Background

Anugerah Sasterawan Rakyat untuk Azizi Hj Abdullah

Dinsman (Artikel 252, 19/9)
Anugerah Sasterawan Rakyat untuk Azizi Hj Abdullah

Dalam suasana politik yang sedang hangat bercelaru disebabkan isu Mat Indera dan serangan ke atas balai polis Bukit Kepong yang berlarutan dengan Majlis Profesor Negara pun tersasul mengumumkan negara ini tak pernah dijajah (padahal hingga hari ini pun kita masih lagi melihat saki-baki penjajahan itu terlekat kuat pada sebahagian pemimpin Umno dan profesornya), saya memilih untuk berwacana lagi mengenai sasterawan Azizi Hj Abdullah.

Ramai pembaca meminta saya meneruskan lagi wacana perihal minda pemimpin Umno yang terjajah itu. Saya mohon maaf. Biarlah kali ini saya bicara dulu mengenai Azizi, supaya jangan semuanya kita tumpu pada berpolitik sahaja, hingga melupakan budaya. Politik penting, budaya pun penting juga.

Ya, ramai orang setuju dengan pandangan Ahmad Lutfi Othman terhadap Azizi Hj Abdullah, seperti yang disebut di hujung kolumnya Catatan Hujung, Harakah 29 Ogos: “..jika pegangan politiknya tidak diambil kira, beliau tentu telah dinobatkan sebagai Sasterawan Negara.”

Tetapi seperti yang diungkapkan S.M.Idris dalam pertemuan penulis kritis anjuran Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), di Pulau Pinang akhir Februari lalu, di hadapan Azizi sendiri: “Apa perlunya anugerah itu? Perlukah? Tak perlulah.”

Kita hormati S.M.Idris dalam banyak pendiriannya. Tetapi dalam hal ini kita mungkin kurang setuju dengan pandangan Pengerusi CAP itu. Kawan-kawan dalam Seniman Paksi Rakyat (Paksi) sudah lama bercakap mengenai perlunya kita menganjurkan seminar atau yang seumpamanya bagi membicarakan sumbangan besar Azizi terhadap kesusasteraan, dan mengangkatnya sebagai seorang Sasterawan Rakyat. Namun hasrat itu terpaksa ditunda dan terus ditunda disebabkan Paksi belum menemui sumber kewangan yang diperlukan. 

Dan setelah dia dijemput Ilahi pada Ahad 21 Ogos lalu, kawan-kawan dalam Paksi kembali bercakap lagi soal itu. Amni dari Johor pun bertanya apakah yang akan dibuat oleh Paksi untuk Azizi? Kassim dan Hasni cadang buat acara mengenangnya di Warong Rakyat, 7 Oktober ini. Anuar Asmadi cadang buat di Masjid Batu, Permatang Pauh. Saya cadangkan buat bicara buku terakhir Azizi, sebagai mengisi slot Bicara Buku di Perpustakaan Selangor, untuk bulan November; disamping kita merancangkan satu seminar dua hari untuk bincang secara menyeluruh karya-karya Azizi, mungkin awal tahun 2012.

Namun dirasakan itu tidaklah mencukupi. “Tak bolehkah kita minta kerajaan negeri Pakatan Rakyat bagikan dia anugerah Sasaterawan Rakyat? Tak sempat bagi masa dia masih hidup, bagi setelah dia meninggal pun tak mengapa.” Beberapa orang menyuarakan cadangan begitu.

Yang saya fikirkan ialah: macamana nak buat supaya keempat-empat negeri Pakatan Rakyat (PR) bersetuju mengeluarkan peruntukan untuk anugerah itu? Bukan satu negeri, tetapi keempat-empat negeri sekali – Kedah, Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan.

Ada orang kata sepatutnya Kedah yang mengambil inisiatif ini, kerana Azizi memang selama hidupnya tinggal menetap di Kulim, Kedah. Pun ada juga yang mengatakan kerajaan Pulau Pinang pun patut, sebab dia lama bekerja di Pulau Pinang (dengan CAP).

Apa pun, yang paling pentingnya ialah: kita buat apa-apa yang boleh menunjukkan yang kita menghargai sumbangannya, kita menghargai dan menghormati seniman yang berbakat besar seperti Azizi itu.

Saya suarakan perkara ini kepada Shukur Harun, minta pandangannya, bagaimana supaya empat negeri PR bersetuju mengeluarkan peruntukan bagi mewujudkan anugerah “Sasterawan Rakyat”. Dia juga tidak tahu bagaimana caranya, maka dia mencadangkan saya menulis perkara ini dalam Wacana Budaya, mengharapkan kalau-kalau ada pihak-pihak tertentu yang akan menyambut cadangan ini.

Cadangannya mudah saja. Kerajaan Umno-BN sekarang memberi penghormatan tertinggi kepada sasterawan yang difikirkannya atau yang disetujuinya layak menerima anugerah tersebut, yang dinamakan Anugerah Sastera Negara, dan penerimanya diberi gelaran “Sasterawan Negara”. Mereka yang telah menerima anugerah tersebut ialah Keris Mas, Shahnon Ahmad, Usman Awang, A Samad Said, Muhammad Hj Salleh, Noordin Hassan, Arenawati, Abdullah Hussein, dan Anwar Ridhwan.

Ramai kalangan penulis menjangkakan Azizi Hj Abdullah adalah sasterawan yang paling layak untuk menerima anugerah tersebut, sekiranya kerajaan bercadang untuk terus memberikannya lagi pada tahun ini. Nama-nama lain yang turut disebut ialah Siti Zainon Ismail dan Baha Zain. Namun kebanyakan orang sudah menjangkakan yang nama Azizi Hj Abdullah tidak akan terpilih, disebabkan dia tidak tergolong sebagai penyokong kerajaan Umno-BN, walaupun novelnya “Sangeetha” seperti telah mengesahkan bahawa dialah yang paling layak untuk menerima anugerah tersebut.

Tetapi apabila pengumuman dibuat, bukan sahaja Azizi tidak terpilih tetapi nama yang dua lagi juga tidak dipilih, sebaliknya yang lain yang dipilih.

Tak mengapalah. Barangkali S.M.Idris sudahpun menjangkanya demikian. Sebab itulah dia bertanya begitu – “Perlukah anugerah itu? Tak perlulah.” Ya, kerana sebab-sebab yang kita maklum, memang kita tak perlu mengharapkan kerajaan Umno-BN memberikan anugerah tersebut kepada sasterawan Azizi Hj Abdullah. Tetapi kita sangatlah berharap pada kerajaan Pakatan Rakyat di Kedah, Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan, untuk memberikan penghargaan yang sewajarnya kepada Azizi.

Sekadar membuat dakwaan bahawa kerajaan negeri Kedah “telah lama serta lebih awal mengenang jasa-jasanya” begitu sahaja tidaklah bermakna. Apatah lagi diikuti pula dengan mengatakan “kita berharap anugerah yang selayaknya wajar diberikan kepada Allahyarham di peringkat nasional samada dari kerajaan pusat mahupun NGO.”

Tengoklah tu Pak Shukur. Belum pun kita membuat permohonan kepada Kerajaan Negeri Kedah untuk memulakan inisiatif mengeluarkan sejumlah dana bagi mewujudkan Anugerah Sasterawan Rakyat untuk diberikan kepada Azizi Hj Abdullah, pihak kerajaan negeri Kedah sudahpun menepisnya terlebih dahulu, dengan menghalakan harapan tersebut kepada “kerajaaan pusat mahupun NGO”. Macamana tu?

Itu belum lagi kita menyuarakan cadangan supaya dibina sebuah perpustakaan kecil di Kulim untuk dedikasi kepada Azizi, dan diisikan dengan koleksi lengkap karya-karya Azizi serta kajian-kajian mengenainya, dan apa-apa saja yang berhubungan dengannya. Wallahu-ak’lam!

(Penulis boleh dihubungi dengan emel dinsman_49@yahoo.com.my atau sms 019-9592408)

Categories: Share

Leave a Reply