Apabila publisiti bukan sekadar publisiti
Dinsman
(Artikel 359, 17/12)
Apabila publisiti bukan
sekadar publisiti
Sudah
beberapa kali saya menulis mengenai Jelajah Budaya Selangor (JBS) dalam Wacana
Budaya ini. Namun ada beberapa perkara lagi mengenainya yang belum saya tulis.
Kita bermula di Klang pada 10-11 November; diikuti di Rawang pada 30 November, 2
dan 6 Disember; dan yang ketiga di Tanjung Karang pada 14-15 Disember.
“Kenapa
buat program Jelajah Budaya bersama dengan kenduri kahwin orang kampung?” Pula mereka bertanya,
kerana mereka hairan, dan kerana hal seperti ini tidak pernah di buat sebelumnya.
Tidak
mengapalah. Struktur dan sistem kehidupan masyarakat kita pun masih begitu. Para seniman dan budayawan kita pun masih ramai yang
tidak tahu akan adanya struktur dan sistem lain, yang lebih baik daripada itu.
Seniman Paksi Rakyat (Paksi) pun baharu inilah kalinya sedang melakukannya –
sesuatu yang memang baru, yang belum pernah dilakukan sebelum ini.
Misalnya
dalam program Jelajah Budaya ini ada kuliah ilmu yang disampaikan oleh seorang
profesor matematik-fizik, mengenai kritikan terhadap para ilmuan Islam yang
selama ini mengiyakan saja semua penemuan oleh saintis bukan Islam, dengan
hujah kononnya hal tersebut terdapat dalam al-Quran, padahal ayat-ayat al-Quran
itu sebenarnya tidaklah bermaksud demikian, dan teori-teori sains itupun tidaklah
semestinya benar, (sedangkan al-Quran itu semestinya benar).
Apakah
kuliah ilmu seperti itu suatu acara seni-budaya? Ya, itu sebahagian daripada
acara dalam program Jelajah Budaya Selangor (JBS). Kenapa, atau bagaimanakah ia
menjadi sebahagian daripada acara program JBS, tanyalah Prof Dr Shaharir Mohd
Zain; yang turut terlibat dalam perancangan awal program ini, dan turut bersama
dalam perbincangan dengan Menteri Besar mengenai program ini, dan tiga lagi
program budaya yang lain.
Saya
menuliskan hal ini dalam kolum ini bukannya kerana apa, kerana ada beberapa
orang yang bertanya dan seperti mempunyai tanggapan yang negatif terhadap
seni-budaya. Masih negatif. Mereka bukan saja persoalkan mengapa JBS dibuat
bersama dengan kenduri kahwin orang kampung, tetapi mereka juga bertanya
mengapa ia dibuat (dianjurkan) bersama dengan masjid, dan dibuat di dalam
masjid dan di pekarangan masjid. Malah mereka juga bertanya mengapakah kos
untuk publisitinya begitu besar?
Tentunya
mereka yang bertanya itu tidak pernah hadir atau berada di kawasan dimana JBS
pernah dibuat dan di sekitar waktu JBS dibuat di situ, (sekitar Sg Udang, Klang;
dan Rawang), samada beberapa hari sebelumnya atau beberapa hari selepasnya.
Kalau mereka pernah hadir di situ pastinya mereka tak akan bertanya begitu.
Atau
mereka mungkin bertanya juga – kenapa begitu banyak kain rentang dan banting
digantung, dengan gambar-gambar para penulis dan budayawan terpampang di situ,
seolah-olah mereka akan bertanding dalam pilihanraya?
Apabila
kawan-kawan di Sg Udang dan di Kg Delek bercerita hal orang-orang di situ
bertanya apakah A Samad Said akan bertanding di situ dalam pilihanraya akan
datang maka gambarnya bergantungan di tiang-tiang lampu sekitar Selat Klang,
saya sangat gembira dan menganggap program JBS pertama itu sudah berjaya,
walaupun acara-acaranya yang pelbagai itu belum lagi bermula.
Sebab
apa saya beranggapan ia sudah berjaya sedangkan acaranya belumpun bermula?
Sebab kesan daripada strategi publisiti yang dilaksanakan itu. Apa tujuan
program itu dibuat? Tujuannya (antara lain) ialah untuk mempromosi sastera dan
budaya, juga mempromosi atau memperkenalkan penulis kepada masyarakat umum.
Maka apabila orang ramai – yakni rakyat biasa, orang kampung – sudah bercakap
mengenai penulis dan budayawan dalam kehidupan mereka sehari-hari, itu sudah
menjadi satu kejayaan.
Kita
merakyatkan seni-budaya. Itulah dia!
Publisiti
bukan sekadar publisiti. Di sini publisiti melalui kain rentang dan banting
yang mempamerkan gambar-gambar seniman-budayawan, dipasang dan digantung dalam
jumlah yang banyak di sesuatu daerah, hingga ia menjadi perhatian orang ramai –
itu bukanlah sekadar publisiti yang bertujuan memberitahu orang ramai supaya
hadir beramai-ramai ke acara yang akan diadakan. Ia membawa tujuan dan matlamat
yang lebih daripada itu.
Misalnya
Prof Dr Siti Zainon Ismail pun mengakui ada orang bertanya dia (dengan maksud
berseloroh tentunya) apakah dia akan bertanding pilihanraya, kerana melihat
gambarnya terpampang di jalan-jalan sekitar bandar Rawang.
Fikirkanlah
– apabila orang-orang biasa yang tidak pernah tahu mengenai sastera-budaya
tiba-tiba melihat gambar-gambar A Samad Said, Siti Zainon, Prof Shaharir,
Pyanhabib, Hishamuddin Rais dan Ustaz Shazly terpampang di sekitar bandar –
apakah kesannya, apakah mesejnya dan apakah maknanya? Dan apakah implikasinya?
Saya
tak mahu jelaskan jawapan kepada soalan-soalan itu, kerana jawapannya tersangat
jelas, kalaulah anda mahu berfikir!
Maka
selepas ini apabila ditimbulkan perkara seni-budaya dalam sesuatu mesyuarat
peringkat daerah, apatah lagi peringkat negeri, janganlah terus memotong
bajetnya sepertiga begitu saja tanpa melihat kepada isi kandungan program.
Sesungguhnya seni-budaya tidaklah lagi sekadar program golongan belia
menghabiskan waktu lapang. Terutamanya di tangan Paksi, seni-budaya sudah
mendapat makna yang lebih bermanfaat kepada kehidupan dan tamadun manusia,
(kepada masyarakat dan rakyat).