Muzik MKDT Sani Sudin sungguh mengesankan
Dinsman
(Artikel 330, 20/7)
Muzik MKDT Sani Sudin
sungguh mengesankan
Kira-kira
sebulan lebih yang lalu Pyanhabib memberitahu saya ada sebuah masjid di Ampang,
Kuala Lumpur,
berhasrat hendak mengadakan persembahan kesenian. Dia mencadangkan buat
pementasan teater Menunggu Kata Dari
Tuhan (MKDT), dan mengajak saya berbincang dengan pihak masjid itu.
Kebetulan dia kenal dengan mereka dan dia pun pernah baca puisi di masjid itu.
Kami
pun berjumpa di Melawati dan berbincang, dan bersetuju. Pihak masjid juga akan
menjemput seorang Ustaz untuk mensyarahkan hadis yang berkenaan, iaitu hadis
Kaab bin Malik (yang saya olahkan menjadi skrip MKDT). Selang beberapa hari
kemudian pihak masjid, yang kebetulan juga aktivis PAS cawangan Ampang Indah, juga
kebetulan menulis puisi dengan nama Lobaiman (seorang daripada 56 penyair yang
puisinya mengisi buku Antologi Puisi 56
Penyair), mencadangkan sedikit perubahan. Mereka tak jadi buat di masjid,
tetapi akan buat di dewan Taman Ampang Indah, anjuran PAS cawangan.
Mereka
juga mencadangkan perubahan pada bentuk pengisian persembahan. Bukan
persembahan teater MKDT lakonan Sabri Yunus atau Bok Lokman, tetapi akan diisi
dengan “Bicara Hadis Dari Teater MKDT”. Saya dicadangkan menjadi panel
pembicaranya bersama dengan Ustaz Farhan (pensyarah di Universiti Kuala Lumpur), manakala
Pyanhabib akan membaca puisi.
‘Bicara
Hadis dari Teater’? Saya mulai berfikir. Biasanya saya mengatakan teater MKDT
itu ‘Teater dari Hadis Nabi’. Ini sudah jadi yang sebaliknya pula. Bukan
teaternya yang dipersembahkan, tetapi Hadisnya yang akan dibicarakan. Tentulah
Ust Farhan akan membicarakannya dari sudut pandangan seorang Ustaz, yang
mengetahui hadis berkenaan itu dengan mendalamnya, dan saya akan
membicarakannya dari sudut pandangan seni.
Kalau
begitu, fikir saya lagi, mengapa tidak saya bacakan saja skrip teater itu?
Barangkali itu lebih baik. Sebab, Ust Farhan akan membicarakan hadis itu, maka
eloklah saya menunjukkan terus bagaimana hadis itu saya olahkan menjadi sebuah
persembahan teater. Saya bacakan sahaja skripnya, kalau tidak keseluruhannya
pun sebahagiannya. Tengok kepada suasana dan respon penonton. Dan kalau Sani
Sudin setuju, boleh ajak Sani main biola bagi mengiringi bacaan skrip
sebagaimana dia selalu mengiringi lakonan Sabri atau Bok Lokman.
Sani
setuju. Wah, ini satu perkembangan yang baik. Dan Lobaiman juga setuju. Nah,
maka jadilah persembahan itu pada malam Sabtu 14 Julai lalu, di pekarangan
dewan Taman Ampang Indah. (Dibuat di pekarangan sebab di dalam dewan ruangnya
agak sempit).
Tidak
ada persiapan apa-apa. Saya tanya Sani – bagaimana? Dia kata, “tuan buat saja,
saya akan ikut tuan.” (‘Tuan-bertuan’ itu memang gaya kami bercakap, sejak lama dulu pun.
Nordin Kardi yang mulakan gaya
itu. Terus melekat di kalangan kami.)
Tiang
mikrofon hanya ada satu. Sani perlukannya untuk gesekan biola. Maka terpaksalah
sebelah tangan saya memegang mikrofon dan sebelah lagi memegang buku. Dan
dengan sedikit ucapan pengenalan saya pun memberi isyarat kepada Sani untuk
memulakan gesekan biolanya, seperti kebiasaan pada persembahan teater MKDT yang
sudah lebih tiga tahun kami persembahkan di merata-rata itu, (sudah lebih 50
kali sejak 26 Mac 2009).
Saya
pun membaca skrip teater itu, sepertimana kebiasaan saya membaca puisi. Bezanya
kali ini saya membaca sebuah cerita, yang olahan skripnya dibina di atas emosi
yang dialami oleh seorang sahabat Rasulullah s.a.w dalam kehidupannya yang
mempunyai hubungan begitu intim dengan Rasulullah s.a.w dan juga dengan Tuhan
Allah SWT sendiri.
Rupa-rupanya
permainan muzik biola oleh Sani Sudin itu sungguh berkesan dan mengesankan.
Tidak lama selepas memulakan bacaan, emosi saya pun mulai terbina dan menjadi
kian tertumpu kepada jiwa cerita itu, apatah lagi apabila mendengar humming daripada Sani.
Humming ialah bunyian yang lahir bukan dari
alat muzik, tetapi dari mulut dan hidung pemuzik itu sendiri, yang biasanya
tanpa bahasa (kata), tetapi boleh juga mengandungi kata, dan boleh
membangkitkan mood dan emosi. Kamus
menterjemahkannya sebagai bunyi dengung, atau bersenandung. Tetapi ia tidak
semestinya bunyi dengung. Kami biasa menyebutnya sebagai humming (haming) sahaja.
Sani
Sudin membina bunyian humming ini
sedikit demi sedikit sambil dia menggesek dan memetik biolanya mengiringi
persembahan MKDT. Mula-mula sedikit dan kemudian bertambah dan bertambah.
Mula-mula humming biasa sahaja,
kemudian dia memasukkan juga irama-irama tertentu, dan seterusnya dimasukkan
pula zikir, istighfar dan selawat, menjadikannya sangat berkesan dan
mengesankan.
Demikianlah
malam itu, sambil membaca skrip cerita Kaab bin Malik itu, terutama ketika
bermunajat dan bertaubat, dan terdengar suara humming Sani yang seperti orang berselawat dan beristighfar itu,
menyebabkan penumpuan dan emosi saya lebih terfokus dan lebih menghayati jiwa
Kaab di saat dia paling keseorangan lalu berpasrah kepada Tuhan.
Mulanya
ingin membaca sehingga adegan itu sahaja. Tidak bercadang untuk
menghabiskannya. Waktu diambil pun sudah kira-kira 30 minit. Tetapi melihatkan
reaksi penonton yang seperti begitu khusyuk memberi tumpuan dan Sani Sudin pun
meneruskan muzik dan hummingnya, saya
pun membaca sehingga akhir.
Rupa-rupanya
ada penonton yang selepas itu menyatakan air matanya tertumpah sewaktu Kaab
bergembira mendengar khabar Allah telah menerima taubatnya. Dan beberapa orang mencadangkan
versi baca skrip ini patut diteruskan, kerana ia boleh dipersembahkan lebih
banyak lagi, disebabkan keperluan persediaannya pun sangat kecil dan minima.
Terima kasih Lobaiman kerana mencetuskan inisiatifnya.
Saya
bersyukur alhamdulillah, kisah taubat
Kaab bin Malik dan hadis berkenaan dapat terus disebarkan walaupun tanpa
lakonan pelakon ternama dan tanpa persiapan yang ‘agak besar’. Hanya kesudian
dan kesediaan Sani Sudin sahaja diperlukan. Dan Sani Sudin pun elok mulai
berfikir bagaimana kebolehan istimewanya itu dapat dikembangkan juga kepada
orang lain yang mungkin juga menyimpan bakat seni itu.
assalamualaikum..
BalasPadammohon bertanya.. adakah teater lain selain 'menunggu kata dari tuhan' ini ?
sebab sy kira teater sudah hampir 3 tahun ia dipersembahkan..