Background

Kenapa Paksi anjur wacana sains Shaharir?

Dinsman (Artikel 296, 9/3)
Kenapa Paksi anjur wacana sains Shaharir?

Pada 11 Mac ini, Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS) akan bekerjasama dengan Seniman Paksi Rakyat Malaysia (Paksi), menganjurkan satu majlis ilmu yang bertajuk “Wacana Kritikan Terhadap Teori Kenisbian dan Teori Quantum”. Wacana ini dibuat berdasarkan buku terbaru Prof Dr Shaharir Mohd Zain, berjudul Kritikan Teori Kenisbian dan Teori Quantum (ASASI, 2011).

Ini bukan wacana seni atau wacana budaya. Ini wacana ilmu Sains. Membicarakan Teori Kenisbian dan Teori Quantum. Kata Dr Alinor, buku Dr Shaharir ini penting kerana ia adalah buku kedua dalam dunia yang mengkritik teori Einstein. Buku pertama dalam bahasa Polandia, ditulis oleh Michal Gryzinski.

Paksi tertarik dengan buku ini kerana beberapa sebab. Antaranya ia ditulis dalam bahasa Melayu. Buku yang membincangkan satu topik ilmu Sains yang penting dalam perkembangan ilmu di peringkat dunia ini, ditulis oleh seorang saintis Melayu dengan komitmen yang tinggi terhadap perjuangan menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu bertaraf dunia.

Ada orang bertanya: Bagaimana pula Paksi sebuah badan penulis dan seni-budaya boleh mengambil inisiatif menganjurkan suatu wacana ilmu sains yang mungkin tidak difahami pun oleh ahli-ahli Paksi sendiri? Apa sumbangan wacana ini terhadap kemajuan seni-budaya kita, atau terhadap para penulis?

Jawapan saya begini: Ini wacana ilmu, dan ilmu adalah bahagian terpenting daripada budaya, tak kira ilmu apa pun – sains, sastera, agama, ekonomi, senilakon, apa jua, asalkan ilmu, ia sangat penting untuk penulis. Apatah lagi apabila ilmu yang tinggi-tinggi seperti ini ditulis dalam bahasa Melayu

Tapi bukanlah itu sahaja sebabnya mengapa Paksi anjurkan wacana ini. Sebabnya yang lebih utama ialah kerana ia berdasarkan buku karangan Prof Dr Shaharir Mohd Zain. Bagi Paksi, Dr Shaharir bukan sahaja seorang saintis dan pakar Matematik, tetapi yang lebih pentingnya adalah dia seorang penulis, dan penulis yang sangat prolifik. Banyak tulisannya dan banyak bukunya. Tak henti-henti dia menulis. Dan bidangnya pula tidak terhad kepada matematik dan fizik sahaja, tetapi merangkumi juga bidang bahasa, budaya, sejarah, kepemimpinan dan pengurusan dan sebagainya.

Tak ramai ilmuan kita yang sepertinya, meminati ilmu dalam pelbagai bidang, dan tekun membuat kajian. Dan lebih penting lagi, berjiwa rakyat dan kuat jatidiri Melayu-Islamnya. Hal ini menyebabkan dia sangat serasi dengan Paksi. Maka banyaklah juga dia terlibat dengan aktiviti Paksi, bermula dengan kempen mansuhkan PPSMI (Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris) yang diadakan di Kuala Terengganu sempena kempen pilihanraya kecil Kuala Terengganu, 17 Januari 2009.

Bermula dari situ banyaklah aktiviti Paksi yang dihadirinya. Kebetulan pula dia menjadi Timbalan Pengerusi GMP (Gerakan Mansuhkan PPSMI) sewaktu GMP dipimpin oleh Datuk Hassan Ahmad, dan apabila Datuk Hassan meninggal dunia dia pula dilantik menjadi Pengerusi GMP. Manakala GMP dengan Paksi sangat rapat. Hasni Abas menjadi Setiausaha GMP, dan juga Setiausaha Paksi. Beberapa orang AJK Paksi juga menjadi AJK GMP.

Selain itu waktu Paksi terlibat dengan dialog mengenai novel Interlok anjuran Pemuda PAS Pusat bersama wakil-wakil NGO India, di Bangi, Shaharir juga ikut mengambil bahagian. Dan dia juga hadir dalam satu program persembahan seni Paksi di Warong Rakyat, depan bangunan lama DBP itu.

Melihat senarai buku dan artikelnya dalam pelbagai bidang yang demikian banyak itu, dan komitmennya yang luar biasa terhadap perjuangan menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu, serta sikap “berani berkata benar”nya, maka Paksi pun mencadangkan namanya untuk dipilih sebagai Tokoh Penulis Selangor apabila diminta oleh pihak Kerajaan Negeri Selangor pada tahun 2011. Dan Shaharir pun terpilih sebagai Tokoh Penulis Selangor 2011, dan hadir menerima anugerah yang disampaikan oleh Menteri Besar Selangor itu sempena Hari Ilmu Selangor, 26 Jun 2011.

Paksi bekerjasama dengan ASASI (Akademi Sains Islam Malaysia) melalui Setiausaha Agungnya Dr Mohd Alinor Ab Kadir, mengusahakan wacana ilmu pada 11 Mac ini. Memang ini bukan bidang Paksi. Maka Paksi berterima kasih kepada Alinor, yang seperti Dr Shaharir juga, telah banyak bersama dengan aktiviti-aktiviti Paksi. Malah kami menganggap mereka juga sebagai ahli Paksi.

Wacana ilmu kali ini agak berbeza sedikit daripada yang pernah dibuat oleh Paksi sebelum ini, iaitu ia bersifat agak eksklusif, boleh dihadiri 30 orang sahaja. Maksudnya, majlis ilmu ini benar-benar untuk orang yang berminat dan memiliki ilmu dalam bidang berkenaan sahaja.

Sudah lama Paksi bercita-cita untuk menganjurkan majlis wacana ilmu yang bersifat eksklusif seperti ini. Tujuannya ialah untuk menghidupkan perbincangan yang serius mengenai sesuatu ilmu, dan supaya semua yang hadir dapat mengambil bahagian dalam perbincangan. Dengan cara ini kita percaya sesuatu ilmu itu dapat dimajukan dengan lebih berkesan.

Majlis akan dimulakan pukul 9 pagi dan berakhir pukul 12.30 tengahari. Ia akan diisi dengan perbicaraan oleh empat orang sarjana, sebelum dibuka kepada perbincangan umum. Pembicara pertama ialah Dr Shaharir Mohd Zain sendiri, yang akan membentangkan pendapatnya, rumusan daripada bukunya Kritikan Teori Kenisbian dan Teori Quantum itu.

Kemudian pandangan Dr Shaharir akan diulas oleh pakar fizik teori, Prof Madya Dr Zainal Ab Aziz daripada Jabatan Matematik, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Diikuti dengan ulasan dari sudut matematik oleh Dr Mohd Alinor (penyelidik Institut Penyelidikan Matematik, Universiti Putra Malaysia); dan ulasan dari sudut falsafah dan sejarah sains oleh seorang yang berlatarbelakang ilmu agama, iaitu Mohd Zaidi Abdullah.

Paksi mengalu-alukan mereka yang berminat untuk menghadiri wacana ilmu ini. Ia dibuat di bangunan Perpustakaan Negeri Selangor yang baru, di Jalan Kelab Golf, Seksyen 13, Shah Alam. Sudilah menghubungi pihak kami terlebih dahulu (016-6724825 – Dr Alinor), supaya kami dapat menyediakan tempat untuk anda. 

Categories: Share

Leave a Reply