Background

Bicara Antologi Puisi 56 Penyair oleh Arbak

Dinsman (Artikel 267, 18/11)
Bicara Antologi Puisi 56 Penyair oleh Arbak

Sabtu 12 November lalu saya bersama Kassim dan Nasser (kakisakat) ke Ayer Keroh, Melaka, menghadiri program Bicara Buku Sastera anjuran Ikatan Persuratan Melaka (IPM), yang Razali Endun menjadi Ketua Duanya. (Ketua Satunya Hj Mokhtar Yassin).

Ada tiga buah buku dibicarakan. Ombak & Pantai, antologi cerpen dan puisi penulis-penulis IPM; Pada Bumi Permata, kumpulan puisi Aladin Mohamad; dan Gelora Belantara, novel karya Razali Endun. Para pembicaranya ialah Siti Aisah Murad, Zaen Kasturi, Arbak Othman dan Hamzah Hamdani. Majlis dirasmikan oleh Sasterawan Negara Anwar Ridhwan.

Alhamdulillah, walaupun program menghadapi beberapa masalah ketika dalam proses penyediaannya, (seperti diceritakan Razali Endun), namun pelaksanaannya ternyata berjalan dengan baik sekali. Tahniah kepada Ikatan Persuratan Melaka, yang menyambut ulang tahunnya ke-61 tahun ini. IPM merupakan badan penulis tertua di negara kita.

Sempatlah saya bertemu dengan ramai kawan-kawan yang sudah lama tak bertemu, di samping kawan-kawan baru. Dan sempatlah juga mendengar bicara sastera yang kira-kira seratus peratus sastera begitu; tanpa ada kecondongan kepada hal-hal lain selain sastera. Seolah-olah sebuah dunia yang mutlak atau utopia begitu!

Tetapi ada sesuatu yang menarik pada bicara Arbak Othman. Tajuk bicaranya “Kesedaran sebagai Strategi Kreativiti Puisi Aladin Mohamad dalam antologi Pada Bumi Permata”. Saya tertarik pada kata “kesedaran” yang dipilih oleh Profesor Madya dari Universiti Putra Malaysia ini. Maka kembali ke rumah, saya membaca semula makalahnya itu. Memang menarik.

‘Kesedaran’ sebagai strategi kreativiti puisi. Melihat unsur-unsur ‘kesedaran’ dalam puisi-puisi yang dibicarakannya. Anda tentulah faham apabila disebut ‘kesedaran’ itu apakah makna dan maksudnya. Tentulah kesedaran ke arah kebaikan, ke arah kebenaran, ke arah keadilan, ke arah menentang kemungkaran, menentang kezaliman dan menentang penyelewengan.

Bukan sekadar berbicara mengenai keindahan bahasa dan imaginasi seni yang tidak mencecah persoalan kehidupan kemanusiaan. Tetapi berbicara langsung mengenai persoalan dalaman manusia, yang terhasil dari pergolakan dalam kehidupan masyarakatnya.

Memang Arbak Othman seorang sarjana di bidang linguistik. Tetapi ternyata kepekaannya dan ‘kesedaran’nya sendiri adalah melampaui hal-hal teknik berbahasa dan teknik berimaginasi serta menyusun kata-kata indah semata.

Kawan-kawan pun bersetuju. Maka Arbak kami undang untuk mengisi acara Himpunan Seniman-Budayawan yang menyambut ulangtahunnya berhimpun di surau Madrasah Tarbiyah, Kampung Bandar Dalam, Jalan Gombak, Kuala Lumpur, kerana menyokong ‘kesedaran’ penduduk-penduduk kampung berkenaan memperjuangkan hak mereka mempertahankan warisan kampung laman mereka.

Sempena himpunan kali pertama dulu yang diadakan pada 1 Muharam 1431, diterbitkan sebuah “Antologi Puisi 56 Penyair (Kampung Warisan Kuala Lumpur)”, maka puisi-puisi ‘kesedaran’ itulah yang akan dianalisa dan diperkatakan oleh Arbak pada 26 November ini.

Soleh, Ketua Pemuda surau, yang memimpin anak-anak muda menyelenggarakan himpinan ini memberitahu, pada pagi 26 November itu orang-orang kampung akan menumbangkan seekor lembu, untuk memeriahkan acara aulangtahun himpunan. “Petangnya bolehlah kita makan sup,” katanya.

Mereka yang hadir dalam himpunan tahun lalu tentu masih ingat betapa meriahnya orang-orang kampung menyediakan berbagai hidangan yang tak putus-putus bagi meraikan para seniman dan budayawan yang mulai berhimpun pada petang itu.

Tahun lalu kita mulakan acara muzik dan puisi sejak petang lagi. Itupun tatkala ditamatkan acara sebelum 12 malam, ada beberapa orang tidak sempat menzahirkan pernyataan atau pengucapannya. Maka untuk kali ini sudah ada kawan yang mencadangkan supaya kita mulakan acara lebih awal.

Walau bagaimanapun, sehingga saat ini pihak kami belum dapat kepastian siapa-siapakah dan berapa ramaikah yang akan hadir nanti. Pyanhabib setakat ini hanya menjanjikan akan mengajak kawan-kawan lama yang hadir dulu dan juga kawan-kawan baru, melalui blog dan FBnya. Kalau kita mendapat makluman awal siapa-siapa yang akan hadir, insya Allah bolehlah kita mengatur programnya lebih awal.

Apa pun, yang pastinya bicara karya 56 penyair itu akan disampaikan oleh Arbak Othman sekitar pukul 4.45 petang, selepas solat Asar, bertempat di ruang perpustakaan surau. Mereka yang puisinya mengisi antologi tersebut eloklah jangan lepaskan peluang berharga ini. Pasti ada mutiara yang akan dikeluarkan oleh Arbak dari celah-celah karangan puisi kita itu.

Mereka yang tidak ada puisinya di dalam antologi itu pun dialu-alukan hadir. Manakala mereka yang bercadang untuk menampilkan apa-apa persembahan, yang mungkin seunik persembahan Rahmat Harun dan Farid Ayam pada tahun lalu itu: “Sudi-sudilah memaklumkan pihak kita lebih awal,” ujar Cikgu Ishak Surin, imam dan ketua kampung yang menjadi ‘penghulu’ himpunan kita ini.

“Bukan apa, supaya dapatlah kita menyusun sedikit aturcara kita tu!” katanya.

Demikianlah, dan oleh kerana himpunan ini mula dulu diadakan bagi menyokong perjuangan orang-orang kampung mempertahankan kampung warisan kita di Kuala Lumpur, tentulah kita ingin mengetahui bagaimana perkembangannya setelah setahun itu.

Dan sementara itu dengarnya ada pula kampung-kampung Felda seluas 360,000 hektar yang sedang terancam. Maka selepas ini kita pun bercadang untuk ke Felda pula, berpuisi di sana, di Felda Sg Tengi, Hulu Selangor, pada 23 Disember. Apa pun, kita cerita di Kampung Bandar Dalam nanti.

(Penulis boleh dihubungi dengan emel dinsman_49@yahoo.com.my atau sms 019-9592408)

Categories: Share

Leave a Reply