HALUSNYA DAKWAH DALAM FILEM MOHABBATEIN
Dinsman
(Artikel 337, 31/8)
Halusnya dakwah dalam
filem Mohabbatein
Nak
kata minat sangat, tidaklah. Tetapi minat jugalah filem-filem tertentu. Memang
ada beberapa filem Hindustan yang bagus. Dan
ada beberapa orang pelakonnya yang saya minat. Sejak daripada zaman Dev Anand,
Shammi Kapoor dan Asha Parekh dulu lagi. Sekarang pula antara pelakon yang
diminati ialah Shah Rukh Khan, Amitabh Bachan dan Kajol.
Kebetulan
baru-baru ini ada saluran televisyen yang tayang filem Mohabbatein, sempena Hari Raya. Tak pasti Hari Raya yang ke berapa.
Dan saya berkesempatan menontonnya. Sebelum ini pun sudah pernah menonton filem
lakonan Shah Rukh Khan, Amitabh Bachan dan Aishwarya Rai itu. Saya menonton
kali kedua ini, sebab apa?
Pertamanya
kerana memang ada di rumah, kerana kurang sihat; dan saja nak rehatkan minda.
Kebetulan pula, seperti kata tadi, minat jugalah. Teringat adegan-adegan
bagaimana S.R. Khan dengan gesekan biolanya itu secara halus membawa
pembaharuan ke dalam institusi pengajian Gurukul yang ditadbir dengan penuh
disiplin ketat oleh Amitabh Bachan itu.
Filem
ini dengan para pelakonnya yang hebat itu memang antara filem Hindustan
yang popular masakini dan diminati ramai. Dengan beberapa buah lagunya dan
muziknya yang mengasyikkan itu, dan tak kurang juga tariannya yang
mengghairahkan.
Apa
hukumnya kita menonton filem seperti ini? Nah, ini satu persoalan yang agak
rumit untuk dibincangkan. Secara mudahnya barangkali lebih baiklah kalau tidak
menontonnya. Tetapi ada beberapa perkara yang mendorong saya masih menontonnya.
Bukan sekadar kerana nak rehatkan minda dan kerana kebetulan berada di rumah
disebabkan kurang sihat yang saya sebut tadi itu. Ada beberapa faktor lagi.
Filem
itu sendiri. Kehadiran atau kewujudannya hari ini adalah sesuatu yang tak mudah
untuk dikesampingkan atau dipinggirkan begitu saja. Pengaruhnya ke atas
masyarakat terlalu kuat dan terlalu besar. Kita mungkin boleh mengambil sikap
tak mahu pedulikannya atau menafikan kewujudannya. Tetapi filem tetap wujud dan
hadir dalam masyarakat dan persekitaran hidup harian kita.
Wajarkah
untuk kita tidak mempedulikannya dan menafikan kewujudannya? Ini tentulah satu
soalan yang mengundang banyak persoalan pula dan akan menimbulkan perbahasan
yang berpanjangan. Makanya eloklah kita tinggalkan dulu soalan dan persoalan
itu. Hakikatnya – hari ini saya masih menonton filem, melalui televisyen (sudah
lama tidak ke pawagam), dan filem serta drama di televisyen adalah sesuatu yang
kewujudannya tidak dapat dinafikan.
Lalu
kita kembali kepada filem Mohabbatein
itu. Kenapa saya menulis mengenai perkara ini? Kerana saya percaya di sana masih ramai orang
yang masih menonton filem (dan drama di televisyen), seperti saya, bahkan lebih
ramai lagi yang menontonnya lebih kerap
daripada saya. Ia boleh dikatakan sudah menjadi sebahagian daripada cara hidup
orang sekarang.
Kalau
demikian, kalau ia sudah menjadi sebahagian daripada cara hidup orang sekarang,
apakah kita masih ada pilihan untuk mengkesampingkannya daripada hidup kita
atau tidak mempedulikan kewujudannya? Saya kira, buat masa ini, kita tidak ada
pilihan. Kita tidak boleh mengkesampingkannya, kerana kita tidak ada
alternatif. Apakah alternatif yang kita ada? Atau pernahkah kita memikirkan
alternatif untuknya? Setahu saya, tidak ada.
Kembali
kepada filem Mohabbatein itu. Ia
sebuah filem Hindustan . Seperti kebanyakan
filem Hindustan , filem ini pun berkisah
mengenai cinta. Bukan sekadar berkisah biasa, tetapi mengagungkannya.
Meletakkan cinta itu di tempat yang begitu tinggi dan mulia.
Barangkali
itulah antara daya tarikannya di kalangan anak-anak muda. Cinta selalu menang
dan dimenangkan di dalam filem-filem Hindustan .
Tidak ada kuasa yang boleh mengalahkan cinta. Ia sentiasa menyokong orang-orang
bercinta.
Dalam
Mohabbatein, watak yang dilakonkan
oleh S.R.Khan (saya tak ingat namanya, Aryan atau apa) bercinta dengan anak
perempuan Amitabh Bachan. (Maaf, saya tak ingat nama-nama wataknya. Baik yang
dipegang oleh Amitabh Bachan mahupun oleh Aishwarya Rai yang melakonkan watak
anak perempuan itu).
Amitabh
Bachan, orang yang digambarkan sebagai mahaguru atau pengetua kolej itu yang
sangat tegas, kuat berpegang pada disiplin, dan tidak pernah senyum itu, tidak
merestui cinta antara dua anak muda itu. Dia cuba menghalang percintaan
tersebut. S.R.Khan disingkirkan dari kolej. Lalu apa terjadi?
Anak
perempuannya mengambil keputusan membunuh diri. Manakala si lelakinya, S.R.Khan
atau Aryan terus bercinta dengan kekasihnya itu walaupun telah mati, tetapi dia
sentiasa merasai kewujudannya. Kekasihnya yang mati itu sentiasa hadir di dalam
hidupnya, seolah-olah tidak mati. Demikianlah hebatnya cinta di dalam
filem-filem Hindustan .
Maka
kita pun bersimpati dan menyebelahi/menyokong hero dan heroin filem ini dan
tanpa menyedarinya kita pun menerima jalan yang diambil oleh heroin itu yang
membunuh diri kerana membantah tindakan ayahnya menghalang cintanya. Bunuh diri
sudah menjadi satu tindakan yang tidak salah, malah menjadi satu pilihan yang betul
dan mulia.
Filem
ini ialah mengenai pertentangan antara hidup bercinta (yang dibawa oleh
S.R.Khan) dengan hidup tanpa cinta (yang dibawa oleh Amitabh Bachan). Siapa
yang akan menang? Tentulah hidup bercinta yang dibawa oleh Aryan itu. Tetapi
siapakah dia Aryan atau watak lelaki yang dibawa oleh S.R.Khan itu?
Dia
ialah seorang yang sangat percaya kepada kata hatinya. Bagi dia itulah Tuhan
yang wujud di dalam dirinya. Dia tidak menerima kewujudan Tuhan yang lain. Dan
itulah fahaman yang dibawa dan diajarnya kepada pelajar-pelajar di kolej
Gurukul itu.
Dan
akhirnya filem ini memberi kemenangan kepada hero itu. Amitabh Bachan sendiri
mengaku dia bersalah dalam hidupnya dan menyerahkan kolej kebanggannya itu
kepada Aryan, untuk disebarkannya ajaran dan fahaman hidupnya yang tak percaya
Tuhan itu. Betapa halusnya dakwah mereka melalui filem. Apakah orang-orang
filem kita juga mempunyai kesedaran sedemikian?