Background

MENGHARGAI INISIATIF MAJLIS PERBANDARAN KULIM



Serba salah juga saya sebenarnya. Sebab, takut orang kata saya duk syok puji diri. (Semoga Allah menjauhkan saya daripada sifat tersebut). Tak mahu tulis pasal itu pun, saya rasa ia perlu ditulis, sebagai rekod atau catatan seni-budaya. Dan lagipun memang saya nak kempen supaya buku terbaru saya itu dibeli oleh orang ramai.

Okey, mari kita berterus terang saja. Saya tulis buku “Kelantan 22 Tahun Bukti Kejayaan” itu memang untuk dijual kepada orang ramai, supaya orang ramai membacanya, dan selepas itu mereka bersetuju dengan pendapat saya bahawa Kelantan adalah produk terbaik daripada PAS setakat ini, dan produk itu memang best, dan oleh itu kita hendaklah memberi sokongan kepada PAS.

Kita tak ada sebab untuk tak sokong PAS pimpinan Tok Guru Nik Aziz itu. Tengoklah apa yang telah berjaya mereka usaha dan perjuangkan di Kelantan – sebuah negeri yang ditadbir mengikut lunas-lunas Islam, selama 22 tahun, dan kini boleh diambil sebagai “Model Pentadbiran Islam”. Itulah dia matlamat perjuangan PAS sebenarnya.

Mudah saja nak katanya. Bahawa Kelantan adalah contoh sebuah negeri atau negara yang ditadbir secara Islam. Tapi bukan itu sahaja. Jangan salah faham. Kelantan juga sebenarnya adalah sebuah pentadbiran negeri (atau negara) yang terbaik dalam dunia pada hari ini. Ha, ini yang susah nak kata sebenarnya. Bukan susah macam mana tetapi susah nak bagi orang faham dan terima hakikat ini. Pasal apa? Tak tahulah. Dan inilah sebabnya maka saya terpaksa tulis juga macam ini walaupun saya berasa serba salah.

Ada beberapa orang yang faham maksud saya. Ada yang hantar sms ucap terima kasih kerana saya terus mengangkat isu ini walaupun, katanya, ramai orang Kelantan dan orang PAS sendiri pun tidak menyedarinya. Seorang muslimah di meja makan malam di Kulim itu kata, dengan buku itu sekarang kalau nak tahu pentadbiran negara Islam tak payah tengok jauh-jauh, tengok Kelantan saja. Ridzuan dari Selangor kata ia “very enlightening”.

Memang. Inilah satu perkara yang sukarnya. Sesuatu yang ada di depan mata, maka orang tidak menyedarinya. Memang pelik. Dan buku ini cuba untuk mengatasi hal yang pelik inilah.

Beberapa minggu lalu, empat-lima hari setelah buku ini terbit, saya menghadiahkan senaskah kepada Yang Dipertua Majlis Perbandaran Kulim, Kedah, Hj Zohdi Saad. Kebetulan Seniman Paksi Rakyat (Paksi) ada program di Kulim pada 18-21 Januari, dan Hj Zohdi belanja Paksi makan tengahari Sabtu itu.

Dan malam Sabtu itu, kebetulan juga, pihak PAS Kulim mengadakan satu program di dewan bersebelahan dengan tempat program Paksi, di Kulim Inn. Kesempatan itu mereka jemput saya baca puisi atau berucap sedikit dalam program mereka. Atas desakan Pak Salleh Bakar, saya pun bersetuju, dan mengambil kesempatan itu memperkenalkan buku baru ini. Itulah kali pertamanya buku “Kelantan 22 Tahun” diperkenalkan kepada umum, dan di situlah berlakunya jualan awalnya, di luar perancangan.

Mengikut perancangannya ia akan dibuat pelancaran awal di Masjid Batu (Permatang Pauh) pada malam berikutnya (oleh Taib Azamuddin yang berceramah di situ), dan pelancaran rasminya di Taman Melewar (KL) pada 27 Januari (oleh Datuk Husam Musa). Memang apa yang dirancang itu pun dilaksanakan. Hanya yang di Kulim Inn itu tidak dirancang.

Dan tanpa pengetahuan saya rupa-rupanya Hj Zohdi secara diam-diam merancangkan satu lagi pelancaran. Kebetulan Majlis Perbandaran Kulim Kedah (MPKK) akan mengadakan “Makan Malam Bersama Ahli-Ahli Majlis 2013”. Sempena dengan itu akan dilancarkan sebuah buku A3RC, “Save The Nature For Future Generation”, hasil karya seorang Ahli Majlis. Kesempatan itu digunakannya untuk melancarkan juga buku saya “Kelantan 22 Tahun” oleh Datuk Hj Ir Phahrolrazi Mohd Zawawi, Exco Kerajaan Negeri Kedah.

Ini yang saya nak rakamkan sebenarnya – bagaimana seorang YDP sebuah Majlis Perbandaran boleh mengambil inisiatif menganjurkan majlis pelancaran buku, dan apatah lagi buku seperti “Kelantan 22 Tahun Bukti Kejayaan” ini. Dalam sebuah majlis makan malam rasmi yang sangat gilang gemilang. Segala-galanya dipersiapkan dengan begitu rupa. Saya memang terharu dan menyanjung tinggi inisiatifnya ini, walaupun ia mungkin suatu acara yang ditambah sahaja kepada acara lain yang telah dirancangkan terdahulu.

Dalam majlis itu juga pihak MPKK telah memberi pengiktirafan rasmi kepada sasterawan terkenal dari Kulim yang telah meninggal dunia pada 21 Ogos 2011, Azizi Hj Abdullah, sebagai Sasterawan Rakyat. Ini adalah sesuatu yang diperjuangkan oleh Paksi secara berterusan sejak sebelum meninggalnya Azizi lagi.

Perjuangan Paksi agar gelaran itu diberikan kepada Azizi oleh pihak kerajaan-kerajaan negeri Pakatan Rakyat, dengan nilai wang yang tidak kurang daripada yang diberikan kepada Sasterawan Negara (RM60 ribu). Sehingga ini pihak kerajaan-kerajaan PR belum lagi merealisasikannya, walaupun ada yang sudah berjanji. Maka kita bersyukur dan mengucapkan syabas dan terima kasih kepada pihak MPKK, kerana sudi menyahut seruan kita walaupun di peringkat Majlis Perbandaran sahaja (dan dengan hadiah wang sebanyak RM3 ribu).

Dan pelancaran buku itu, apa pun ia sebenarnya bukanlah suatu acara yang selalu berlaku ataupun mudah dilakukan. Sebuah Majlis Perbandaran (atau Majlis Daerah, atau Majlis Bandaraya), yakni sebuah Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), mengambil inisiatif menganjur-kan perasmian atau pelancaran buku baru. Bilakah kita pernah ada majlis seperti itu?

Memang mudah sahaja membuatnya. Kalau kita mahu buat. Soalnya siapakah yang mahu membuatnya? Itulah soalannya yang sehingga kini hanya Hj Zohdi Saad sahaja yang mahu tampil menjawabnya.

Balik kepada cerita buku “Kelantan 22 Tahun” itu, demi untuk menyedarkan orang ramai khasnya orang PAS sendiri, mengenai kejayaan sebenar yang telah dicapai oleh Kelantan di bawah pimpinan Tok Guru Nik Aziz, maka marilah kita sama-sama melanjutkan inisiatif yang telah dimulakan oleh YDP MPKK itu. Sila hubungi saya: 019-7172408 atau dinsman_49@yahoo.com.my.

Categories: Share

Leave a Reply