Background

HALUSNYA DAKWAH DALAM FILEM MOHABBATEIN


Dinsman (Artikel 337, 31/8)
Halusnya dakwah dalam filem Mohabbatein

Nak kata minat sangat, tidaklah. Tetapi minat jugalah filem-filem tertentu. Memang ada beberapa filem Hindustan yang bagus. Dan ada beberapa orang pelakonnya yang saya minat. Sejak daripada zaman Dev Anand, Shammi Kapoor dan Asha Parekh dulu lagi. Sekarang pula antara pelakon yang diminati ialah Shah Rukh Khan, Amitabh Bachan dan Kajol.

Kebetulan baru-baru ini ada saluran televisyen yang tayang filem Mohabbatein, sempena Hari Raya. Tak pasti Hari Raya yang ke berapa. Dan saya berkesempatan menontonnya. Sebelum ini pun sudah pernah menonton filem lakonan Shah Rukh Khan, Amitabh Bachan dan Aishwarya Rai itu. Saya menonton kali kedua ini, sebab apa?

Pertamanya kerana memang ada di rumah, kerana kurang sihat; dan saja nak rehatkan minda. Kebetulan pula, seperti kata tadi, minat jugalah. Teringat adegan-adegan bagaimana S.R. Khan dengan gesekan biolanya itu secara halus membawa pembaharuan ke dalam institusi pengajian Gurukul yang ditadbir dengan penuh disiplin ketat oleh Amitabh Bachan itu.

Filem ini dengan para pelakonnya yang hebat itu memang antara filem Hindustan yang popular masakini dan diminati ramai. Dengan beberapa buah lagunya dan muziknya yang mengasyikkan itu, dan tak kurang juga tariannya yang mengghairahkan.

Apa hukumnya kita menonton filem seperti ini? Nah, ini satu persoalan yang agak rumit untuk dibincangkan. Secara mudahnya barangkali lebih baiklah kalau tidak menontonnya. Tetapi ada beberapa perkara yang mendorong saya masih menontonnya. Bukan sekadar kerana nak rehatkan minda dan kerana kebetulan berada di rumah disebabkan kurang sihat yang saya sebut tadi itu. Ada beberapa faktor lagi.

Filem itu sendiri. Kehadiran atau kewujudannya hari ini adalah sesuatu yang tak mudah untuk dikesampingkan atau dipinggirkan begitu saja. Pengaruhnya ke atas masyarakat terlalu kuat dan terlalu besar. Kita mungkin boleh mengambil sikap tak mahu pedulikannya atau menafikan kewujudannya. Tetapi filem tetap wujud dan hadir dalam masyarakat dan persekitaran hidup harian kita.

Wajarkah untuk kita tidak mempedulikannya dan menafikan kewujudannya? Ini tentulah satu soalan yang mengundang banyak persoalan pula dan akan menimbulkan perbahasan yang berpanjangan. Makanya eloklah kita tinggalkan dulu soalan dan persoalan itu. Hakikatnya – hari ini saya masih menonton filem, melalui televisyen (sudah lama tidak ke pawagam), dan filem serta drama di televisyen adalah sesuatu yang kewujudannya tidak dapat dinafikan.

Lalu kita kembali kepada filem Mohabbatein itu. Kenapa saya menulis mengenai perkara ini? Kerana saya percaya di sana masih ramai orang yang masih menonton filem (dan drama di televisyen), seperti saya, bahkan lebih ramai lagi yang menontonnya lebih  kerap daripada saya. Ia boleh dikatakan sudah menjadi sebahagian daripada cara hidup orang sekarang.

Kalau demikian, kalau ia sudah menjadi sebahagian daripada cara hidup orang sekarang, apakah kita masih ada pilihan untuk mengkesampingkannya daripada hidup kita atau tidak mempedulikan kewujudannya? Saya kira, buat masa ini, kita tidak ada pilihan. Kita tidak boleh mengkesampingkannya, kerana kita tidak ada alternatif. Apakah alternatif yang kita ada? Atau pernahkah kita memikirkan alternatif untuknya? Setahu saya, tidak ada.

Kembali kepada filem Mohabbatein itu. Ia sebuah filem Hindustan. Seperti kebanyakan filem Hindustan, filem ini pun berkisah mengenai cinta. Bukan sekadar berkisah biasa, tetapi mengagungkannya. Meletakkan cinta itu di tempat yang begitu tinggi dan mulia.

Barangkali itulah antara daya tarikannya di kalangan anak-anak muda. Cinta selalu menang dan dimenangkan di dalam filem-filem Hindustan. Tidak ada kuasa yang boleh mengalahkan cinta. Ia sentiasa menyokong orang-orang bercinta.

Dalam Mohabbatein, watak yang dilakonkan oleh S.R.Khan (saya tak ingat namanya, Aryan atau apa) bercinta dengan anak perempuan Amitabh Bachan. (Maaf, saya tak ingat nama-nama wataknya. Baik yang dipegang oleh Amitabh Bachan mahupun oleh Aishwarya Rai yang melakonkan watak anak perempuan itu).

Amitabh Bachan, orang yang digambarkan sebagai mahaguru atau pengetua kolej itu yang sangat tegas, kuat berpegang pada disiplin, dan tidak pernah senyum itu, tidak merestui cinta antara dua anak muda itu. Dia cuba menghalang percintaan tersebut. S.R.Khan disingkirkan dari kolej. Lalu apa terjadi?

Anak perempuannya mengambil keputusan membunuh diri. Manakala si lelakinya, S.R.Khan atau Aryan terus bercinta dengan kekasihnya itu walaupun telah mati, tetapi dia sentiasa merasai kewujudannya. Kekasihnya yang mati itu sentiasa hadir di dalam hidupnya, seolah-olah tidak mati. Demikianlah hebatnya cinta di dalam filem-filem Hindustan.

Maka kita pun bersimpati dan menyebelahi/menyokong hero dan heroin filem ini dan tanpa menyedarinya kita pun menerima jalan yang diambil oleh heroin itu yang membunuh diri kerana membantah tindakan ayahnya menghalang cintanya. Bunuh diri sudah menjadi satu tindakan yang tidak salah, malah menjadi satu pilihan yang betul dan mulia.

Filem ini ialah mengenai pertentangan antara hidup bercinta (yang dibawa oleh S.R.Khan) dengan hidup tanpa cinta (yang dibawa oleh Amitabh Bachan). Siapa yang akan menang? Tentulah hidup bercinta yang dibawa oleh Aryan itu. Tetapi siapakah dia Aryan atau watak lelaki yang dibawa oleh S.R.Khan itu?

Dia ialah seorang yang sangat percaya kepada kata hatinya. Bagi dia itulah Tuhan yang wujud di dalam dirinya. Dia tidak menerima kewujudan Tuhan yang lain. Dan itulah fahaman yang dibawa dan diajarnya kepada pelajar-pelajar di kolej Gurukul itu.

Dan akhirnya filem ini memberi kemenangan kepada hero itu. Amitabh Bachan sendiri mengaku dia bersalah dalam hidupnya dan menyerahkan kolej kebanggannya itu kepada Aryan, untuk disebarkannya ajaran dan fahaman hidupnya yang tak percaya Tuhan itu. Betapa halusnya dakwah mereka melalui filem. Apakah orang-orang filem kita juga mempunyai kesedaran sedemikian?


Categories: Share

Leave a Reply