NIK AZIZ, TEATER & ARTIS HIJRAH
Dinsman
(Artikel 370, 22/3)
Nik Aziz, teater dan
artis hijrah
Agak
lama juga saya tak muncul di ruangan Wacana Budaya ini. Beberapa orang kawan
bertanya – mengapa? Penyair Puzi Hadi dari Alor Setar sms: “Eh sibuk-sibuk
PRU13, Harakah beri cuti untuk ruangan sdr dan halaman Sastera.”
Saya
jawab Puzi: “Bukan Harakah suruh saya cuti, tapi saya yang kebetulan sibuk
siapkan teater yang baru dipentaskan di Kota Bharu kemarin dulu, 15 Mac. Akan
datang akan tulis semula, insya Allah.”
Kali
terakhir saya tulis kira-kira sebulan lalu, mengenai album 6 lagu Nik Jidan;
dan sebelum itu saya menyentuh sedikit mengenai teater yang dicadangkan oleh
Menteri Besar Kelantan dan Mursyidul Am PAS, Tok Guru Nik Aziz –
“Pengisytiharan Abul ‘As, Menantu Nabi”.
Ya,
kesibukan menyiapkan teater itulah, yang cetusan awal perancangannya
dibincangkan dengan Wan Nik (Setpol MB) di sebuah hotel di Chow Kit pada awal
Januari, dan baru pada 4 Mac pertemuan pertama dengan para artis pelakon dapat
diadakan, untuk mulai latihan, dan pementasannya dijadualkan di Kota Bharu dalam
tempoh 10 hari daripada situ.
Dan
alhamdulillah, pementasan itu pun telah berjaya dilaksanakan pada tarikh yang
ditetapkan, 15 Mac, bertempat di hotel Grand Riverview Kota Bharu, dengan
pelakon-pelakon utama terdiri daripada Zack Idris, Abby Abadi, Abu Bakar Juah,
Aishah, Bob Lokman dan Nizam Yamin.
Sani
Sudin memimpin muzik yang dimainkan bersama dengan tiga orang pelajar berbakat
dari Aswara. Nor Amani (pelajar Universiti Malaya) menyiapkan rekaan set, bersama
kawan-kawannya. (Saya menjemputnya kerana suka dengan set rekaannya untuk
teater Tamu Dari Medan Perang,
Disember 2012). Zali Sapiin menyediakan sistem bunyi dan pencahayaan.
Pementasan
yang memakan waktu satu jam itu dikatakan sebagai suatu pratonton yang akan
diikuti dengan beberapa pementasan pula selepas ini. TG Nik Aziz yang hadir
menonton malam itu, dan kemudian memberikan komennya dalam ucapan selepas
pementasan, rupa-rupanya telah mengejutkan ramai penulis dan orang teater di
Kota Bharu. (Mereka hadir kerana malam itu juga ada acara anugerah untuk
karyawan seni Kelantan).
Apa
yang mengejutkan ramai penulis dan orang teater Kelantan itu? Kata mereka,
inilah pertama kali mereka melihat TG Nik Aziz menonton teater dan menontonnya
dengan penuh penghayatan sehingga boleh memberi komen yang agak terperinci.
Sebenarnya
ini bukanlah pertama kali TG Nik Aziz menonton teater. Sebelum ini misalnya
pementasan perdana Menunggu Kata Dari
Tuhan pun dibuat di hadapan beliau (dan Sultan Kelantan), pada 30 Mac 2009.
Dan kalau tak salah saya TG Nik Aziz juga pernah menonton teater yang
dipentaskan oleh tokoh teater terkenal di Kota Bharu, Hasan Jali.
Tak
mengapalah. Tapi apabila aktivis teater di Kota Bharu seperti Jihan Megha itu
pun beranggapan TG Nik Aziz tidak pernah menonton teater begitu sebelum ini –
saya rasa macam ada sesuatu yang perlu diperhatikan di situ. Ada perkara yang perlu dibuat di kalangan
aktivis seni-budaya di Kelantan, supaya mereka mendapat maklumat yang
sepatutnya mereka dapat.
Apa
pun, berbalik kepada persembahan teater “Pengisytiharan Abul ‘As Menantu Nabi”
itu, ia memang satu peristiwa penting dalam perkembangan seni-budaya kita.
Sebab apa penting? Sebab pertama kali TG Nik Aziz sebagai seorang ulamak yang
berwibawa di negara ini bersetuju membenarkan perempuan berlakon bersama lelaki
di atas pentas yang ditonton orang ramai, lelaki dan perempuan. Bahawa lakonan
yang demikian itu dibenarkan oleh Islam.
Itulah
sebenarnya antara soalan pertama saya kemukakan kepada Wan Nik, apabila beliau
menyampaikan pesan TG Nik Aziz supaya saya menulis skrip dan membuat pementasan
ini. Bolehkah pelakon perempuan berlakon bersama pelakon lelaki? Jawabnya:
“Boleh, asalkan dijaga batasan adab sopannya, dan tidak ada bersentuhan.”
Sebelum
ini, ketika sambutan 50 tahun PAS diadakan di Putik, Kota Bharu, saya pernah
menguruskan satu pementasan teater yang diarah dan ditulis oleh Faisal Chal,
kisah kezaliman akta ISA. Pada waktu itu PAS tidak membenarkan penglibatan
pelakon wanita. Maka adegan yang melibatkan pelakon wanita terpaksa dirakamkan
dalam video, dan ditayangkan video itu.
Ketegasan
TG Nik Aziz membenarkan penglibatan pelakon wanita (Abby Abadi dan Aishah)
dalam teater “Pengisytiharan Abul ‘As” itu adalah satu titik tolak yang penting
dalam perkembangan seni-budaya Islam di negara ini. Itu satu hal yang sangat
baik.
Bagaimanakah
produksi teater ini akan membayar mereka? Saya cuba congak-congakkan (walaupun
saya memilih untuk tak mahu fikirkan hal itu) dan saya jangka ia akan
melibatkan jumlah yang terlalu besar. Rupa-rupanya jangkaan saya tidak meleset.
Dan di situ rupa-rupanya terdapat beberapa lagi persoalan besar yang perlu
ditangani oleh pihak PAS. (Nanti kita bincang dalam kesempatan lain).
Dan
pihak Kerajaan Negeri Kelantan pula, yang saya jangka mempunyai sumber kewangan
yang terhad itu, rupa-rupanya sudah bersedia untuk menghadapi kemungkinan
berkenaan. Demikianlah akhirnya segalanya dapat ditangani dengan baik.
Kebijaksanaan Kerajaan Negeri Kelantan menguruskan hal kewangan amat saya
sanjungi.
Namun
soal teater ini menjangkaui lebih jauh daripada soal kewangan. Tentu ada
sebabnya maka TG Nik Aziz sendiri turut terlibat. Kita menunggu perkembangan
selanjutnya.