Background

JELAJAH BUDAYA DI KUALA KUBU AKHIR JANUARI


Dinsman (Artikel 363, 15/1)
Jelajah Budaya di Kuala Kubu akhir Januari

Alhamdulillah, ketika program Jelajah Budaya Selangor menjelang siri ketiganya di Tanjung Karang hari itu, seorang aktivis budaya dari Kuala Kubu Baru (kumpulan Seni dan Sastera – ‘Sesama’) menghubungi saya, menyatakan hasratnya hendak membawa teater MKDT ke Kuala Kubu Baru. Kali kedua. (MKDT pernah dipentaskan di situ pada 6 Ogos 2010).

Saya katakan kepada dia, Redzuan Idris namanya, elok buat terus program Jelajah Budaya Selangor (JBS), kerana JBS itu satu daripada acaranya ialah pementasan teater MKDT. Redzuan bersetuju. Maka sejak itu kami pun telah berjumpa dan berbincang tak kurang lima kali. Tarikh pun telah ditetapkan, iaitu pada 29 – 31 Januari.

Saya memang menanti-nanti untuk buat JBS di Kuala Kubu Baru. Sebab apa? Pertama, kerana bandar di kaki Bukit Frazer itu sendiri sangat mempesonakan. Ternyata apabila Kassim ke bandar itu untuk perjumpaan pertama dengan YDP Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS), dia pun terus jatuh hati dengannya. Tambah-tambah pula Redzuan menyatakan: “Di sini kita boleh buat 10 perkara pada satu pagi.”

Waduh, boleh buat 10 perkara dalam satu pagi. Bayangkan itu! Betapa mewahnya waktu. Tidaklah terkejar-kejar kerana kesuntukan waktu seperti kehidupan di Kuala Lumpur dan sekitarnya. Tetapi bukan keadaan “waktu yang bergerak lambat” itu yang menyebabkan bandar Kuala Kubu Baru itu menarik. Ada beberapa faktor lain lagi. (Kita bincang hal itu dalam kesempatan lain, kalau ada).

Atau sebaiknya anda datanglah pada 29 – 31 januari. Malam persembahan puisi dan penyampaian anugerah Tokoh Budaya akan dibuat di tengah-tengah bandar, di atas jalanraya yang di kirinya barisan kedai-kedai dan di kanannya barisan kedai-kedai. Di tengah-tengahnya akan didirikan pentas untuk acara utama JBS, yang akan berlangsung pada hari pertama.

Biasanya acara kemuncak ini dibuat pada hari kedua, tetapi di sini ia dibuat pada hari pertama kerana kebetulan malam itu ada pasar malam di bandar KKB. Memang tema JBS pun “ilmuan budaya bersama rakyat”. Di mana terdapat rakyat ramai berkumpul di situlah kita menghadirkan seni-budaya. Di tengah-tengah bandar yang mempunyai perwatakan tersendiri ini. Biarlah seni puisi dan muzik bergetar dan mengalir bersama keriuhan rakyat di pasar malam itu.

JBS pertama di Klang ia dibuat di laman sekolah. JBS kedua di Rawang ia dibuat di laman masjid dalam suasana riuh karnival. JBS ketiga ia dibuat bersama kenduri kahwin di sebuah kampung di Tanjung Karang. Kali ini ia dibuat pula dalam suasana pasar malam di tengah-tengah sebuah bandar yang istimewa.

Oh ya, saya tadi bercerita mengenai sebab mengapa saya menanti-nanti untuk buat JBS di Kuala Kubu Baru. Itu tadi sebab pertamanya, kerana bandar KKB itu sendiri. Sebab kedua, kerana saya ingin bekerjasama dengan Yang Di-Pertua Majlis Daerah Hulu Selangor itu.

Sudah lama saya menyimpan keinginan demikian. Sejak menyertai satu majlis dialog mejabulat mengenai seni-budaya yang dianjurkan oleh MDHL dan Sesama, kira-kira tiga tahun lalu, diadakan di Rumah Rehat KKB, dan YDP Tukiman bin Nail itu menjadi pengerusi majlis tersebut.

Selepas itu pada pertengahan tahun lalu saya berjumpa pula dia dalam majlis penyampaian hadiah peraduan menulis puisi dan cerpen anjuran PAS Hulu Selangor, yang diadakan di Rumah Seni Sesama, KKB. Dia hadir sebagai peminat sastera dalam majlis itu.

Berapa kerapkah kita boleh bertemu dengan seorang YDP majlis daerah atau majlis perbandaran hadir dalam majlis atau aktiviti seni-budaya? Apatah lagi mempengerusikan satu majlis dialog mejabulat mengenai seni-budaya!

Orang mungkin tidak merasakan kepentingannya, tetapi saya sangat merasakannya. Mengapa? Sebab bersama kawan-kawan Seniman Paksi Rakyat (Paksi) kami sekian lama mencari-cari pimpinan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) yang faham kepentingan seni-budaya dan mahu menganjurkan program seni-budaya. Kami tak berjumpa kecuali seorang di Kulim, Kedah; dan seorang di Kuala Kubu Baru.

 Ruangan Wacana Budaya inipun pernah berbicara mengenai pentingnya peranan yang perlu dimainkan oleh Majlis-majlis Daerah, Perbandaran dan Bandaraya dalam memajukan aktiviti seni-budaya di negara ini. Tak perlulah ia diulangi lagi di sini. Program JBS pun dianjurkan, satu daripada tujuannya ialah untuk menggerakkan PBT supaya turut sama terlibat menganjurkan aktiviti seni-budaya di daerah masing-masing.

YDP Tukiman Nail nampaknya sangat memahami maksud Paksi itu. Awal-awal lagi beliau bersedia berbincang mengenai JBS dengan kami. Dan melihat pada pemahaman dan komitmen beliau itulah barangkali Redzuan pun berani membuat pengakuan dalam mesyuarat yang dipengerusikan YDP itu minggu lalu: “Saya nak jadikan Jelajah Budaya di Kuala Kubu Baru ini sebagai yang terbaik di antara 9 daerah yang menganjurkannya di Selangor.”

Alhamdulillah! Sepertimana syukurnya kami dapat bekerjasama dengan YDP Tukiman Nail bagi memajukan aktiviti seni-budaya di daerah-daerah di Selangor, begitulah juga syukurnya kami dapat bekerjasama dengan aktivis seni-budaya yang berdedikasi seperti Redzuan Idris.

Beberapa acara tambahan, yang tiada dalam JBS sebelum ini, akan diadakan di Kuala Kubu Baru, atas inisiatif Redzuan dan Tukiman. Acara-acara tersebut ialah pameran lukisan, bicara buku, dan pertemuan beberapa etnik rumpun Melayu yang terdapat di Hulu Selangor. Acara pertemuan rumpun Melayu ini akan diadakan pada hari ketiga, 31 Januari.

Manakala acara-acara JBS yang lain seperti teater Menunggu Kata Dari Tuhan (MKDT), kuliah ilmu Prof Shaharir, peraduan mewarna kanak-kanak, dan dialog budaya, tetap akan diadakan seperti biasa.

Categories: Share

Leave a Reply