Background
Bila diberitahu ada pelajar yang bertindak menurunkan bendera gambar Najib di PWTC, saya macam tak percaya, dan tak beri perhatian serius kepada berita itu kerana menganggap mungkin orang tersalah faham berita atau ada orang sengaja mereka-reka cerita. Saya sendiri memang tak ikuti berita, samada di televisyen mahupun akhbar harian.

Sehinggalah ada orang SMS kepada saya meminta carikan anak muda bernama Adam Adli, pelajar UPSI Tanjung Malim, untuk diajak ke program Paksi di Felda Sg Tengi pada 23 Disember, kerana pelajar ini seorang anak muda yang berani berkata benar.

“Paksi duk cari anak muda yang berani berkata benar, nah sekarang kita sudah ada orangnya. Adam Adli. Baca interviu dengan dia dalam Sinar. Memang dia berani dan tak takut berkata benar. Dia yang turunkan bendera gambar Najib tu.”

Wah, rupa-rupanya memang betul ada anak muda kita yang berani bertindak senekad itu. Menurunkan bendera gambar Perdana Menteri, di laman PWTC pula tu!

Tabik Adam Adli! Kamu memang berani. Baca wawancara dengan kamu itu, memang jelas kamu berani dan tahu apa yang kamu buat. Syabas! Bukan setakat aksi nakal seorang anak muda, tetapi aksi yang lahir dari suatu kesedaran dan keyakinan diri.

Alhamdulillah, kita masih ada anak muda yang boleh kita harapkan untuk berjuang kerana kebenaran dan keadilan. Di zaman yang bukan sahaja anak-anak mudanya sudah kehilangan semangat perjuangan tetapi orang-orang dewasa yang intelektual, ilmuan, ulamak dan budayawan pun semuanya sudah menjadi manusia materialis yang tanpa kesedaran kebenaran kecuali segelintir sahaja, kita berasa sangat lega apabila muncul seorang yang seperti Adam Adli ini.

Ya betul, saya jadi macam tak percaya pada berita itu pada mulanya bukanlah kerana apa, kerana sudah terlalu lama melihat masyarakat kita yang semakin hari semakin hilang kesedaran terhadap harga diri, semakin hilang kesedaran terhadap kepentingan dan makna kebenaran dan keadilan, semakin tidak mempedulikan apapun yang terjadi di sekeliling, dan semakin mementingkan kesenangan hidup materialis.

Melihat kawan-kawan yang ramai di kalangan penulis, budayawan, ilmuan, intelektual dan agamawan pun semakin tidak mempedulikan kemungkaran yang dilakukan oleh tokoh-tokoh pimpinan dalam pelbagai bidang (bukan sahaja politik), menyebabkan kita seperti tidak mahu berharapan lagi.

Berjuang tetap berjuang, tetap meneruskan perjuangan, dan tetap positif dengan perjuangan. Tetapi oleh kerana realiti yang dihadapi hari-hari nampaknya seperti tidak juga membawa perkembangan yang diharapkan, maka harapan pun jadi seperti sudah membeku.

Seniman Paksi Rakyat (Paksi) sebenarnya tidak pernah berhenti berusaha mencari sahabat-sahabat seniman dan budayawan yang masih punya kesedaran terhadap kebenaran, terutamanya di kalangan anak muda (dipelopori Rozan dan Benz). Maka itulah apabila tercetusnya peristiwa berani seorang pelajar menurunkan bendera gambar Perdana Menteri itu, kawan-kawan pun SMS mencadangkan supaya Paksi mencarinya untuk diajak bergabung dalam aktiviti-aktiviti seni-budaya Paksi.

Memang itu suatu peristiwa besar sebenarnya. Terima kasih Sinar kerana menangkap saat penting peristiwa itu dan memberi ruang untuk anak muda itu menyatakan gejolak rasa-fikir dan semangat ‘berani kerana benarnya’ itu; walaupun ramai ‘orang dewasa’ dan pemimpin establishment yang marah dan menuduhnya tidak beradab dan sebagainya.

Saya mengambil kesempatan ini menyatakan sokongan dan hormat kepada tindakannya yang sebenarnya sangat diharapkan dan sangat diperlukan oleh masyarakat kita hari ini. Ramai orang yang suka nak buat perkara macam itu sebenarnya, tetapi hanya seorang yang ada keberanian melakukannya. Syabas!

Hormat dan terima kasih juga kepada ayah dan ibunya yang bukan sahaja memahami tindakan anaknya itu, malah menyokongnya.

Kebetulan pula peristiwa ini terjadi di saat PAS sedang menghadapi suatu masalah rumit yang ditimbulkan oleh seorang Dr Hasan Ali, yang pernah menjadi Naib Presiden PAS, Pesuruhjaya Negeri Selangor, dan masih menjadi seorang Exco kerajaan negeri Selangor.

Entah bagaimana, saya tiba-tiba berasa peristiwa Hasan Ali itu tidaklah begitu penting lagi, dibandingkan dengan peristiwa Adam Adli ini. Yang itu merosakkan harapan, yang ini pula membawa harapan baru. Penting lagilah harapan baru ini. Tenggelamlah berita Hasan Ali yang cuba menarik perhatian umum dengan tindakannya menghentam pimpinan PAS itu.

Ya betul, seperti SMS Cikgu Khairuddin Masjid Batu kepada saya, katanya: “Bagi saya isu Dr Hasan hanya isu kecil yang bersifat setempat. Tidak akan berlaku perpecahan dalam PAS. Dr Hasan hanyalah tokoh kecil dalam PAS. Apa saja tindakan beliau samada keluar atau tidak, tak menjadi kudis bagi PAS.”

Kata Pengerusi Masjid itu lagi: “Ahli-ahli PAS telah biasa kehilangan pemimpin yang lebih besar dan pengaruh yang lebih kuat, seperti Asri Muda dan Nakhaei. PAS tetap utuh dan bertambah kuat.”

Betul, kita boleh lupakan saja isu Hasan Ali itu dan beri perhatian kepada kemunculan semangat baru seperti yang dibawa oleh Adam Adli ini. Harapan yang membeku pun jadi cair dan segar semula. Semoga ia adalah suatu permulaan bagi sesuatu yang lebih bermakna.

Dan semoga pemergian atau kehilangan Hasan Ali daripada jemaah PAS pun, di ambang pilihanraya umum yang semakin dekat ini, memberi kekuatan baru yang lebih berkualiti lagi kepada PAS. Atau seperti kata Adam Adli: Kita mahu “merasakan kemenangan” yang kita inginkan itu! Insya Allah.

(Penulis boleh dihubungi dengan emel dinsman_49@yahoo.com.my atau sms 019-9592408)
Alhamdulillah, Bengkel Penulisan Kritis (kreatif dan non-kreatif) selama tiga hari di Umbai, Melaka, 16-18 Disember telah berlangsung dengan sangat memuaskan. Othman Md Derus, Bendahari IPM menyanyi-nyanyi saja sejak awal pagi 18 Disember itu. Tentulah tandanya dia sangat gembira. Begitu juga Ketua Satu IPM, Hj Mokhtar Yassin, dalam ucapan penutupnya turut menyanyikan lagu Jepun yang pernah dinyanyikannya di zaman Jepun dulu.

Sebelum itu, selepas sesi ceramah Siti Zainon Ismail pagi akhir itu semua peserta dan pembimbing yang akan menikmati minuman waktu rehat, dikejutkan dengan kehadiran kek harijadi, lalu menyanyikan lagu “Allah Selamatkan Kamu” buat Siti Zainon yang juga terkejut kerana dira‘ikan harijadinya di situ.

Begitulah cerianya suasana, walaupun sesi perbincangan pada hari keduanya seperti menggelegak kepanasan apabila peserta dihidangkan pengisian yang tidak diduga, iaitu mempersoalkan sikap penulis dalam menghadapi masyarakat kita yang serba korup, dibentangkan oleh Kassim Muhammad, dan disambut dengan sanggahan dan hujahan balas oleh peserta dan pembimbing yang lain.

Memang perbincangan menjadi sangat panas pada sesi petang hari kedua itu, walaupun ia bermula dengan beberapa sesi yang santun dan tenteram sebelumnya. Tidak terduga bahawa peserta bengkel anjuran Ikatan Persuratan Melayu (IPM), Melaka, seramai 17 orang itu begitu terangsang untuk berhujah balas terhadap pandangan-pandangan kritis yang dibentangkan Kassim, yang mewakili pemikiran Seniman Paksi Rakyat (Paksi).

Bengkel Penulisan Kritis tiga hari itu adalah anjuran bersama IPM dan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) dengan kerjasama Paksi. Ia adalah lanjutan daripada Bengkel Penulisan CAP-Paksi yang diadakan di Titi Hayun, Kedah, selama enam hari, 13-18 Mei 2011.

Sejak sesi awal pada pagi kedua lagi barangkali, peserta sudah dikejutkan dengan suatu pembentangan yang tak diduga. Saya sendiri pun tidak menduganya. Tidak pernah rasanya suatu bengkel penulisan diisi dengan pembentangan suatu wacana mengenai sejarah dan kajian keilmuan Melayu, yang dibentangkan oleh seorang sarjana Matematik.

Saya sangat teruja dengan wacana yang disampaikan oleh Dr Mohd Alinor (UKM) itu. Tetapi tak pastilah samada para peserta lain juga turut teruja. Dan mengikut Razali Endun, pengarah bengkel tersebut, wacana Dr Alinor itu hanyalah secara kebetulan diisi, disebabkan oleh ketidak-hadiran seorang pembimbing. Kebetulan Dr Alinor hadir (bersama Paksi), maka kehadirannya pun dimanfaatkan untuk maksud tersebut.

Wacana yang diluar perancangan (dan di luar kebiasaan, tetapi bagus) itu rasanya dengan tak sengaja telah mula memecahkan dinding minda kebiasaan para peserta, dan membuka minda mereka itu bagi bersedia untuk suatu wacana intelektual yang biasanya dianggap sangat sensitif atau sangat ditakuti untuk disentuh oleh kebanyakan penulis dan budayawan kita.

Tentulah saya juga teruja dengan respon Hanita Hassan, penulis wanita Melaka yang prolifik dan telah menghasilkan beberapa novel itu (antara yang terbaru ialah Wajah Rahsia). Respon-nyalah yang mencetuskan perdebatan hangat mengenai sikap penulis dan masalah kebenaran itu. Apakah penulis terikut-ikut sikap pembangkang yang melihat usaha kerajaan dari sudut yang negatif, ataupun penulis bersikap demikian setelah mengkaji dan mempastikan kebenaran fakta-fakta penyelewengan di pihak kerajaan itu. 

Seingat saya ini adalah pertembungan kedua antara penulis-penulis Seniman Paksi Rakyat (Paksi) dengan penulis-penulis dari persatuan penulis yang lain, berhubung dengan soal peranan penulis dalam memperjuangkan kebenaran. Pertembungan yang pertama berlaku lebih setahun yang lalu di Kota Bharu, apabila Paksi berhadapan dengan penulis-penulis dari Persatuan Penulis Kelantan (PPK) dan Angkatan Sasterawan Nasional Kedah (Asasi).

Pertembungan di Melaka ini nampaknya berlaku dalam suasana yang lebih terbuka dan lebih ingin memahami. Antara faktornya ialah kerana sifat dan bentuk pertembungan itu sendiri. Yang pertama berlaku dalam suatu forum bicara buku, dimana peserta hanya bertemu untuk satu tempoh pendek berforum itu sahaja; manakala yang kedua berlaku dalam suatu bengkel, dimana peserta telah saling kenal-mengenal dan pertukaran fikiran pun berlaku dalam satu proses yang berterusan dan berpanjangan selama tiga hari.

Selain itu hubungan antara Paksi dengan IPM pun bukanlah baru. Razali Endun, pengarah bengkel penulisan ini, adalah Ketua Dua IPM dan beliau juga adalah seorang daripada pengasas Paksi dan terus menduduki AJK Paksi sejak mula (Jun 2008) hingga ke hari ini.

Dan selain daripada wujudnya faktor penghubung yang berterusan itu, IPM juga pernah menganjurkan pementasan teater “Menunggu Kata Dari Tuhan”, produksi Paksi, di Ramuan Cina Besar, Melaka, Julai 2009.

Di samping itu, selama tiga hari berdampingan dengan Hj Mokhtar Yassin, yang sentiasa hadir di kpA agroBazzar & Café, tempat bengkel diadakan, saya dapati antara kami tidak banyak perbezaan pun.

Alhamdulillah, pada umumnya saya menganggap bengkel penulisan tiga hari ini adalah suatu lagi pencapaian buat Seniman Paksi Rakyat (Paksi). Terima kasih kepada Razali Endun kerana inisiatifnya, dan kepada Cikgu Azmi Hamid kerana meyakinkan CAP untuk terus bersama Paksi, dan kepada Cikgu Husin (Setiausaha IPM) yang banyak membantu bagi menjayakan program ini.

Berbengkel penulisan sekadar menceramahkan soal teknik menulis cerpen, novel, puisi dan esei sahaja tidaklah begitu sukar dan mencabar. Tetapi berbengkel penulisan yang turut membahaskan soal sikap dan peranan penulis terhadap kebenaran dan keadilan dalam masyarakatnya, adalah sesuatu yang sangat mencabar.

Tetapi alhamdulillah, dengan bantuan Hj Mokhtar Yassin dan kawan-kawan IPM, kita telah berjaya melakukannya. Kepada Othman Md Derus yang berpesan supaya Paksi tidak lupa menjemputnya ke bengkel yang di Pantai Timur, insya Allah, kita bertemu lagi.

Hari Jumaat 23 Disember ini, para seniman dan budayawan yang cinta kebenaran dan keadilan dan benci kemungkaran dan kemunafikan, dari seluruh Malaysia, akan berhimpun di Felda Sungai Tengi, Hulu Selangor, kerana mendapat berita bahawa tanah Felda seluas 360,000 hektar milik para peneroka Felda di seluruh Malaysia akan diperniagakan ke pasaran saham terbuka, dan akan mengakibatkan tanah milik Melayu yang seluas seluas-luasnya itu (bayangkan 360,000 hektar itu seluas mana!) akan kehilangan milik Melayunya.

Para seniman dan budayawan yang prihatin ini bukannya berhimpun untuk merusuh atau berdemonstrasi. Tidak! Mereka sekadar berhimpun saja, kerana hairannya, takjubnya, peliknya apa sudah terjadi pada pimpinan Melayu di bumi ini. Mereka berhimpun di bumi Felda itu sendiri, dan berjumpa dengan orang-orang Felda sendiri, untuk mengetahui cerita yang sebenar, yang soheh. Supaya tidaklah mereka akan berkarya seperti para penyaer yang disebut Tuhan dalam al-Quran surah as-Syu’araa’ ayat 224-226 itu:

Para penyaer yang diikuti orang-orang sesat itu. Tidakkah engkau melihat mereka berkelana di lembah-lembah? Mereka mengucapkan apa-apa yang tidak mereka kerjakan”

Bercakap lain berbuat lain. Itulah maksudnya ayat 226 itu. Pandai bermadah, pandai menulis, tetapi praktik atau realitinya lain. Kita tidak mahu menjadi seniman dan budayawan yang seperti itu. Sebaliknya kita ingin menjadi seperti yang disebut al-Quran dalam ayat selanjutnya:

“Kecuali mereka yang beriman dan berbuat kebaikan dan mengingati Allah selalu, dan mendapat kemenangan setelah dizalimi….”

Kita ingin menjadi seniman yang beriman, berbuat kebaikan (beramal soleh) dan sentiasa mengingati Allah. Kita ingin “mendapat kemenangan setelah dizalimi”. Tentunya kita tidak akan menulis saja-saja, suka-suka dan untuk menggembirakan pihak yang berkuasa walaupun mereka itu zalim, jahat dan munafik.

Dan kita pun tidaklah mahu menuduh sembarangan terhadap para pimpinan Melayu kita itu. Tetapi seperti yang Sasterawan Negara kita A Samad Said selalu menyebutnya berulang kali bahawa yang memerintah negara ini sejak Merdeka 1957 dulu hingga sekarang lebih 50 tahun itu bukannya siapa-siapa melainkan pemimpin-pemimpin Melayu dari parti Umno itulah juga. Dan lihatlah apa sudah terjadi! Milik Melayu satu demi satu terjual kepada orang lain. Siapa yang menjualnya? Bukankah mereka? Dan mereka masih lagi melaung-laung di sana-sini bahawa hak orang Melayu sekarang semakin terancam disebabkan oleh adanya pihak lain yang hendak mengambil-alih pimpinan dan pentadbiran negara ini.

Apakah kita tidak faham lagi hakikat dan realiti yang sedang berlaku itu? Siapa sebenar pejuang dan siapa sebenar perompak dan pengkhianat? Dan sekarang tanah milik Melayu seluas seluas-seluasnya 360,000 hektar itu sedang diproses ditransformasikan jadi saham-saham untuk diapungkan di pasaran saham Bursa Malaysia itu supaya boleh dibeli oleh sesiapa sahaja dan siapakah sesiapa sahaja yang akan membeli saham-saham itu setelah sekian banyak bilion saham milik Melayu asalnya kini sudah kehilangan Melayunya itu?

Kita berterima kasih kepada Mazlan Aliman Presiden Persatuan Anak-anak Peneroka Kebangsaan (ANAK) kerana berusaha meneyedarkan kita terhadap transformasi yang sedang berlaku di sebalik riuh-rendah gegak-gempita laungan hendak memajukan orang Melayu itu tetapi yang sebenarnya berlaku adalah sebaliknya.

Dan para seniman dan budayawan pun sebenarnya bila disebut Felda itu minat mereka rupa-rupanya sudah lama ingin sangat hendak mengalami dan berada sendiri di wilayah yang mempunyai ciri-ciri keindahan alamnya yang tersendiri itu.

Mengikut Kassim Mohamad dan Naharuddin Ab Rashid yang menyelaraskan perhimpunan seniman bersama peneroka Felda ini, ramai sudah seniman dan budayawan yang bertanyakan soal penginapan kalau mereka hendak bermalam di sana semalam dua, untuk mengalami suasana alam dan kehidupan yang tersendiri itu.

Dan apabila hal ini ditimbulkan dalam satu mesyuarat penyelarasan, wakil peneroka Felda Sg Tengi dalam mesyuarat itu sangat teruja dengan hasrat para seniman-budayawan itu dan dia menyatakan kesediaannya untuk mendapatkan beberapa buah rumah peneroka yang boleh menyediakaan ruang untuk kehadiran para tetamu.

“Banyak rumah peneroka yang besar-besar dan luas,” katanya. “Tak ada masalah. Kita boleh sediakan.”

Sementara itu beberapa orang penyaer sudah pun menyiapkan puisi-puisi khas mereka yang dicadang akan dibacakan dalam perhimpunan itu nanti. Salah satunya ialah puisi Benz Ali ini:

360,000
Bukan
Bukan 360,000 pengundi hantu, bukan
Bukan 360,000 saman, bukan
Bukan 360,000 tol, bukan
Bukan 360,000 ringgit Malaysia, bukan
Bukan 360,000 bayi luar nikah, bukan
Bukan 360,000 cincin, bukan
Bukan 360,000 permata, bukan
Bukan 360,000 kes rasuah, bukan
Bukan 360,000 ekor lembu, bukan
Bukan 360,000 orang penganggur, bukan
Bukan 360,000 demonstran, bukan
Bukan 360,000 revolusioner, bukan
Bukan 360,000 ekar tanah
Tapi
360,000 hektar tanah yang mahu dijual perompak.

 Dinsman (Artikel 274, 16/12)
Faktor yang memposisikan intelektual

Baru-baru ini saya mendengar hujah yang mengatakan orang-orang politik selalu mementingkan kumpulan sendiri. Kebenaran bagi orang politik adalah kebenaran yang dianuti oleh kumpulannya. Oleh kerana itu golongan seniman dan intelektual hendaklah berkecuali daripada politik, khasnya politik parti. Jangan menyebelahi parti A dan jangan menyebelahi parti B.

Itu sebenarnya bukanlah hujah baru. Itu hujah lama yang selalu diulang-ulang oleh golongan penulis, seniman dan intelektual tertentu. Saya kebetulan baru-baru ini terdengar lagi hujah itu didendangkan.

“Seniman dan intelektual adalah manusia yang berfikir,” kata mereka, “dan oleh kerana itu kita harus mempunyai pendirian sendiri. Kita tahu membezakan mana yang benar dan mana yang salah, mana yang baik dan mana yang tidak baik. Kita jangan terikut-ikut dan mengekori orang politik yang berjuang untuk kepentingan partinya.”

Secara umumnya saya boleh bersetuju dengan pandangan tersebut. Cuma yang saya kurang bersetujunya ialah kenapa kita masih meletakkan politik itu sebagai sesuatu yang begitu penting sekali. Kenapa kita mesti posisikan diri kita supaya jangan menyebelahi parti A dan jangan menyebelahi parti B? Kenapa parti politik dijadikan faktor penentu posisi diri kita, sedangkan kita menolak pertimbangan parti politik dalam menentukan kebenaran?

Apa sebenarnya yang paling penting dalam menentukan pendirian seorang seniman dan intelektual? Dalam anda berkecuali tidak memihak kepada parti A dan tidak memihak kepada parti B itu, di manakah sebenarnya anda berdiri? Di atas landasan apa?

Katanya “kita jangan terikut-ikut dan mengekori orang politik yang berjuang untuk kepentingan partinya.” Ya memang, orang politik memang berjuang untuk partinya. Kita tidak perlu terikut-ikut dan mengekori mereka. Tetapi apakah begitu sahaja rasional kita? Tidak mengikut parti politik dan tidak menyebelahi parti politik, walau apa pun yang mereka perjuangkan?

Nampaknya sangatlah dangkalnya rasional itu, ‘kan? Tetapi anda jangan terkejut, kerana memang itulah hakikatnya yang ada. Ketika mereka berkata “kita jangan terikut-ikut dan mengekori orang politik yang berjuang untuk kepentingan partinya” itu, mereka sebenarnya sedang mengekori dan meniru kata-kata seorang daripada mereka, yang mungkin pemimpin mereka atau orang yang lebih senior daripada mereka, tanpa mereka sendiri memahami rasionalnya pun.

Tidak ada bezanya pun mereka dengan orang-orang politik yang mereka cemuh kerana berpegang kepada kebenaran yang berpihak kepada parti sendiri itu. Mereka pun sebenarnya sama saja – berpegang kepada kebenaran yang berpihak kepada kumpulan sendiri. Tanpa masing-masing memahami rasionalnya pun.

Dan lebih malangnya, dalam pada mereka berasa bangga bahawa mereka tidak memihak kepada mana-mana parti politik itu, yang mereka anggap sebagai berpendirian bebas dan berkecuali itu, mereka tidak sedar bahawa mereka sama sekali tidak bebas dan berkecuali. Mereka tidak bebas daripada parti politik yang mereka cemuh itu, sebaliknya mereka sangat terikat dengan parti atau parti-parti politik tersebut.

Apakah yang sebenarnya menentukan pendirian mereka? Parti-parti politik itulah!

Kalau mereka sebenarnya bebas dan berkecuali daripada parti politik, mereka seharusnya tidak membenarkan parti politik yang memposisikan mereka. Sepatutnya bukan faktor parti politik yang memposisikan mereka. Sepatutnya mesti ada faktor lain yang memposisikan pendirian mereka.

Mereka berhujah bahawa “seniman dan intelektual adalah manusia yang berfikir… tahu membezakan mana yang benar dan mana yang salah, mana yang baik dan mana yang tidak baik.”

Saya sangat bersetuju dengan hujah tersebut. Kalau seniman/intelektual “tahu membezakan mana yang benar dan mana yang salah, mana yang baik dan mana yang tidak baik,” kenapa tidak “tahu” itu, yakni “berilmu” itu (tahu = berilmu) yang dijadikan faktor yang memposisikan pendirian seniman dan intelektual? Bukan faktor parti politik.

Pedulikan soal politik dan parti politik. Mereka berpolitik, ya biarkan mereka berpolitik. Kita tidak berpolitik, sebaliknya kita dengan aktiviti kita sebagai seniman, budayawan dan intelektual. Kita semua sama-sama berada dalam ruang kehidupan (sosio-politik-ekonomi) yang sama, dan kita semua sama-sama mempunyai hak untuk menentukan corak dan warna kehidupan masyarakat kita. Bukan orang politik sahaja yang mempunyai hak itu.

Maka soalan yang saya tanyakan di atas tadi biar saya ulangi lagi, untuk mendapat jawapannya. “Apa sebenarnya yang paling penting dalam menentukan pendirian seorang seniman dan intelektual? Dalam anda berkecuali tidak memihak kepada parti A dan tidak memihak kepada parti B itu, di manakah sebenarnya anda berdiri? Di atas landasan apa?”

Jawapannya ialah: Kebenaran, (kerana seniman dan intelektual itu manusia yang berfikir dan tahu membezakan mana yang benar dan mana yang salah, mana yang baik dan mana yang tidak baik). Dan kebenaran itu tidak mengenal (tidak mempedulikan) parti politik atau kepentingan politik.

Maka kalau kebetulan parti A berjuang di atas landasan Kebenaran, atau memperjuangkan Kebenaran, tidak ada sebabnya untuk seniman/intelektual memilih sikap berkecuali daripada memihak parti A. Kerana kita bukan memihak parti A sebenarnya, tapi kita memihak kepada Kebenaran. 

Dan seniman/inteleketual adalah manusia yang seharusnya dapat mengenali Kebenaran, dan dapat membezakan antara yang benar dengan yang batil. Itulah yang sepatutnya menjadi pendirian seniman dan intelektual. Itulah sebenarnya pendirian yang bebas dan berkecuali.

 Dinsman (Artikel 273, 12/12)
Mengapa Seniman berhimpun di Felda Sg Tengi?

Setahun yang lalu, beberapa orang seniman jadi terguris hati dan sanubari mereka apabila mendengar berita tujuh buah kampung yang menjadi kampung laman orang Melayu di Kuala Lumpur sejak lebih 100 tahun itu tiba-tiba hendak diperkosa oleh pihak kerajaan Umno-BN, konon atas nama ‘pembangunan’. Maka mereka membuat himpunan dengan penduduk kampung-kampung tersebut dan mereka berkarya, menyatakan sokongan agar hak warisan itu dihormati dan dihargai, dan alhamdulillah mereka mencapai maksud dan matlamat kreativiti seni mereka yang dapat dikongsi bersama dengan rakyat di perkampungan warisan tersebut.

26 November lalu mereka berhimpun sekali lagi di situ, menjamu selera dengan sup lembu yang dimasak khas oleh orang-orang kampung sambil berbicara dan mendengar analisa puisi 56 penyair oleh Arbak Othman, berhubungan dengan perjuangan kampung-kampung itu, sebagai menyambut genap setahun Himpunan Seniman 2010.

Alhamdulillah rupa-rupanya aktiviti kreatif begitu sangat bermakna untuk para seniman berserta rakyat yang diangkat persoalan mereka ke dalam karya. Maka Seniman Paksi Rakyat pun bersetuju pula dengan aktivis hak-hak peneroka Felda kebangsaan yang dipimpin oleh Mazlan Aliman melalui Persatuan Anak Peneroka Kebangsaan (ANAK), untuk berkarya pula dengan permasalahan 1.6 juta warga peneroka yang dikatakan akan kehilangan hak ke atas tanah mereka seluas 360,000 hektar, kerana rancangan pihak pengurusan Felda yang ingin mengapungkan tanah-tanah itu di pasaran saham Bursa Malaysia, untuk keuntungan besar pihak kapitalis yang berselindung di sebalik alasan-alasan canggih yang tidak difahami rakyat.

Aduh aduh aduh!... Apalah yang saya tulis kali ini begitu berbelit-belit dan rumit sekali jadinya ayat-ayat itu, tidak mudah dan simpel seperti biasa? Minta maaflah ya para pembaca sekalian. Saya ingin menjelaskan satu perkara yang sangat besar, dan rumit, dalam ruang yang sangat kecil dan singkat ini. Itulah dia.

Sekumpulan seniman dan budayawan pernah berhimpun untuk berkarya bersama rakyat yang berjuang mempertahankan hak mereka ke atas kampung laman di Kampung Banda Dalam, Kuala Lumpur. Sekarang mereka akan berhimpun pula untuk bersama dengan rakyat di kawasan Felda di Selangor, bertempat di Felda Sungai Tengi, Hulu Selangor. Tarikhnya 23 November ini. Acara bermula daripada sebelum Asar, hinggalah 12 tengah malam.

Selasa lalu saya bersama Kassim dan Hasni mewakili pihak seniman-budayawan pergi ke Felda Sg Tengi, bertemu dengan pihak peneroka dari Felda Sg Tengi, Felda Soeharto, Felda Gedangsa dan Felda Sg Buaya, berbincang perkara ini. Nampaknya mereka pun telah bersedia untuk menerima kehadiran para seniman, sepertimana November 2008 dulu para nelayan perahu kecil di Kuala Pahang menerima kehadiran seniman-seniman dari Seniman Paksi Rakyat, untuk berkarya dan menjalin ukhuwah seniman bersama rakyat.

Cuma kali ini tentunya dalam skala yang lebih besar, kerana latar belakang persoalan tanah Felda seluas 360,000 hektar yang sedang terancam itu. Bukanlah kehadiran para seniman ini hendak menyelamatkan kedudukan tanah-tanah Felda yang sedemikian luasnya itu. Kehadiran para seniman hanyalah sebagai pernyataan sokongan ukhuwah, di samping untuk mengisi makna kepada kreativiti kesenimanan itu sendiri, kerana seniman tidak berkarya dalam kekosongan, tetapi mereka mengisi karya dengan hal-hal perjuangan kemanusiaan, seperti yang ditunjukkan karya-karya klasik zaman berzaman.

Sasterawan Negara A Samad Said sudahpun mengesahkan kehadirannya. Dan seperti biasa, daripada Terengganu Wan Ahmad Ismail (yang baru menerbitkan dua buah novel, Pulau Tasik dan Muktamar) juga sudah mengesahkan akan hadir. Daripada Kelantan, Sasterawan Alam Siber (SAS) Anbakri juga akan hadir dengan lagu puisi terbarunya (album yang baru dilancarkan di Alor Setar pada 10 Disember).

Manakala Amni Jagat daripada Johor (dalam proses menerbitkan novel generasi barunya) sedang menyusun semula jadual aktivitinya agar tidak sampai ketinggalan happening seni-budaya yang penting ini.

Yeoh dan Rahmat yang sedang bimbang dengan ‘Jalan Sultan’ yang juga akan ‘diperkosa’ itu pun berjanji akan hadir dengan persembahan seni mereka. Manakala anak muda seperti penyair Benz Ali bersama rakan-rakannya yang sedang giat menggerakkan aktiviti ‘seni revolusioner’ itu barangkali sedang merancang untuk membawa sesuatu yang “sesuatu’, bagi peristiwa himpunan seni ini. Kita mengharapkan!

Seperti pada himpunan di Kampung Banda Dalam dulu, acara akan bermula dengan aktiviti melukis, selepas solat Jumaat. Kalau dulu Siti Zainon yang menyelaraskan acara ini, kali ini kita belum dapat pengesahan lagi, (kerana dia belum pulang dari bumi anbiya’).

Acara muzik akan bermula selepas solat Asar. Kita mengharapkan beberapa kumpulan muzik akan hadir untuk membuat persembahan.


Dalam perbincangan di Sg Tengi bersama pihak peneroka Felda selasa lalu, kami juga bersetuju untuk mengadakan sesi sembang seni dengan peminat-peminat seni khasnya sastera dan penulisan, dari kalangan anak-anak muda Felda, bersama dengan seniman-seniman yang akan hadir nanti, khasnya A Samad Said.

Dalam perjalanan hari itu saya nampak ada iklan Homestay Sg Tengi. Barangkali mereka yang dari jauh bolehlah menempah penginapan di homestay tersebut. Sambil itu dapatlah menikmati suasana kehijauan dan kesuburan alamnya.

Beraktiviti seni atau berkreativiti di kawasan yang seperti perkampungan Felda saya kira adalah sesuatau yang baru dan menjanjikan banyak kelainan, keindahan dan inspirasi. Apalagi dengan adanya latar cerita tanah seluas 360,000 hektar yang akan ‘diperkosa’ itu.

(Penulis boleh dihubungi dengan emel dinsman_49@yahoo.com.my atau sms 019-9592408)
Dinsman (Artikel 272, 9/12)
Apakah integriti tidak penting dalam Islam?

Sabtu lalu saya hadir suatu majlis wacana eksklusif dengan sekitar 25 orang budayawan, wartawan dan intelektual yang sebahagiannya saya kenal dan sebahagian lagi baru nak berkenalan, di sebuah hotel sederhana di Petaling Jaya. Ketua Pengarang Harakah yang menjemput. Tapi ia bukan anjuran Harakah.

Ada sekumpulan kawan-kawan yang berminat dengan wacana sedemikian, lalu mereka menganjurkan majlis itu. Begitulah nampaknya. Dan tokoh yang berbicara ialah Mohamad Sabu, Timbalan Presiden PAS. Topik yang dibincang – “PRU 13: Ke arah Malaysia negara berintegriti”.

Sebuah perbincangan yang sangat bagus, membuka minda, menerobos sempadan pemikiran, apatah lagi dengan maklumat-maklumat yang dibuka oleh Mat Sabu, yang selama ini mungkin tersembunyi, atau tidak diminati oleh kebanyakan orang khasnya pimpinan PAS sendiri, malah memberi interpretasi baru yang agak menarik terhadap beberapa aspek dalam kepemimpinan PAS dan pentadbiran di negeri-negeri yang ditadbir oleh PAS.

Alhamdulillah, dan syabas kepada pihak penganjur, dan tahniah kepada Mat Sabu yang rupa-rupanya mempunyai pemikiran yang agak mendalam mengenai konsep “integriti” dan keperluan kita kepada hal integriti tersebut, khasnya di kalangan pimpinan PAS hari ini.

Memang tidak dinafikan hal itu. Dan berdasarkan penjelasan yang diberikan oleh Mat Sabu, kita faham memang hal integriti itu agak berkurangan di kalangan pemimpin kita hari ini, khasnya pemimpin Islam di seluruh dunia, dan termasuk pemimpin PAS; dan dalam aspek tertentu nampaknya sebahagian pemimpin DAP pula yang lebih dihormati dan dihargai oleh generasi muda kita hari ini disebabkan oleh sifat dan ciri-ciri integriti yang terdapat pada kepribadian mereka.

Saya sangat bersetuju dengan pandangan Mat Sabu itu, tetapi awal-awal lagi apabila dibuka untuk dialog saya menyatakan keperluan untuk kita menyemak konsep dan istilah “integriti” itu dalam vokabulari atau perbendaharaan kata dalam bahasa Melayu atau bahasa Arab, dan juga dalam tamadun Islam. Saya sendiri cuba mencarinya tetapi tidak bertemu.

Hal ini bukanlah sekadar soal bahasa tetapi adalah soal perspektif dan asas pemikiran kita dalam membincangkan perkara tersebut. Oleh kerana yang kita bincangkan adalah soal nilai kepemimpinan di kalangan pemimpin Islam, dan nilai yang kita bincangkan itu pun adalah nilai Islam, maka perlulah kita melihatnya terlebih dahulu dalam vokabulari kata Islam dan pastikan bahawa ia memang terdapat di dalam tamadun Islam.

Di zaman Rasulullah dan di zaman Khulafa’ al-Rasyidin apakah istilah yang digunakan untuk nilai yang semakna dengan kata ‘integriti’ itu? Apakah iaitu ‘berhemah’, atau ‘beramanah’, atau ihsan? Seorang peserta berpendapat ia mungkin ‘ihsan’, dengan merujuk kepada kata
‘ihsan’ yang terdapat dalam Hadis terkenal riwayat Muslim (dll) daripada ‘Umar (ra), mengenai Islam, Iman dan Ihsan yang dijelaskan Nabi kepada Jibrail (lalu dikenali sebagai Hadis Jibrail).

Berdasarkan Hadis tersebut Rasulullah menjelaskan bahawa Ihsan bermakna: “Engkau beribadah kepada Allah seakan-akan engkau melihat-Nya. Jika engkau tidak melihat-Nya sesungguhnya Dia pasti melihatmu.”

Itulah konsep Islam yang paling hampir makna dan maksudnya dengan ‘integriti’, setakat yang dapat diingat dan difikirkan oleh para peserta wacana yang dinamakan ‘Dialog Rakyat’ itu.

Saya tegaskan bahawa kita perlu merujuk kepada tamadun Islam kerana Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad (saw) itu adalah panduan hidup atau cara hidup yang sempurna. Atau Mat Sabu sendiri dalam wacananya itu merujuk kepada al-Islam ya’luu wala yu’laa ‘alaih. “Islam itu paling tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi daripadanya”.

Kalau Islam itu paling sempurna dan paling tinggi atau paling baik dan tidak ada yang lebih baik daripadanya, maka sudah tentu kita tidak perlukan nilai yang lain lagi selain daripada yang ada di dalam Islam.

Memang ‘integriti’ dengan ‘ihsan’ itu tidak sama makna dan maksudnya. Integriti merujuk kepada sifat yang baik, yang ada kejujuran, keikhlasan, amanah, tanpa kecenderungan untuk menindas orang atau merampas hak orang atau bermegah dan sombong dengan orang atau bermewah melebihi rakyat yang dipimpin.

Ertinya, dalam makna integriti iti tidak ada pun keperluan untuk merujuk kepada perintah Allah atau beribadat kepada Allah, sedangkan ‘ihsan’ dalam Islam itu merujuk kepada keikhlasan manusia sebagai hamba dalam beribadah kepada Allah, iaitu menjalani kehidupan (tanggungjawab) yang sentiasa dalam kesedaran bahawa kita diperhatikan oleh Allah.

Dan kalaulah yang demikian itu adalah benar maksudnya, maka kenapakah kepemimpinan Islam hari ini mengalami masalah integriti (seperti yang menjadi kerisauan Mat Sabu itu)?

Konsep ‘integriti’ itu mungkin tidak ada dalam Islam. Tetapi itu tidak bermakna Islam membenarkan kehidupan seperti yang ditunjukkan oleh kebanyakan pemimpin Islam hari ini (termasuk pemimpin PAS) yang dikatakan tidak ada integriti itu.

Saya merujuk kepada ciri-ciri kepemimpinan Islam seperti yang pernah disenaraikan oleh sarjana-sarjana dalam tamadun Islam, yang dikumpul oleh Dr Shaharir Mohd Zain dalam bukunya Kepemimpinan Tok Guru Nik Aziz Mengikut Pandangan Sarjana Kepemimpinan Besar Sepanjang Zaman.

Ada 22 ciri (aksiom) kepemimpinan unggul Islam yang disenaraikan. Tidak terdapat kata ‘integriti’ di dalamnya. Terdapat kata ‘ihsan’ di rujuk (dalam aksiom Bukhari al-Jawhari), tetapi bukan dalam maksud seperti yang terdapat dalam Hadis Jibrail yang disebut tadi. Maka alangkah bagusnya kalau Dr Shaharir sudi meluangkan sedikit masa bagi melanjutkan wacana ini, dengan menjelaskan di manakah terdapatnya nilai ‘integriti’ dalam senarai aksiom kepemimpinan Islam mengikut kajiannya itu.

Dinsman (Artikel 271, 5/12)
Layakkah Kulim jadi Bandar Sastera?
(Tuan Haji Zohdi Haji Saad - YDP Majlis Perbandaran Kulim) 

Saedon Shaari, mantan Ketua Satu Angkatan Sasterawan Nasional Kedah (Asasi), ketika memulakan majlis Wacana Azizi pada 27 November lalu, di Kulim, telah menyatakan rasa gembira dan terujanya dengan majlis tersebut. Baginya itulah pertama kalinya sebuah Majlis Perbandaran di Malaysia menganjurkan wacana sastera; dan Yang Dipertua (YDP) Majlis Perbandaran Kulim, Hj Zohdi Hj Saad adalah orang pertama di kalangan YDP majlis perbandaran dan daerah yang berbuat demikian.

Benar atau tidaknya dakwaan Saedon itu tidaklah penting. Yang penting adalah pernyataan rasa gembira dan terujanya itu. Apabila sebuah majlis perbandaran ketika menyambut ulang tahunnya yang kesepuluh memasukkan acara sastera dan puisi sebagai dua daripada acara sambutannya.

Rasanya tidaklah keterlaluan Saedon menyatakan rasa gembira dan terujanya itu. Saya pun sama. Turut berasa gembira dan teruja. Kenapa tidak? Sewaktu dihubungi untuk hadir menjayakan majlis baca puisi yang dinamakan Semarak Genta Puisi itu, saya mengemukakan satu cadangan kepada YDP Hj Zohdi.

Memandangkan novelis tersohor Azizi Hj Abdullah yang baru saja meninggal dunia itu adalah orang Kulim, tinggal di Kulim dan jenazahnya pun disemadikan di Kulim, alangkah elok kalau Majlis Perbandaran Kulim (MPKK) menganjurkan juga satu majlis istimewa untuk Azizi, dalam perayaan menyambut ulangtahun kesepuluhnya itu.

Tanpa menimbulkan sebarang persoalan, Zohdi bersetuju memasukkan wacana Azizi itu ke dalam senarai acara sambutan. Begitu mudahnya! Dan pada malam 27 November itu barulah saya faham kenapa. Rupa-rupanya YDP Majlis Perbandaran ini adalah seorang peminat seni yang cukup berbakat. Bukan sahaja bacaan puisinya bagus, tetapi persembahannya pun jadi menarik sekali apabila diadun dengan lagu berzanji yang dialunkan dengan suaranya yang memang seperti seorang tokoh berzanji. Syabas!

Persembahan Semarak Genta Puisi yang dibuat di Taman Tasik Putra, Kulim itu pun, bagi saya adalah sebuah persembahan yang patut dipuji. Jarang-jarang saya dapat menyaksikan persembahan yang seperti itu isinya (yakni bacaan puisi, muzik dan lagu) boleh mencapai tahap yang sedemikian memuaskan. Hingga saya ingin mengetahui siapakah pengarah persembahannya!

Paling menarik ialah kehadiran watak Wak dan Awang dari teater Mek Mulong yang mengambil peranan pengacara. Nampak mereka bersahaja dan spontan lawaknya, menggunakan dialek Kedah pelat Siam. Mereka berdualah sebenarnya yang memberi kesegaran kepada keseluruhan persembahan malam itu.

Tidak mudah sebenarnya untuk menampilkan lawak yang sederhana begitu, dan sekaligus bermaklumat. Selalunya pelawak begitu akan terdorong untuk melebih-lebih. Tetapi mereka ini tidak. Dan yang paling menarik pada saya ialah cara penampilan mereka yang mengambil hampir seluruh ruang yang ada – di atas pentas, di bawah pentas, di kalangan penonton, merata-rata mereka pergi, tetapi terkawal dan tidak hilang fokus. Saya teringin hendak menonton lagi persembahan mereka.

Semua yang mengambil bahagian malam itu seolah-olahnya telah dipilih dan menjalani rehearsal. Maksud saya, tidak ada yang kelihatan seperti tidak bersedia atau tidak layak. Dan susunannya pun kemas, tidak ada kejadian yang penonton tertunggu-tunggu persembahan seterusnya, atau penonton berasa bosan. Pendek kata – profesional!

(Walaupun ada sedikit gangguan teknikal, tetapi dapat diatasi oleh lawak bersahaja watak dari Mek Mulong itu).

Saya tidak menyebut perinciannya siapa-siapakah yang membuat persembahan pada malam itu, (SN A Samad Said membacakan puisinya ‘Dari Dinding Dewan’, sudah beberapa kali saya dengar, dan semakin memukau. Juga Puzi Hadi dengan sajak Kulim), kerana saya ingin menegaskan akan pentingnya faktor pengarahan dan susunan sebuah persembahan.

Hanya satu perkara saya agak terkilan sikit. Ada beberapa peserta yang memberi salam dengan “Salam satu Malaysia”. Aduh, itu saya tak faham. Sungguh, saya tak faham. (Contoh perkara kecil yang boleh mencacatkan). Tak mengapalah.

Dalam suasana begitulah – paginya, saya telah mengemukakan beberapa cadangan dalam konteks pengiktirafan terhadap Azizi, sebagai seorang yang telah meninggalkan karya dan jasa begitu besar terhadap bangsa dan negaranya. Barangkali inilah kali pertama Seniman Paksi Rakyat (Paksi) menyuarakan pandangan untuk bersama-sama dengan pihak kerajaan negeri Kedah membangunkan seni-budaya.

Benarlah seperti kata Saedon, kita memerlukan orang yang memahami, barulah sesuatu aktiviti seni-budaya itu dapat dilaksanakan. Saya pun tak akan membentangkan cadangan-cadangan ke arah menjadikan Kulim sebagai “Bandar Sasterawan Azizi Hj Abdullah” itu kalau sekiranya saya tidak yakin di sana ada orang yang berminat dan berbakat untuk sama-sama “berjuang”.

Memang yang kita harapkan ialah Kerajaan Negeri Kedah, untuk melaksanakannya. Tetapi kita juga mengharapkan kawan-kawan seniman dan budayawan memberi sokongan dan sama-sama pakat berusaha ke arah merealisasikan ‘impian’ yang sangat bermakna ini.

Anuar Asmady dari Persatuan Penulis Negeri Pulau Pinang (2PNP) sudah pun menyatakan sokongannya. Malah pada malam Semarak Genta Puisi pun beberapa orang ahli 2PNP turut menjayakannya. Hanya dari Angkatan Sasterawan Nasional Kedah (Asasi) kita belum tahu pendirian dan sikap mereka, apakah mereka menyokongnya ataupun tidak.

(Penulis boleh dihubungi dengan emel dinsman_49@yahoo.com.my atau sms 019-9592408)
Antara perkara penting yang menjadi dasar dan prinsip penulisan ialah berkata benar, dan penulis seharusnya berani berkata benar, dan seharusnya sentiasa melihat permasalahan rakyat untuk diangkat ke dalam karya. Inilah yang menjadi pegangan dan dasar perjuangan Seniman Paksi Rakyat (PAKSI). Ketika menyebutkan nama-nama penulis dan budayawan di Malaysia yang perlu dijadikan contoh, terutama dalam hal berani berkata benar dan mengangkat permasalahan rakyat ke dalam karya, saya dan kawan-kawan dalam Paksi selalu menyebut tiga nama – A.Samad Said, Azizi Hj Abdullah dan Shaharir Mohd Zain. Dan dalam perkembangan mutakhir ada satu lagi nama yang sedang muncul, iaitu Anwar Ridhwan. Nama Shahnon Ahmad dulu pernah berada paling atas dalam senarai, tetapi kemudiannya beliau nampaknya telah mengundur diri.

Itu latarnya. Saya menyebutkan latar itu dalam konteks untuk melihat dengan jelas tempat Azizi Hj Abdullah dalam perspektif seni-budaya khasnya sastera, mengikut yang difahami dan dihayati serta diperjuangkan oleh Paksi. Tempatnya begitu penting. Bukan kerana dia turut hadir berbincang dalam pertemuan seniman-budayawan yang menubuhkan Paksi di Shah Alam pada Jun 2008 itu, tetapi kerana komitmennya yang cukup jelas dalam apa yang disebut dalam latar tadi.

Maka sempena dengan itu saya tidak bercadang untuk mengupas atau mengulas sumbangan Azizi terhadap seni, sastera dan budaya kita, tetapi saya ingin mengemukakan beberapa cadangan untuk dipertimbangkan dan seterusnya dilaksanakan.

1. Anugerah Sasterawan Rakyat untuk Azizi

Seperti kita maklum, Azizi tidak diberi pengiktirafan tertinggi oleh Kerajaan Malaysia, yakni Anugerah Sastera Negara, yang mengikut penilaian Paksi dia berhak menerimanya. Azizi paling banyak menulis novel, lebih 30 buah. Cerpen pun banyak. Kita percaya dia tidak diberi pengiktirafan tersebut kerana komitmennya dengan perjuangan rakyat dan kerana keberani-annya dalam berkata benar. Maka Paksi mencadangkan supaya kerajaan Pakatan Rakyat, (buat masa ini kerajaan negeri Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Kelantan) memberikan anugerah “Sasterawan Rakyat” kepada Azizi. Walaupun kita tak sempat memberikan anugerah ini sewaktu dia masih bersama dengan kita, tidak mengapa, kita masih boleh memberikannya sekarang. Bukan sekadar membuat pengumuman “Dengan ini kerajaan negeri mengumumkan Azizi Hj Abdullah sebagai Sasterawan Rakyat” – bukan begitu. Tetapi mestilah ada beberapa perkara yang turut dianugerahkan, misalnya yang paling penting ialah sejumlah wang. Tidak mengapalah – perinciannya itu boleh kita fikirkan nanti apabila kita bersetuju untuk melaksanakannya.

2. Perpustakaan Azizi Hj Abdullah di Kulim

Samada perpustakaan awam yang ada di Kulim sekarang ini dijadikan “Perpustakaan Azizi Hj Abdullah”, ataupun dibangunkan sebuah perpustakaan baru khas untuk Azizi dan dinamakan “Perpustakaan Azizi Hj Abdullah” – itu bolehlah diputuskan kemudian. Yang penting pengisiannya. Diisi dengan karya-karya Azizi, tulisan-tulisan mengenai Azizi, dan lain-lain yang difikirkan sesuai dari masa ke masa. Kalau ada orang hendak membuat kajian mengenai Azizi, tidak ada tempat lain yang paling lengkap menyimpan bahan mengenai Azizi melainkan di perpustakaan ini. Pengkaji daripada Indonesia, Singapura atau Amerika kalau nak buat kajian mengenai Azizi, mereka mesti datang ke Kulim. Ini satu bentuk pengiktirafan dan penghormatan kita kepada sumbangan Azizi. Kenapa perpustakaan? Kerana tidak ada yang lebih hampir kepada sastera dan sasterawan, melainkan perpustakaan. 

3. Kajian mengenai Azizi
Azizi ialah sasterawan yang paling banyak menulis tetapi paling kurang dikaji dan diperkatakan. Kenapa? Saya tak tahu. Mungkin kerana perwatakannya yang selalu lawak, kelakar, suka bergurau dan tidak memperlihatkan keseriusannya itu. Mungkin. Atau mungkin kerana beberapa novelnya yang kurang menarik, menyebabkan orang terpengaruh tidak berminat membaca novel-novelnya yang lain yang antaranya sangat bermutu. Apa pun, kajian terhadap karya-karyanya sangat kurang. Maka dicadangkan supaya perkara ini diberi perhatian dan keutamaan. Dicadangkan supaya dibentuk satu jawatankuasa khas untuk diberikan tugas ini. Samada diletakkan di bawah pentadbiran Majlis Perbandaran Kulim atau dimana, itu kita harapkan pada pihak-pihak yang berkenaanlah untuk memutuskan. Yang penting mesti ada dana. Dana untuk menjalankan kajian dan menerbitkan hasil-hasil kajian. Dana untuk menyediakan kemudahan-kemudahan bagi sesiapa yang ingin membuat kajian terhadap karya Azizi.

4. Penerbitan buku-buku Azizi
Ada dua jenis penerbitan. Satu, penerbitan semula karya-karya yang sudah pernah diterbitkan. Dua, penerbitan karya baru. Penerbitan jenis pertama ialah seperti yang dilakukan oleh A Samad Said terhadap sebahagian buku-bukunya, iaitu menerbitkan semula buku-buku terpilih dalam edisi yang diperhatikan kualiti penerbitannya, misalnya berkulit keras, dengan dezain istimewa yang diselaraskan, dan sebagainya. A Samad Said menubuhkan syarikatnya sendiri (Wira Bukit S/B) bagi menerbitkan buku-bukunya. Di sini apakah kita perlu tubuhkan sebuah syarikat? Siapa yang hendak menubuhkan syarikat ini? Soalan-soalan ini perlu dijawab sebab ia melibatkan kewangan agak besar dan ada risiko untung-ruginya. Dari mana sumber kewangannya? Tentulah daripada kerajaan negeri, ‘kan!

Dan apabila diterbitkan buku, soalan terpenting yang menanti ialah: pemasaran. Buku-buku itu mesti dipasarkan. Bagaimana memasarkannya? Siapa yang hendak memasarkannya?  Ini persoalan perniagaan, yang tentunya tidak untuk dibahaskan hari ini. Kita bincangkan itu kemudian. Yang kita bincangkan di sini hari ini ialah persetujuan untuk menubuhkan sebuah badan atau jawatankuasa yang akan dipertanggungjawabkan bagi menguruskan hal pener-bitan ini. Antara tugasnya juga ialah menguruskan soal hakcipta karya-karya berkenaan, yang kebanyakannya sekarang dipegang oleh pihak penerbit-penerbit asal buku-buku tersebut. A Samad Said mempunyai pengalaman pahit-manisnya dalam menangani urusan ini.

Itu buku jenis pertama. Jenis kedua ialah buku-buku yang baru pertama kali hendak diterbitkan. Misalnya buku-buku hasil kajian yanag disebut di atas tadi. Malam 18 November lalu, minggu lepas, sewaktu kita mengadakan majlis mengenang Azizi di Masjid Batu, Permatang Pauh, Sdr Anuar Asmadi rakan karib Azizi telah menceritakan pengalaman penglibatan beliau dalam proses bagaimana Azizi menghasilkan novel. Sangat menarik. Saya cadangkan dia tulis buku mengenai pengalamannya bersama Azizi itu. Barangkali itu boleh dijadikan projek pertama dalam perancangan ini. Kita perhatikan soal pembiayaannya, soal royaltinya, hakciptanya, pemasarannya dan sebagainya.

5. Seminar Mengenai Azizi
Paksi sudah agak lama berfikir dan berbincang mengenai perkara ini. Perlunya diadakan sebuah seminar yang membincangkan Azizi secara menyeluruh. Sebuah seminar yang besar, membincangkan seluruh karya dan sumbangan Azizi termadap masyarakat, bukan sahaja dalam sastera tetapi juga selain sastera – politik, agama, kemasyarakatan. Misalnya Azizi mungkin penulis yang paling banyak menulis mengenai kemiskinan dalam masyarakat di Malaysia. Bukan melalui novel atau cerpen tetapi buku hasil kajian dan pemerhatiannya, seperti Luka Rakyat, Mustadh‘afin, Jiwa Hamba, selain artikel-artikel dalam akhbar Utusan Pengguna.

Seminar ini sekurang-kurang pun dua hari. Sehari tak cukup. Banyak kertaskerja perlu dibuat dan dibentangkan. (Maka banyaklah juga pembiayaannya). Barangkali ini projek pertama di bawah badan Kajian Mengenai Azizi tadi. Maka badan/jawatankuasa itu bolehlah juga menjadi jawatankuasa khas untuk seminar ini. Dan hasilnya nanti kertaskerja-kertaskerja itu boleh diterbitkan buku.

Siapa yang hendak menganjurkan dan membiayai seminar ini? Penganjuran tidak masalah. Paksi pun boleh uruskannya, dengan kerjasama 2PNP (dan Asasi, barangkali). Tetapi pembiayaannya? Alangkah bagusnya kalau Majlis Perbandaran Kulim boleh menganjurkan dan membiayainya, bagi pihak Kerajaan Negeri Kedah.

Tempatnya? Dalam perbincangan Paksi ada orang mencadangkan ia dibuat di Kuala Lumpur, supaya isu ini dilihat sebagai isu nasional. Tetapi memikirkannya semula saya berpendapat lebih baik dibuat di Kulim. Kebanyakan seminar seperti ini yang dibuat di Kuala Lumpur bukan ramai pun yang hadir. Kalau dibuat di Kulim saya percaya lebih ramai orang akan hadir. Soal diangkat ke taraf nasional itu soal usaha kita. Kalau kita usahakan ke arah itu, akan terangkat juga ia ke taraf nasional. Kalau di Kuala Lumpur pun belum tentu ia akan mendapat perhatian nasional.

Cadangan supaya ia dibuat di Kulim ini ada hubungan dengan cadangan ke-7 di bawah.

6. Buku Azizi jadi bahan hadiah dari kerajaan
Pihak kerajaan negeri, samada Pejabat Menteri Besar atau pejabat Exco atau Majlis Perbandaran, Majlis Daerah, atau ADUN, selalu memberikan hadiah dan cenderamata (cenderahati) kepada tetamu, rakyat, pemenang itu dan ini, penyampai ceramah dan sebagainya. Hadiah dan cenderamata itu macam-macam. Kita cadangkan, mulai sekarang, jangan tinggal buku karya Azizi Hj Abdullah. Nak bagi yang lain-lain tak mengapa – kainkah, pewterkah, apakah, bagilah, tapi buku Azizi mesti ada juga. Dan kalau nak bagi satu benda saja, bagi buku Azizi saja. Itu cadangan kita. Boleh mula daripada sekarang.

Dalam konteks inilah perlunya buku-buku Azizi itu diterbitkan semula supaya kualitinya dapat diselaraskan, sesuai untuk dijadikan bahan hadiah dari kerajaan negeri.

7. Kulim Bandar Azizi
Setakat bagi anugerah Sasterawan Rakyat saja orang tak nampak. Kena bagi sesuatu yang orang mudah nampak, dan akan nampak. Apa dia? Saya mempunyai imaginasi yang agak aktif dan suka meneroka di luar kebiasaan. Saya membayangkan Kulim ini sebagai bandar Azizi. Orang sebut Temerloh bandar ikan patin, Melaka bandaraya bersejarah, Shah Alam bandar anggerik. Saya bayangkan Kulim ini Bandar Azizi Hj Abdullah. Saya rasa ini sesuatu yang unik, dan boleh menarik perhatian pelancong juga.

Cuba anda bayangkan – Kulim Bandar Azizi Hj Abdullah! Sebuah bandar pelancongan. Apa yang anda nampak? Kedai-kedai dan gerai-gerai yang menjual pelbagai bentuk cenderamata dan cenderahati untuk pelancong. Akan timbul macam-macamlah nanti yang ada kaitan dengan Azizi dan karya-karyanya. Kreativiti akan bercambah dan melahirkan pelbagai bentuk karya, walaupun bersifat komersil. Gambar wajah Azizi di merata-rata, pada T-shirt, pada cawan, pada kipas, macam-macam. Dan ada sebuah kedai yang khas menjual buku-buku karya Azizi. Pelancong datang ke Kulim dan mereka membeli novel Azizi (yang ada terjemahannya dalam berbagai-bagai bahasa) sebagai hadiah dan cenderahati.

Kita ada Perpustakaan Azizi Hj Abdullah di Kulim. Nanti kita akan ada Jalan Azizi Hj Abdullah, Bulatan Azizi Hj Abdullah (kalau ada bulatan/roundabout di sini), sekolah Azizi Hj Abdullah. Apa lagi? Dewan Azizi Hj Abdullah. Tasik pun mungkin Tasik Azizi, dan sebagai-nya. Kulim adalah Bandar Azizi. Dalam konteks ini, paling sesuai seminar tadi diadakan di Kulim. Kita panggil sarjana-sarjana sastera dan kebudayaan dan kesenian umumnya datang berkampung di Kulim. Kulim akan menjadi sebuah bandar yang terkenal bukan sahaja di Malaysia, tetapi juga di peringkat antarabangsa. Tidak banyak bandar di dunia yang dihubungkan secara sinonim dengan seorang pengarang terkenal. Kulim adalah salah satunya. Ini satu tarikan pelancongan. TDC atau Kementerian Pelancongan akan memasuk-kan Kulim ke dalam kalender promosi pelancongan Malaysia. Sesuatu yang unik.

Dan bagi menimbulkan lagi suasana yang sesuai, kita bolehlah menganjurkan aktiviti-aktiviti seni-budaya dari semasa ke semasa, secara berterusan, tidak putus-putus. Paling tidak pun persembahan baca karya-karya Azizi dalam pelbagai bentuk, persembahan teater, persem-bahan puisi dan lagu. Ini setidak-tidaknya dianjurkan sebulan sekali. Pertandingan bercerita di kalangan kanak-kanak sekolah berdasarkan novel atau cerpen Azizi. Macam-macam boleh kita fikirkan. Di samping itu bolehlah juga dianjurkan kursus atau bengkel penulisan dari semasa ke semasa, (kerana Azizi adalah seorang penulis/sasterawan).

Demikianlah, seorang sasterawan mampu melahirkan sebuah bandar pelancongan. Mereka tidak lakukan ini untuk Usman Awang, untuk Ishak Hj Muhammad, tidak mengapa. Kita buat untuk Azizi Hj Abdullah. Harap-harap YDP Majlis Perbandaran Kulim, Sdr Zohdi Hj Saad bersetuju, dan tidak melihatnya sebagai suatu idea yang karut dan membebankan. Wallaahu ak’lam!


(Diucapkan dalam majlis Wacana Azizi, anjuran Majlis Perbandaran Kulim, di Dewan UniKL, Kulim, Kedah, 26 November 2011)
Sabtu lalu saya bersama Cikgu Azmi Ab Hamid di Penaga, Seberang Prai, bersama-sama dengan pimpinan PAS cawangan Taman Kuala Muda, juga pimpinan KeAdilan dan DAP, berbicara mengenai ilmu dan kepemimpinan, berdasarkan sebuah buku yang ditulis oleh seorang profesor Matematik yang juga mahir dalam bidang kepemimpinan.

Buku tersebut ialah sebuah buku yang selalu disebut dalam ruangan ini, iaitu “Kepemimpinan Tok Guru Nik Aziz Mengikut Pandangan Sarjana Kepemimpinan Besar Sepanjang Zaman”, karya Dr Shaharir Mohd Zain (yang juga menulis buku yang menyanggah teori Einstein, “Kritikan Teori Kenisbian dan teori Quantum”).

Terima kasih kepada Mushthafa Kamal, Setiausaha PAS cawangan tersebut bersama kawan-kawannya yang mengambil inisiatif menganjurkan majlis bicara buku. Sesuatu yang sangat jarang dibuat oleh organisasi politik, apalagi di peringkat cawangan. Syabas Sdr Mushthafa! (Segala kesulitan dan masalah yang dihadapi itu asam garam yang mematangkan perjuangan).

Hari itu kita duduk berbincang, dengan buku terbuka di tangan. Ada peserta yang membuka komputer riba di hadapannya, sambil mendengar dan mencatat. Dewan Ismail Che’ Chik Bakau Tua menjadi saksi sebuah peristiwa bersejarah, apabila para muslimat dan pemuda di perkampungan pesawah dan nelayan di Penaga itu hadir untuk suatu wacana ilmu, memperkatakan ciri-ciri kepemimpinan yang berkualiti, mengikut kajian dan catatan para sarjana tersohor sepanjang zaman, sejak tahun 1080 M hingga sekarang.

Alangkah berbezanya majlis ini, menyuburkan suatu tradisi keilmuan yang berasaskan pada tulisan (buku) yang boleh dirujuk dan diulang-ulangi membacanya, bukan sekadar mendengar ceramah yang tanpa bahan untuk rujukan bagi memastikan kesahihan ilmu yang didengar.

Demikianlah kita berusaha mengembangkan tradisi keilmuan seperti ini, agar ia dapat menyumbangkan sesuatu yang positif kepada pembinaan tamadun ummah hari ini. Secara kebetulan sahaja buku yang dipilih adalah mengenai peribadi Menteri Besar Kelantan, kerana dia memiliki ciri-ciri kepemimpinan unggul seperti yang pernah dibicarakan oleh para ilmuan yang merentasi zaman itu.

Telah beberapa kali buku ini dijadikan bahan perbincangan mengenai kepemimpinan, iaitu sejak ia dilancarkan di Masjid Batu, Permatang Pauh pada 11 Disember tahun lalu. Maka didapati ia sangat sesuai untuk dijadikan buku rujukan bagi panduan kepemimpinan untuk para pemimpin dan bakal pemimpin dalam masyarakat kita, khasnya bagi orang-orang PAS sendiri. (Saya sangat teruja apabila pimpinan DAP peringkat kawasan di Kepala Batas juga berminat dengan wacana buku ini).

Selain bertujuan untuk mengangkat kepemimpinan TG Nik Aziz itu supaya menjadi bahan perbincangan peringkat akademik, saya mengusahakan penerbitan buku ini juga dengan tujuan agar ia dapat dijadikan rujukan dan panduan kepada mereka yang berminat untuk menjadi pemimpin, khasnya pemimpin politik Pakatan Rakyat.

Dalam semangat itulah saya berbincang dengan Mushthafa Kamal, agar dia memulakan tradisi bicara buku ini di kalangan pimpinan PAS. Dan dalam semangat itulah juga kini saya dalam perbincangan dengan seorang pemimpin pemuda peringkat negeri, untuk menganjurkan majlis yang serupa di kalangan sahabat-sahabatnya.

Minat yang ditunjukkan oleh Ketua Pemuda ini nampaknya akan semakin menghampirkan saya kepada matlamat, apatah lagi bila pihaknya menggunakan istilah bengkel untuk program ini. Hanya dia tiba-tiba memikirkannya semula, kerana didengarnya ada kemungkinan PM Najib akan membubarkan Parlimen untuk PRU-13 pada bila-bila masa sekarang. Dikhuatiri program bicara buku boleh mengganggu fokus mereka kepada kerja-kerja untuk pilihanraya.

Demikian juga dengan yang satu lagi itu. Alasannya kerana ramai ahli mahukan program berkhatan beramai-ramai, sempena musim cuti sekolah yang sudah bermula, maka program bicara buku perlu ditunda terlebih dahulu. Ditunda hingga ke waktu yang belum dapat ditetapkan lagi tarikhnya. Itulah masalahnya. Biasanya apabila sesuatu “ditunda ke suatu waktu yang belum ditetapkan tarikhnya”, ia akan berakhir dengan tak jadi!

Itulah betapa sukarnya hendak membina tradisi “hidup berilmu” yang berasaskan pada ilmu yang boleh disemak kesahihannya, seperti yang ditunjukkan dengan jelasnya oleh Islam dalam tradisi Ilmu Hadis kita melalui sistem sanadnya itu. Ilmu yang sah itu mesti boleh disemak kesahihannya. Dan sistem berilmu dengan menggunakan buku adalah cara yang paling mudah untuk menyemak kesahihan ilmu.

Maka saya berhujah dengan kedua-dua pihak di atas, mengapa kita perlu membatalkan satu program disebabkan ada program yang lain? Mengapa kita perlu batalkan program bicara buku kerana menjangkakan pilihanraya akan diadakan dalam waktu terdekat?

Permainan atau keadaan menjangka pilihanraya akan diadakan bila-bila masa ini, inilah antara penyakit paling kronik dalam masyarakat kita. Duduk dalam keadaan tertanya-tanya dan menjangka-jangka ini, mengganggu terlalu banyak kerja dan urusan. Banyak kerja dan urusan terbatal dan tak menjadi disebabkan oleh permainan teka-teki yang karut ini.

Eloklah kalau Pakatan Rakyat menghapuskan saja perkara karut ini sekiranya menang dalam PRU akan datang. Atau bolehlah dimasukkan dalam janji pilihanraya, atau dalam ‘Buku Jingga’, sekiranya PR menang, tarikh PRU akan ditetapkan awal-awal, atau PRU tidak boleh diadakan lebih awal daripada tiga bulan sebelum tamat tempoh penggal lima tahunnya.

Langkah yang dibuat oleh Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim baru-baru ini suatu langkah yang patut dicontohi. Diumumkan awal-awal bahawa PRU negeri tidak akan diadakan sebelum Jun 2012. Itu bagus, supaya orang ramai tidak bermain teka-teki dan menjangka-jangka yang banyak mensia-siakan waktu itu.

Akhirnya sekali lagi kita mengucapkan tahniah dan syabas kepada PAS cawangan Taman Kuala Muda. Teruskanlah menganjurkan majlis bicara buku, hingga ia menjadi satu tradisi yang kukuh di kalangan masyarakat kita.