Background

Kebenaran Robert Fisk dalam tragedi 9/11

Dinsman (Artikel 285, 27/1)
Kebenaran Robert Fisk dalam tragedi 9/11

Secara kebetulan saya mengambil buku tebal Robert Fisk dari rak buku, untuk dibaca. Buku tebal 1368 mukasurat yang terbit tahun 2005 itu, The Great War for Civilisation, The Conquest of the Middle East, belum habis saya baca, kerana terlalu tebal. Baca separuh, kemudian simpan.

Bukan tak menarik. Sangat menarik. Cerita pengalaman seorang wartawan yang mengikuti perang di Timur Tengah selama 30 tahun, sejak 1976. Barangkali tidak ada orang yang lebih arif mengenai perang dalam zaman moden ini lebih daripada Robert Fisk, yang lebih suka memanggil dirinya “soldier of journalism” atau kewartawanan tentera, yang “duduk menulis sejarah di sebelah mulut meriam”.

Panjang ceritanya, dan dia bercerita dengan begitu detail sekali, gaya penceritaan novel yang sedap dibaca. Bagaimana dia bertemu dengan Osama bin Laden di gurun Afghanistan dan sebagainya itu. Memang sangat menarik. Hanya terlalu tebal, maka saya terasa agak penat membacanya lalu menyimpannya dulu untuk dibaca semula bila-bila terasa mahu membaca.

Kebetulan saya menyambung bacaan itu di bab 21 (mulai ms 1020), yang diberi judul “Why?”. Bab mengenai peristiwa terkenal serangan ke atas menara berkembar World Trade Center di New York, pada 9 September 2001 itu. Apa yang menariknya sehingga saya mahu mencatatnya dalam ruangan WB ini?

Buku tebal Robert Fisk ini mengenai peperangan demi peperangan di Timur Tengah yang seperti tak akan ada hujungnya. Mengapa pula dimasukkan cerita serangan 9/11 di New York ini? Apa hubungannya?

Sebagai wartawan terkenal, Robert Fisk dihubungi oleh pelbagai pihak media (daripada Britain, Amerika, Perancis, Ireland) sebaik sahaja menara WTC diserang. Pagi itu beliau dalam Airbus, penerbangan dari Brussels menuju ke Amerika, tetapi terpaksa berpatah balik ke Brussels akibat peristiwa tersebut. Sebagai wartawan akhbar Independent, dalam penerbangan itu juga dia perlu mengarang dan menghantar berita untuk akhbarnya.

Ada satu perkara pelik yang diperhatikannya berlaku di kalangan pengamal media antarabangsa waktu itu. Kata Robert Fisk: “Kalau untuk seketika kita bertanya ‘Mengapa’ sahaja, kita akan dianggap sebagai penyokong ‘keganasan dunia’. Israel telah menyempurna-kan logik yang outrageous ini. Kalau kita pro-Palestin saja pun, kita akan dikaitkan dengan pengebom berani mati dan ‘keganasan dunia’.

“Kata George Bush sama ada kamu sokong kami atau kamu menentang kami. Itu hujah yang berhelah dan sangat simplistik, bertujuan untuk tutup mulut kita supaya kita diam dan tidak menimbulkan persoalan Timur Tengah dan peranan Amerika di sana, atau perkara yang dianggap ‘taboo’ iaitu hubungan Amerika dengan Israel.” (ms 1031-1032)

Seterusnya beliau menulis: “Panggilan datang bertalu-talu. Stesen CBS, BBC World, BBC Cardiff, BBC Belfast, Pacifica, NPR, Radio Itali, Radio France International. Semuanya nak tahu apa yang orang belum tahu. Siapa yang buat itu? Macam mana mereka buat? Tak ada siapa pun – tak seorang pun – yang bertanya mengapa ‘mereka’ itu nak buat serangan, kerana itu adalah soalan yang dilarang.”

Sebuah stesen radio di Dublin menginterviu Robert Fisk. Penginterviunya seorang ahli akademik dari Harvard. Fisk cuba berhujah memberi sebab-sebab mengapa terjadinya serangan itu, bahawa jenayah tidak dilakukan semata-mata kerana manusia itu jahat dan tidak suka demokrasi. Penginterviunya terus jadi marah dan menjerit ke arahnya, hingga rancangan itu pun terpaksa dipotong.

“Tetapi saya dapat mesejnya,” kata Robert Fisk. “Hanya satu ayat yang dibenarkan selepas tragedi korban di Amerika itu. Mana-mana penentangan terhadap dasar Amerika – khasnya di Timur Tengah – adalah jenayah dan pro-pengganas…, dan sesiapa di antara kita yang bertanya ‘Mengapa’, dia adalah penyokong keganasan.”

Maka Fisk merumuskan, “bahawa 11 September akan dijadikan satu undang-undang, secebis legislation yang akan digunakan untuk menghalang sebarang perbincangan, menahan sesiapa saja yang disyakki, dan memasuki mana-mana negara.”

Itulah Amerika, yang terjelma dari peristiwa serangan ke atas menara WTC pada 11 September itu, mengikut pemerhatian, pengalaman dan analisa seorang wartawan perang antarabangsa, Robert Fisk.

“Kalau satu jenayah berlaku di Los Angeles atau di London,” kata wartawan yang diarifkan oleh pengalaman 30 tahun di medan perang ini, “perkara pertama yang dilakukan oleh polis ialah mencari motifnya. Tetapi apabila suatu jenayah antarabangsa terhadap kemanusiaan berlaku begitu dahsyat di Amerika, satu perkara yang kita dilarang melakukannya ialah mencari motif.”

Itulah Amerika, yang diuar-uarkan oleh segala media antarabangsa mengatakan ia jaguh kebebasan bersuara di dunia, jaguh demokrasi dan sebagainya. Tetapi itulah wajahnya yang sebenar. Betapa hipokritnya! Betapa karutnya segala propaganda mengenai kebebasan bersuara di Amerika itu. Memang karut!

Dalam konteks kebenaran dan ‘berkata benar’ yang sering saya perkatakan di ruangan ini akhir-akhir ini, maka itulah perspektif globalnya. ‘Berkata benar’ itu seperti menjadi ‘musuh’ kepada golongan yang berkuasa. Amerika itu sendiri, yang menonjolkan dirinya sebagai jaguh demokrasi di dunia, adalah penindas paling jahat terhadap kebebasan bersuara (atau prinsip ‘berkata benar’).

Kematian sekitar 3,000 orang dalam peristiwa 9/11 itu dibesar-besarkan seperti tiada kejahatan lebih dahsyat daripada itu pernah berlaku di dunia. Sedangkan peristiwa kem pelarian Palestin, Sabra dan Chatila pada 16 September 1982, yang memakan korban 17,500 orang Palestin dan Lebanon itu, siapa yang mempedulikannya? Dan Robert Fisk bertanya: Siapakah di belakang peristiwa serangan kejam Israel itu kalau bukan Amerika?



Categories: Share

Leave a Reply