Background

‘Han wei!’ Pertahankan Warisan kita!


Dinsman (Artikel 300, 23/3)
‘Han wei!’ Pertahankan Warisan kita!

Ahad 18 Mac saya mengikuti satu program anjuran bersama kumpulan Cikgu Ishak Surin dan Soleh, dengan satu kumpulan Cina yang berjuang mempertahankan warisan. Kali ini Cikgu Ishak dan Soleh tidak bergerak atas nama Madrasah Tarbiyah KBD, tetapi atas nama Majlis Permuafakatan Perkampungan Warisan Melayu Wilayah Persekutuan (Muafakat); manakala kumpulan Cina berkenaan ialah Petaling Street Community Art Project.

Program tersebut dinamakan Jelajah Warisan, iaitu melawat lima buah tempat strategik di Kuala Lumpur dan sekitarnya, yang dianggap oleh kumpulan ini sebagai tempat-tempat warisan, dan mendengar penerangan mengenai kedudukan tempat-tempat tersebut yang sedang diancam kemusnahan oleh agen-agen pembangunan kapitalis. Lima tempat tersebut ialah Kampung Kerinchi, Jalan Sultan, Kampung Baru, Kampung Banda Dalam (KBD), dan Tokong Mee Thor Gan, Ampang.

Acara bermula pukul 8.30 pagi, bertolak dengan bas di pekarangan Madrasah Tarbiyah KBD, menuju ke Kg Kerinchi. Bas yang boleh muat 44 orang itu penuh dengan peserta, termasuk anak-anak muda pasukan kompang KBD. Di Kg Kerinchi kami bertemu dengan peserta dari Jalan Sultan, satu bas penuh juga. Kami berjalan kira-kira 700 meter menuju ke surau rumah pangsa Kg Kerinchi, dengan membawa dua kain rentang “Pertahankan Warisan” yang agak panjang, berwarna hitam, diiringi paluan kompang.

Kebanyakan penghuni rumah pangsa empat tingkat yang berusia kira-kira 40 tahun itu sudahpun mengosongkan rumah mereka dan berpindah ke tempat baru, setelah masing-masing ditawarkan pampasan RM73,000. Namun terdapat 35 buah keluarga lagi yang mempertahankan hak mereka di situ. Merekalah yang menyambut rombongan kami, dan memberi taklimat mengenai kedudukan kediaman mereka yang tidak selamat itu.

Cikgu Ishak berucap bukan sahaja mewakili Muafakat, tetapi sebagai ketua rombongan. Dia juga mengumumkan penubuhan satu ‘ormas’ baru, yang menggabungkan persatuan-persatuan yang terlibat, dinamakan “Pertahankan Warisan Kita”. (Ormas ialah ‘organisasi massa’, istilah Cikgu Ishak bagi menggantikan NGO).

Majlis sambutan di Kg Kerinchi berakhir dengan sarapan nasi lemak. Dan sebelum berlepas untuk ke destinasi kedua, rombongan bergambar beramai-ramai. Ketika inilah Cikgu Ishak melaungkan dengan penuh semangat kata-kata “Pertahankan Warisan Kita”, berselang-seli dengan ungkapan bahasa Cinanya, “Han wei! Wen hua yi chan!” yang disambut gemuruh oleh semua peserta jelajah.

Kira-kira 9.45 kami bertolak menuju ke Jalan Sultan. Dua buah bas penuh dan ditambah dengan orang-orang Kg Kerinchi yang ikut berkonvoi dengan tiga buah kereta mereka.

Bas berhenti di hujung Jalan Sultan berhampiran Stesen Bas Kelang. Dari situ kami berjalan kaki menyusuri Jalan Sultan yang berusia lebih 100 tahun itu, melintas di hadapan Petaling Street, menuju ke Jalan Hang Jebat, diiringi paluan kompang anak-anak muda KBD.

Di sepanjang berjalan itu seorang anak muda Cina berambut panjang, Chong Keat Aun, memberi penerangan mengenai bangunan-bangunan kedai bersejarah yang kami lalui, bermula dengan hotel dan kopitiam Lok Ann, diikuti kedai foto Pak Tai, kedai jahit Kwong Fook Wing dan berakhir dengan dewan teater Yan Keng. Masing-masing ada cerita masing-masing yang bersejarah. (Turut disebarkan juga risalahnya).

Saya terpesona dengan sebuah dinding bangunan di depan tempat letak kereta di Jalan Sultan itu, yang dihiasi dengan pelbagai lukisan poster yang sangat menarik. Tentulah itu hasil usaha para seniman dari Petaling Street Community Art Project, saya fikir. Tidak sempat saya bertanya sesiapa untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kerja seni itu, tetapi sempat saya mengenali wajah SN A Samad Said pada salah satu poster.

Dan ketika meneruskan perjalanan, agar tidak tertinggal, saya berharap akan datang lagi ke situ untuk menikmati hasil kerja seni itu, barangkali sambil mengadakan pembacaan puisi pada suatu petang, mungkin bersama Rahmat Harun, Pyanhabib, Siti Zainon, Nur Hanim, Benz, Yeoh dan kawan-kawan dari PSC Art Project.

Seterusnya mendaki tangga ke sebuah dewan teater kepunyaan Persatuan Drama Kebajikan Yan Keng, yang ditubuhkan pada tahun 1920, bagi menampung aktiviti drama, opera dan koir, yang masih aktif. Sekali lagi secara lebih teratur, dibantu oleh visual yang dipancarkan melalui pemancar video, Chong Keat Aun menerangkan sejarah beberapa bangunan warisan yang terdapat di sepanjang Jalan Sultan.

Kunjungan ke sini diakhiri dengan sesi bergambar ramai di hadapan gereja Gospel Hall, dimana Cikgu Ishak mengulangi laungan “Pertahankan Warisan Kita” dan “Han wei! Wen hua yi chan!” yang diikuti dengan gemuruh suara peserta Jelajah Warisan.

Destinasi berikutnya: Kampung Baru. Di sini saya terasa kelainannya. Walaupun cerita penduduk Kampung Baru tidak puas hati dengan cara-cara kerajaan hendak memajukan atau membangunkan kampung warisan orang Melayu di tengah kota Kuala Lumpur ini sudah banyak kita baca dan dengar, tetapi saya dapati tidak ada pun penduduk kampung yang menyambut ketibaan rombongan Jelajah Warisan. Yang ada ialah orang-orang politik dari kelompok PAS Wilayah Persekutuan.

Maka otak saya jadi tertanya-tanya – kenapakah tadi di Jalan Sultan itu komuniti Cinanya begitu sekali bersiap sedia dengan segala alat penerangan mereka, bagi meyakinkan pihak-pihak tertentu termasuk media, bahawa di situ terdapat banyak warisan sejarah yang patut kita sama-sama pertahankan, untuk genarasi akan datang menjadi generasi yang punyai sejarah dan jatidiri yang boleh dibanggakan.

Dan di sini, di kampung Melayu yang sepatutnya warisan budayanya tentulah lebih lagi bersejarah daripada warisan di Jalan Sultan itu, namun tidak ada pun suatu badan yang boleh bekerjasama dengan Muafakat dan PSC Art Project, bagi mengangkat kepentingan warisan di sini, untuk membuka kesedaran para pimpinan kita di peringkat tinggi.

Saya tidak kemukakan hal kemusykilan ini kepada Cikgu Ishak. Saya terasa sesuatu yang menyedihkan. Maka selesai solat Zuhur, ketika rombongan menaiki bas untuk ke Ampang, saya terasa keletihan untuk meneruskan jelajah. Saya berhenti di situ sahaja. 

Categories: Share

Leave a Reply