Background

NIK AZIZ, TEATER & ARTIS HIJRAH


Dinsman (Artikel 370, 22/3)
Nik Aziz, teater dan artis hijrah 


Agak lama juga saya tak muncul di ruangan Wacana Budaya ini. Beberapa orang kawan bertanya – mengapa? Penyair Puzi Hadi dari Alor Setar sms: “Eh sibuk-sibuk PRU13, Harakah beri cuti untuk ruangan sdr dan halaman Sastera.”

Saya jawab Puzi: “Bukan Harakah suruh saya cuti, tapi saya yang kebetulan sibuk siapkan teater yang baru dipentaskan di Kota Bharu kemarin dulu, 15 Mac. Akan datang akan tulis semula, insya Allah.”

Kali terakhir saya tulis kira-kira sebulan lalu, mengenai album 6 lagu Nik Jidan; dan sebelum itu saya menyentuh sedikit mengenai teater yang dicadangkan oleh Menteri Besar Kelantan dan Mursyidul Am PAS, Tok Guru Nik Aziz – “Pengisytiharan Abul ‘As, Menantu Nabi”.

Ya, kesibukan menyiapkan teater itulah, yang cetusan awal perancangannya dibincangkan dengan Wan Nik (Setpol MB) di sebuah hotel di Chow Kit pada awal Januari, dan baru pada 4 Mac pertemuan pertama dengan para artis pelakon dapat diadakan, untuk mulai latihan, dan pementasannya dijadualkan di Kota Bharu dalam tempoh 10 hari daripada situ.

Dan alhamdulillah, pementasan itu pun telah berjaya dilaksanakan pada tarikh yang ditetapkan, 15 Mac, bertempat di hotel Grand Riverview Kota Bharu, dengan pelakon-pelakon utama terdiri daripada Zack Idris, Abby Abadi, Abu Bakar Juah, Aishah, Bob Lokman dan Nizam Yamin.

Sani Sudin memimpin muzik yang dimainkan bersama dengan tiga orang pelajar berbakat dari Aswara. Nor Amani (pelajar Universiti Malaya) menyiapkan rekaan set, bersama kawan-kawannya. (Saya menjemputnya kerana suka dengan set rekaannya untuk teater Tamu Dari Medan Perang, Disember 2012). Zali Sapiin menyediakan sistem bunyi dan pencahayaan.

Pementasan yang memakan waktu satu jam itu dikatakan sebagai suatu pratonton yang akan diikuti dengan beberapa pementasan pula selepas ini. TG Nik Aziz yang hadir menonton malam itu, dan kemudian memberikan komennya dalam ucapan selepas pementasan, rupa-rupanya telah mengejutkan ramai penulis dan orang teater di Kota Bharu. (Mereka hadir kerana malam itu juga ada acara anugerah untuk karyawan seni Kelantan).

Apa yang mengejutkan ramai penulis dan orang teater Kelantan itu? Kata mereka, inilah pertama kali mereka melihat TG Nik Aziz menonton teater dan menontonnya dengan penuh penghayatan sehingga boleh memberi komen yang agak terperinci.

Sebenarnya ini bukanlah pertama kali TG Nik Aziz menonton teater. Sebelum ini misalnya pementasan perdana Menunggu Kata Dari Tuhan pun dibuat di hadapan beliau (dan Sultan Kelantan), pada 30 Mac 2009. Dan kalau tak salah saya TG Nik Aziz juga pernah menonton teater yang dipentaskan oleh tokoh teater terkenal di Kota Bharu, Hasan Jali.

Tak mengapalah. Tapi apabila aktivis teater di Kota Bharu seperti Jihan Megha itu pun beranggapan TG Nik Aziz tidak pernah menonton teater begitu sebelum ini – saya rasa macam ada sesuatu yang perlu diperhatikan di situ. Ada perkara yang perlu dibuat di kalangan aktivis seni-budaya di Kelantan, supaya mereka mendapat maklumat yang sepatutnya mereka dapat.

Apa pun, berbalik kepada persembahan teater “Pengisytiharan Abul ‘As Menantu Nabi” itu, ia memang satu peristiwa penting dalam perkembangan seni-budaya kita. Sebab apa penting? Sebab pertama kali TG Nik Aziz sebagai seorang ulamak yang berwibawa di negara ini bersetuju membenarkan perempuan berlakon bersama lelaki di atas pentas yang ditonton orang ramai, lelaki dan perempuan. Bahawa lakonan yang demikian itu dibenarkan oleh Islam.

Itulah sebenarnya antara soalan pertama saya kemukakan kepada Wan Nik, apabila beliau menyampaikan pesan TG Nik Aziz supaya saya menulis skrip dan membuat pementasan ini. Bolehkah pelakon perempuan berlakon bersama pelakon lelaki? Jawabnya: “Boleh, asalkan dijaga batasan adab sopannya, dan tidak ada bersentuhan.”

Sebelum ini, ketika sambutan 50 tahun PAS diadakan di Putik, Kota Bharu, saya pernah menguruskan satu pementasan teater yang diarah dan ditulis oleh Faisal Chal, kisah kezaliman akta ISA. Pada waktu itu PAS tidak membenarkan penglibatan pelakon wanita. Maka adegan yang melibatkan pelakon wanita terpaksa dirakamkan dalam video, dan ditayangkan video itu.

Ketegasan TG Nik Aziz membenarkan penglibatan pelakon wanita (Abby Abadi dan Aishah) dalam teater “Pengisytiharan Abul ‘As” itu adalah satu titik tolak yang penting dalam perkembangan seni-budaya Islam di negara ini. Itu satu hal yang sangat baik.

Ada beberapa lagi hal baik dapat saya perhatikan pada pementasan ini. Satu daripadanya mengenai kewangan. Daripada awal lagi saya memilih untuk tak mahu fikirkan soal kewangannya. Sebab, sudah banyak saya mendengar cerita mengatakan artis-artis hijrah yang terkenal itu mengenakan bayaran yang tinggi setiap kali mereka dijemput untuk berceramah, bersantai dan sebagainya.  

Bagaimanakah produksi teater ini akan membayar mereka? Saya cuba congak-congakkan (walaupun saya memilih untuk tak mahu fikirkan hal itu) dan saya jangka ia akan melibatkan jumlah yang terlalu besar. Rupa-rupanya jangkaan saya tidak meleset. Dan di situ rupa-rupanya terdapat beberapa lagi persoalan besar yang perlu ditangani oleh pihak PAS. (Nanti kita bincang dalam kesempatan lain).

Dan pihak Kerajaan Negeri Kelantan pula, yang saya jangka mempunyai sumber kewangan yang terhad itu, rupa-rupanya sudah bersedia untuk menghadapi kemungkinan berkenaan. Demikianlah akhirnya segalanya dapat ditangani dengan baik. Kebijaksanaan Kerajaan Negeri Kelantan menguruskan hal kewangan amat saya sanjungi.

Namun soal teater ini menjangkaui lebih jauh daripada soal kewangan. Tentu ada sebabnya maka TG Nik Aziz sendiri turut terlibat. Kita menunggu perkembangan selanjutnya.

Categories: Share

Leave a Reply