan beristighfar itu, menyebabkan penumpuan dan emosi saya lebih terfokus dan lebih menghayati jiwa Kaab di saat dia paling keseorangan lalu berpasrah kepada Tuhan.

Mulanya ingin membaca sehingga adegan itu sahaja. Tidak bercadang untuk menghabiskannya. Waktu diambil pun sudah kira-kira 30 minit. Tetapi melihatkan reaksi penonton yang seperti begitu khusyuk memberi tumpuan dan Sani Sudin pun meneruskan muzik dan hummingnya, saya pun membaca sehingga akhir.

Rupa-rupanya ada penonton yang selepas itu menyatakan air matanya tertumpah sewaktu Kaab bergembira mendengar khabar Allah telah menerima taubatnya. Dan beberapa orang mencadangkan versi baca skrip ini patut diteruskan, kerana ia boleh dipersembahkan lebih banyak lagi, disebabkan keperluan persediaannya pun sangat kecil dan minima. Terima kasih Lobaiman kerana mencetuskan inisiatifnya.

Saya bersyukur alhamdulillah, kisah taubat Kaab bin Malik dan hadis berkenaan dapat terus disebarkan walaupun tanpa lakonan pelakon ternama dan tanpa persiapan yang ‘agak besar’. Hanya kesudian dan kesediaan Sani Sudin sahaja diperlukan. Dan Sani Sudin pun elok mulai berfikir bagaimana kebolehan istimewanya itu dapat dikembangkan juga kepada orang lain yang mungkin juga menyimpan bakat seni itu.

Categories: Share

1 ulasan:

  1. assalamualaikum..

    mohon bertanya.. adakah teater lain selain 'menunggu kata dari tuhan' ini ?

    sebab sy kira teater sudah hampir 3 tahun ia dipersembahkan..

    BalasPadam