Background

MERDEKA KALI KEDUA


Dinsman (Artikel 340, 10/9)
Merdeka kali kedua

Orang yang buruk akhlak dan berkelakuan jahat seperti musyrikin di zaman Jahiliyah itu sememangnya ada. Barangkali sentiasa ada di dalam masyarakat. Hanya kelihatan atau tidak kelihatan saja. Dan itu tidaklah bermakna yang masyarakat itu keseluruhannya sudah rosak. Tidak. Yang rosak hanya sekumpulan kecil beberapa orang itu sahaja. Namun kadang-kadang yang sekumpulan kecil itu pula mempunyai pengaruhnya yang besar, hingga kelihatan seolah-olah seluruh masyarakat sudah kembai ke zaman Jahiliyah.

Yang sebenarnya tidaklah begitu. Tetapi masalahnya hari ini teknologi komunikasi dan media sudah begitu canggih-manggih, dan perkembangannya pula berlaku dengan begitu cepat sekali hingga seolah-olah mesin (machine) itu yang mengambilalih dan menguasai serta mengawal manusia; bukan lagi manusia yang mengawal mesin. Dan kalau manusia yang masih mengawal mesin pun manusia itu biasanya terdiri daripada golongan mereka yang juga menguasai kewangan. 

Kebenaran pun sudah lama terbenam, dan kelihatannya amatlah sukar untuk dibangunkan semula. Masyarakat seolah-olah tidak berminat lagi dengan kebenaran. Apatah lagi bila ia sudah berjaya diubah dan ditransformasi hingga kehilangan bentuk dan wajahnya, kecuali yang keliru dan mengelirukan serta bercelaru (haru-biru) atau kabur dan tidak jelas. Dan apabila demikian, bagaimanakah kebenaran boleh berfungsi?

Pemandangan kini menjadi kabur dan berdebu. Memerlukan kacamata istimewa, atau hanya mereka yang mempunyai mata batin yang bersih sahaja yang mungkin dapat melihat pemandangan dengan jelas.

Inilah situasinya. Ramai orang mengambil sikap tidak peduli sahaja, dan mereka terus sahaja menjalani kehidupan biasa hinggalah sesuatu terjadi ke atas mereka. Kalaulah terjadi. Kalau tidak pun tidaklah, dan mereka pun teruslah tidak peduli.

Memang, dari sudut tertentu suasananya adalah suasana perang. Sebahagian orang melibatkan diri secara aktif di dalam peperangan ini. Sebahagiannya dengan senjata yang canggih dan ketangkasan berlawan, manakala sebahagian lagi tidak.

Tak tahulah bagaimana keadilan boleh dicapai, kerana mereka yang bertugas di mahkamah pun nampaknya terdiri daripada manusia yang sama-sama terperangkap dalam pemandangan yang berdebu dan mengelirukan itu juga – di mana lagi? (Zunar memberikan gambaran yang jelas. Seorang hakim dibaling kasut, dan seorang hakim dibaling seguni wang. Bagaimanakah reaksi mereka? Semua orang tahu.)

Penipuan dan pembohongan pun sudah lama menguasai cara hidup kemenangan di bumi ini. Penipuan dengan segala alat dan mesin canggih yang ada pada hari ini tidak lagi mempeduli-kan orang mengetahuinya ataupun tidak. Pedulikan orang tahu! Asalkan mereka tidak boleh berbuat apa-apa, biarlah mereka melalak. Yang pentingnya kemenangan terjamin di pihak kita. Itu saja.

Dan apabila suasana sudah bercelaru dan bercampuraduk antara yang benar dan yang salah, antara yang baik dan yang jahat, antara yang cantik dan yang hodoh, antara yang lucah dan yang sopan, antara yang tipu dan yang sah, dan macam-macam lagi – maka mudahlah kerja mereka untuk memanipulasi dan mentransformasi. Memang. Belajarlah daripada mesin Transformer yang berbagai-bagai itu. Hebat!

Dan di pihak yang lain pula seperti hukum rimba pula jadinya. (Teringat pada aksiom Cakravantin itu). Mereka yang kuat – dialah berkuasa. Tak kira bagaimana pun caranya. Rasuah pun satu daripada kepandaian. Matlamat menghalalkan segala. Apa saja, asalkan menang – selamat dan tidak ditawan.

Kalau kalah, akan merengkoklah di dalam penjara kesengsaraan  Kerana memang semua orang tahu siapa yang bersalah. Hanya selama ini kuasa di tangan mereka itu sahaja yang membenarkan mereka dan memenangkan mereka. Jatuh kuasa itu jatuhlah semuanya. Maka itulah mereka berikrar akan mempertahankan Putrajaya itu hingga ke titisan yang terakhir.

Itu ikrar yang begitu memang tidak pernah ada dalam mana-mana buku pun kecuali buku penjajahan. Itulah maka mutakhir ini tiba-tiba kedengaran di sana sini orang bercakap pasal penjajahan dan kemerdekaan kali kedua. Seolah-olah sedang masuk ke suatu fasa baru perjuangan.

Bukan perjuangan menuntut kemerdekaan, tetapi perjuangan untuk memerdekakan negara dari cengkaman penjajahan bangsa sendiri. Mereka itu menjajahlah itu namanya kalau begitu cara mereka memerintah negara. Menjadikan negara seperti khazanah harta pusaka mereka, sedangkan mereka hanya diberi amanah untuk mentadbir sahaja. Apabila mengecap nikmat kuasa, mereka lupa segala amanah.

Ya, sekarang kita berjuang untuk kemerdekaan kali kedua. Melihat SN Samad Said dan Maria Chin keluar dari Balai Polis Dang Wangi petang tadi (Khamis), kerana dipanggil untuk siasatan kes di malam Janji Demokrasi 30 Ogos lalu – ya, itulah sebahagian dari perjuangan untuk kemerdekaan kali kedua.

Categories: Share

Leave a Reply