Background

Dinsman (Artikel 238, 15/7)
9 Julai dan pemikiran baru: satu renungan

Tengahari 9 Julai yang dinanti-nantikan dengan penuh resah dan debar itu telahpun berlalu. Saya pun sempat mencatatkan resah dan debar pemikiran sendiri melalui Wacana Budaya (WB) 10 Julai, bahawa: “Pemikiran dan suasana selepas 9 Julai tentunya sangat berbeza. Apa yang sebenarnya berlaku pada 9 Julai tentunya sangat mempengaruhi pemikiran dan suasana selepasnya.”

Seterusnya wacana itu mencatatkan: “Apa pun yang berlaku, dan bagaimanapun yang berlaku; suasana politik kita tak akan sama lagi. 9 Julai menjadi garis pemisahnya. Nama Ambiga Sreenevasan dan Samad Said melonjak paling tinggi dan telah terpahat dalam sejarah Malaysia baru. Tak siapa pun terduga hal ini sebulan yang lalu.”

Maka hari ini 11 Julai, saya duduk merenung semula catatan WB itu – apakah telah benar-benar wujud apa yang saya maksudkan sebagai “pemikiran baru selepas 9 Julai” itu? Apakah Himpunan Bersih 2.0 pada hari itu benar-benar telah terjadi seperti yang dijangkakan, atau seperti yang diharap-harapkan? Apakah benar ia “sangat mempengaruhi pemikiran dan suasana selepasnya”?

Malam tadi 10 Julai sengaja saya hadir ceramah ‘Meraikan Kemenangan’ anjuran PAS Kawasan Batu, di Taman Melewar, untuk meninjau pandangan tokoh-tokoh yang bercera-mah – Salahuddin Ayob, Mahfuz Omar, Siti Zailah, Lee Boon Chye, Charles Santiago dan A Samad Said – apakah ada atau telah muncul ‘pemikiran baru’ yang saya maksudkan itu?

Nampaknya seperti tidak ada. Masih seperti pemikiran sebelum 9 Julai juga. Hanya dakwaan-dakwaan mengatakan “Kita telah berjaya”, “Bersih 2.0 mencapai kejayaan”, “Rakyat telah menang”, “Walaupun polis menutup semua jalan ke Kuala Lumpur, 50 ribu rakyat tetap berjaya berhimpun” dan sebagainya. 

Satu perkara yang nampaknya diperkatakan di mana-mana ialah kekasaran dan kebiadapan pihak polis. “Polis lebih kasar kali ini.” Itulah kesan dan impak yang menjadi topik perbualan. Tapi itu bukannya perkara baru. Sama sekali itu bukan pemikiran baru.

Apakah perhimpunan yang terjadi di persimpangan Hentian Pudu dan Menara Maybank, di KL Sentral, KLCC dan di depan jalan ke Stadium Merdeka itu mempunyai kesannya terhadap senario politik Malaysia?

Barangkali masih terlalu awal untuk kita membuat penilaian dan apalagi rumusan. Tetapi walau apa pun, saya percaya demo Bersih 9 Julai itu akan memberikan kesan yang agak besar kepada politik Malaysia. Ada beberapa insiden penting telah berlaku di dalamnya, yang mungkin belum lagi menonjolkan kepentingannya sekarang, tetapi akan menonjol sedikit hari lagi.

Misalnya saya menyaksikan sambutan orang ramai terhadap kehadiran Sasterawan Negara A Samad Said di hadapan halangan kawat berduri dan barisan polis di jalan masuk ke Stadium Merdeka tengahari itu, sungguh luar biasa. Kebetulan memang tidak ada pemimpin yang dikenali ramai di situ, kecuali Cikgu Azmi (Teras). (Kebanyakan pemimpin sudah ditangkap di KL Sentral). Mereka melaung-laungkan nama Pak Samad. Dan saya lihat wajah-wajah di situ ramai yang bukan Melayu.

Ternyata Samad Said sudah diterima sebagai ‘ikon’ di kalangan rakyat Malaysia hari ini, tanpa mengira kaum. Begitulah juga Datuk Ambiga Sreenevasan dan Maria Chin Abdullah. Mereka sudah lahir sebagai tokoh-tokoh baru, atau tenaga-tenaga baru dalam politik Malaysia, sedangkan mereka bukan orang politik. Tetapi mereka sedang memberi cabaran yang besar terhadap kepimpinan Najib Tun Razak.

Memang ini satu perkara yang sudah agak lama saya ulang-ulangi dalam tulisan – tentang betapa perlunya orang bukan politik turut memainkan peranan dalam menentukan corak dan arah kehidupan masyarakat; tentang betapa perlunya kita mengurangkan keadaan yang seolah-olah semuanya hendak ‘dipolitikkan’ di negara ini. Bahawa politik bukanlah penyele-saian kepada segala masalah. Bahkan kadang-kadang politiklah yang menyebabkan masalah.

Tidak pasti apakah tokoh-tokoh pendokong Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil ini akan mampu meneruskan gelombang yang telah mereka wujudkan ini atau tidak? Perhimpunan 9 Julai itu hanya sekadar permulaannya sahaja. Ia mesti diteruskan.

Berbeza dengan Bersih pertama (2007) dulu yang digerakkan oleh orang-orang politik, Bersih 2.0 ini walaupun didokong oleh orang-orang politik juga, tetapi penggeraknya dan yang menentukan perjalanan atau organisasinya adalah bukan orang-orang politik.

Saya sendiri tidak tahu bagaimanakah prosesnya Datuk Ambiga menjadi Pengerusi Jawatankuasa Bersih 2.0, dan bagaimanakah mereka membentuk jawatankuasa tersebut. Memang tidak penting pun untuk tahu perkara itu. Yang pentingnya ialah kita hendak melihat Bersih 2.0 ini meneruskan perjuangannya, hingga tercapai apa yang dituntut dan diperjuangkan, iaitu mewakili tuntutan dan perjuangan rakyat Malaysia yang mahukan pilihanraya bersih dan adil.

Perhimpunan Bersih juga dilaporkan diadakan serentak di beberapa bandaraya penting di seluruh dunia. Ertinya dunia memerhati dan menyokong apa yang dilakukan oleh Bersih. Media-media pro-Umno/BN hanya boleh menipu orang-orang mereka sendirilah sahaja. Mereka – media mereka, polis mereka, hakim mereka, menteri mereka – sedang berjalan di atas jalan yang menuju ke jalan mati. Kita hanya perlu menguruskan gelombang Bersih ini agar ia tidak dicemari atau diselewengkan di tengah perjalanannya. Itu saja.

Seniman-sasterawan sudahpun bangun mengambil tanggungjawab mereka. Para peguam pun semakin ramai yang tampil menghulurkan khidmat mereka kepada perjuangan ini. Hanya kita menunggu golongan cendekiawan dan ulamak pula! Bilakah lagi?

Bilakah akan tampil ulamak dan cendekiawan yang berani dan nekad seperti ditunjukkan oleh Samad Said ketika dia berjalan bersama kira-kira 30 orang lain melalui Jalan Kampung Atap menuju ke arah Istana Negara, dan berdialog dengan pegawai polis yang menyekat perjalanan sambil menunjukkan wajah bengis dan biadap mereka menghalang misi untuk menyampai-kan memorandum kepada yang Dipertuan Agong, pada petang Sabtu itu?

Saya dan kawan-kawan turut berbangga sempat bersama dengannya dan menjadi saksi kepada aksi beraninya itu.

Dan apabila pulang, terfikir satu perkara lalu saya sms kepada kawan-kawan, begini: “Pejuang yang bergerak di saf paling depan memerangi kezaliman penguasa jahat itu ialah sasterawan yang dikatakan novelnya tidak Islamik kerana membela pelacur. Tapi di manakah tokoh sastera yang mengkritik Samad itu, dan sasterawan Islamik serta para agamawan kita yang moralis, ketika Samad sedang bergelut dengan pelbagai risiko bahaya kerana mewakili rakyat mengatakan yang hak kepada penguasa yang zalim agar stop zalim dan berbuatlah yang adil.”

(Penulis boleh dihubungi dengan emel dinsman_49@yahoo.com.my atau sms 019-9592408)

Categories: Share

Leave a Reply