Background

Teater Ibnu Sina pakar perubatan


Dinsman (Artikel 351, 26/10)
Teater Ibnu Sina pakar perubatan

Ketika saya sedang berfikir bahawa teater kanak-kanak adalah satu aktiviti yang patut diaktifkan, terutama di kawasan-kawasan kediaman yang sesak seperti di rumah pangsa dan sebagainya, tiba-tiba seseorang mencadangkan kepada saya untuk menghasilkan sebuah teater mengenai ilmuan Islam di zaman kegemilangannya dulu.

Segeralah saya menjawab bahawa memang saya telah menulis skrip mengenai Al-Ghazali, beberapa tahun dulu, tetapi tergendala kerana sebab-sebab tertentu. Barangkali saya boleh hidupkan semula usaha itu. Tetapi nampaknya ‘seseorang’ itu kurang berminat dengan Al-Ghazali. Dia mencadangkan Ibnu Sina. Apakah kerana kebetulan dia seorang doktor dan Ibnu Sina pun terkenal di bidang kedoktoran dan perubatan, saya tak pasti, dan tak penting pun hal itu.

Yang pentingnya selepas itu saya pun membaca beberapa buah buku mengenai Ibnu Sina, dan saya pun terus bersetuju untuk mengusahakan sebuah teater mengenainya, dan langsung saya membayangkan teater itu adalah teater kanak-kanak.

Memang sesuai untuk teater kanak-kanak. Barangkali kalau ‘seseorang’ itu bersetuju dengan teater Al-Ghazali, ia tentulah tidak sesuai sebagai teater kanak-kanak. Sebab apa? Sebab cerita kehidupan tokoh-tokoh itu sendiri. Menariknya kehidupan Al-Ghazali ialah konflik dalaman dirinya sebagai seorang pencari kebenaran yang hakiki. Manakala Ibnu Sina pula menariknya kerana dia telah menjadi doktor ketika berumur 16 tahun dan menjadi ‘doktor pakar’ ketika berumur 18 tahun.

Saya katakan ‘doktor pakar’ kerana dia dijemput oleh dua orang doktor diraja yang adalah gurunya sendiri di bidang perubatan, untuk merawat raja yang sakit. Memang Ibnu Sina seorang yang genius. Kecerdasan otaknya luar biasa. Disamping belajar sendiri dengan membaca buku, dia juga berguru dengan dua orang doktor yang bertugas di istana raja waktu itu. (Nuh bin Mansur nama raja itu, di Bukhara, dalam Uzbekistan sekarang).

Bayangkan, kedua-dua orang doktor diraja itu, yang adalah guru kedoktoran Ibnu Sina sendiri, tidak mampu menyembuhkannya, dan mereka percaya yang Ibnu Sina boleh menyembuhkannya. Menunjukkan betapa hebatnya kecerdasan Ibnu Sina. Dan memang betul, dia berjaya menyembuhkan raja itu.

Apabila raja hendak memberinya hadiah sebagai balasan menyembuhkannya, dia memohon agar dibenarkan dia bebas membaca buku-buku yang terdapat dalam perpustakaan diraja. Khabarnya perpustakaan itu sebuah perpustakaan yang besar dan penuh dengan buku-buku dalam pelbagai bidang.

Bayangkan seorang anak muda yang gembira dibenarkan membaca buku-buku dalam sebuah perpustakaan besar waktu itu. Satu demi satu buku-buku ilmu itu dibacanya dengan penuh minat; dan diberitakan bahawa dia bukan sahaja membaca buku-buku yang banyak itu tetapi dia juga menghafal kebanyakannya.

(Memang Ibnu Sina gila membaca. Dalam suatu catatan peribadinya dia mengaku membaca buku Metaphysics karya Aristotle itu sebanyak 40 kali, kerana tidak dapat memahaminya, hinggalah dia membaca tulisan Al-Farabi mengenai buku tersebut, barulah dia faham.)

Dan sejarah mencatatkan bahawa perpustakaan itu kemudiannya terbakar. Habis semua buku-buku itu terbakar. Tetapi kebanyakan ilmunya sudah selamat tersimpan dalam ingatan Ibnu Sina. Maka adalah orang yang menuduh Ibnu Sina sendiri yang membakarnya. Dan ada pula yang mengatakan itu adalah fitnah orang-orang yang dengki dengan keistimewaan Ibnu Sina itu.

Bagi kita, itu bukanlah hal yang penting. Saya berbincang dengan Ladin Nuawi, orang yang akan mengarah teater ini (memang dia seorang yang ahli dalam teater kanak-kanak), apakah peristiwa perpustakaan terbakar itu sesuatu yang menarik untuk diungkapkan dalam teater kanak-kanak?

Boleh, kata Ladin, boleh dibuat dengan menarik. Tetapi secara umumnya kita mengelak daripada mengungkapkan hal-hal yang negatif. Elok kita utamakan peristiwa-peristiwa yang boleh memberi kesan positif kepada jiwa anak-anak, katanya.

Memang banyak peristiwa yang boleh memberi kesan positif dalam sepanjang kisah hidup tokoh perubatan Islam ini. Bahawa dia merupakan seorang tokoh perubatan di zamannya (980 – 1037 M), yang diiktiraf oleh Eropah hingga beberapa abad lamanya, dikenali dengan nama Avicenna – itu sahaja pun satu perkara yang positif.

Tidak banyak orang kita sendiri pun yang tahu mengenai kejayaan dan pencapaian orang yang bernama Abu Ali al-Husayn ibn Abdullah ibn Sina ini. Dia bukan sahaja seorang ilmuan di bidang perubatan, tetapi juga di bidang falsafah, logik, sains, fizik, agama dan puisi. Dia menulis lebih daripada 200 buah buku, dan sebahagian besarnya masih tersimpan dalam perpustakaan-perpustakaan di Eropah dan Timur Tengah.

Bayangkan di zaman yang belum ada mesin taip itu, dia menulis sebanyak 50 muka surat pada satu hari. Memang luar biasa kebolehan para ilmuan Islam di zaman itu. Maka inilah yang kami akan cuba kemukakan kepada umat kita hari ini, melalui teater ini.

Persembahan teater kanak-kanak biasanya dibuat sekitar 75 minit sahaja, kata Ladin. Kalau lebih panjang daripada itu ia akan menimbulkan rasa jemu dan gelisah di kalangan kanak-kanak yang menonton. Walaupun sasaran teater ini bukan sahaja kepada khalayak kanak-kanak, tetapi kepada golongan remaja dan dewasa juga, namun faktor kanak-kanak itu perlu diberi perhatian.

Latihan dijadualkan akan dimulakan pada awal November, dan persembahan dijangka akan mulai dibuat pada pertengahan Disember. Beberapa peristiwa menarik daripada kehidupan tokoh ini sudahpun kami pilih, misalnya bagaimana dia mengesan pesakit yang mengalami tekanan perasaan akibat rindu yang kuat, bagaimana dia mengatasi kegilaan seorang kerabat diraja yang merasakan dirinya seekor lembu yang mahu disembelih, dan sebagainya.

Semoga Allah mempermudahkan usaha ini. Amiin!

Categories: Share

1 ulasan: