Hari itu saya sudah tulis sekali pasal perhimpunan dan konvensyen penulis Selangor 26 Jun, sempena sambutan Hari Ilmu dan Pesta Buku Selangor 2011, di Pusat Konvensyen Shah Alam. Sejak itu ada beberapa perubahan berlaku dalam proses pelaksanaannya, seperti yang dimaklumkan oleh Pengarah Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS), Mastura Muhamad.
Pertama, peristiwa ini tidak akan direkodkan ke dalam buku Malaysia Book of Records (MBoR) seperti yang dirancang pada mulanya. Tahun lalu perhimpunan lebih 10,000 orang membaca buku di tempat terbuka sekitar taman tasik Shah Alam, sempena Hari Ilmu 2010, telah dicatatkan dalam buku MBoR. Maka dirancangkanlah supaya peristiwa perhimpunan seribu orang penulis menulis sempena Hari Ilmu 2011 ini pun dimasukkan juga ke dalam MBoR.
Tetapi dalam proses mereka membuat persiapannya, entah bagaimana, rancangan itupun telah dibatalkan. Tidak ada lagi penglibatan MBoR. Maka proses pendaftaran dengan mengisi borang yang menghendaki penulis supaya menunjukkan salinan muka depan karya, sebagai syarat untuk menyertai perhimpunan ini pun, turut dibatalkan.
Sekarang tak ada syarat apa-apa lagi. Datanglah! Acara bermula pukul 9 pagi, dengan acara menulis esei untuk Buku Mega Perdana. Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim tiba jam 10 pagi. Majlis perasmian dimulakan dengan ucapan aluan oleh Pengarah PPAS, diikuti oleh ucapan Exco Pendidikan dan Pembangunan Modal Insan, Dr Halimah Ali.
Pukul 10.45 hingga 11 pagi acara istimewa: “15 minit Reading Break” atau “Berhenti Sebentar, Jom Baca!” Secara konsepnya acara membaca selama 15 minit ini sepatutnya dibuat serentak di seluruh negeri, pada pukul 10.45 hingga 11 pagi itu. Tidak ada aktiviti lain di seluruh negeri. Semua orang berhenti daripada aktiviti lain untuk membuat satu aktiviti sahaja, iaitu membaca, serentak, pada waktu itu.
Bagaimana mereka akan melaksanakannya, saya pun kurang pasti. Kita tunggu sahajalah saat itu nanti.
Selesai acara istimewa 15 minit “Reading Break” itu, Menteri Besar pun membuat ucapan perasmiannya. Diikuti dengan satu lagi acara istimewa – penyampaian anugerah Tokoh Penulis Selangor, yang julung-julung kali diadakan. Siapakah penulis yang telah dipilih untuk dianugerahkan penghargaan tersebut? Sama-samalah kita tunggu pengumuman rasminya oleh pihak Kerajaan Negeri Selangor.
Program Konvensyen Penulis akan bermula pukul 12 tengahari. Entah bagaimana, sebagai Presiden Seniman Paksi Rakyat (Paksi) saya telah diamanahkan untuk menyampaikan ucapan pembuka bicaranya.
Kata Mastura yang mewakili Dr Halimah, Paksi telah mengalami pelbagai masalah, halangan dan liku-liku pahit maung perjuangan dalam usaha mengangkat seni-budaya menjadi aktiviti yang dihayati oleh segenap lapisan masyarakat, sambil menerapkan kesedaran kepada pimpinan masyarakat terhadap pentingnya aktiviti seni-budaya bagi menyuntik keseimbangan kepada kehidupan hari ini yang semakin tidak seimbang.
Disebabkan pengalaman itulah, dan sebagaai menghargai usaha Paksi, maka Paksi dipilih untuk membuka gelanggang bicara, dengan tema “Merakyatkan Ilmu: Peranan Penulis dan Tanggungjawab Kerajaan”.
Dan disebabkan Paksi yang dipilih untuk membuka bicara, saya percaya tentulah mereka dapat menjangka yang bicara saya itu antara lain akan memaparkan pelbagai persoalan dan permasalahan seni-budaya yang selama ini, berdasarkan pengalaman Paksi, tidak mendapat dokongan seperti yang sepatutnya daripada pihak Kerajaan Negeri Selangor.
Selepas ucapan pembuka bicara itu, majlis akan dibuka untuk dialog atau soal-jawab dengan Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim. Ini yang menariknya. Sangat-sangat menarik. Menteri Besar hadir dalam satu majlis yang sepenting Hari Ilmu Selangor itu, yang dibuat terbuka kepada sesiapa saja untuk hadir, khasnya golongan penulis, budayawan dan ilmuan, dan bersedia untuk menjawab apa saja soalan yang akan dikemukakan kepadanya.
Memang ini sesuatu yang sangat menarik. Dan agak mengkagumkan saya apabila Mastura dan Dr Halimah begitu yakin menyediakan majlis soal-jawab seperti ini untuk dihadapi secara terbuka oleh Menteri Besar. Menunjukkan betapa yakinnya mereka kepada sikap dan fikiran terbuka Menteri Besar ini.
Maka saya fikir para penulis, budayawan, ilmuan dan intelektual di negara ini, khasnya yang berada di sekitar Selangor, tidak sepatutnya melepaskan peluang ini. Bukan kerana saya yang akan berucap membuka bicara, tetapi kerana Menteri Besar Selangor (negeri yang paling kaya di Malaysia dan kini ditadbir oleh Pakatan Rakyat) akan mendengar apa saja pandangan kita, dan memberikan responnya.
Datanglah ke majlis ini, dan ucapkanlah atau nyatakanlah pandangan anda. Apa yang anda mahu dari sebuah kerajaan negeri, untuk memajukan bidang penulisan, keilmuan dan seni-budaya kita. Marilah kita berdialog secara langsung dengan orang yang memegang kuasa di negeri yang paling kaya di negara kita hari ini.
Turut sama dalam majlis ini ialah dua orang Sasterawan Negara – A Samad Said dan Anwar Ridhwan. Mereka akan menyampaikan pandangan mereka, bersama dengan Tokoh Penulis yang akan menerima anugerah hari itu, sebagai lanjutan daripada majlis dialog dengan Menteri Besar tadi.
Dalam sesi dialog kedua ini Menteri Besar sudah meninggalkan majlis, tetapi Exconya yang berkenaan akan mewakilinya untuk mendengar pandangan-pandangan penulis, yang kini memfokus kepada persoalan pelaksanaan. Bagaimanakah langkah-langkah pelaksanaan yang patut dijalankan oleh Kerajaan Negeri, sesuai dengan aspirasi golongan penulis, budayawan, ilmuan dan intelektual.
Seingat saya rasanya inilah julung-julung kalinya majlis yang seumpama ini pernah diadakan di negara kita. Berjaya atau tidaknya majlis ini terpulanglah kepada golongan penulis, budayawan, ilmuan/cendekiawan dan intelektual kita. Pihak yang berkuasa atau kuasawan (mengikut istilah Samad Said) sudahpun membuka ruangnya. Marilah kita menyambut baik usaha yang diinisiatifkan oleh pihak Exco Pendidikan dan Pembangunan Modan Insan, dan pihak Perpustakaan Selangor ini.
(Penulis boleh dihubungi dengan emel dinsman_49@yahoo.com.my atau sms 019-9592408)
Ya, apa dia peristiwa besar menjelang Tanah Melayu diisytiharkan Merdeka pada akhir Ogos 1957?
Kebanyakan kita, saya percaya, tentu tak pernah fikirkan pun perkara ini. Apa dia peristiwa besar menjelang Ogos 1957 itu? Peristiwanya ialah penubuhan Dewan Bahasa dan Pustaka, di Johor Bahru, sebagai menyahut resolusi Kongreas Bahasa II yang diadakan pada tahun tersebut.
Dewan Bahasa dan Pustaka ditubuhkan pada 22 Jun 1956, sebagai satu persediaan penting untuk mengisi kemerdekaan yang sedang hangat diperjuangkan pada waktu itu.
Orang sekarang mungkin terkejut dengan kenyataan saya ini. Apa? Penubuhan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) itu agenda besar dan penting menjelang Merdeka 1957?
Ya! Kalau anda tak percaya, cubalah anda sebut apa agenda lain yang besar dan penting waktu itu, yang menjadi sebahgian daripada perjuangan menuntut dan mengisi kemerdekaan? Tak ada. Dan Kongres Bahasa 1956 di Johor Bahru itu adalah perhimpunan orang Melayu yang besar dan terpenting, bertaraf nasional, selepas perhimpunan tahun 1946 (yang merumuskan penubuhan Umno) di Kelab Sultan Sulaiman Kampung Bharu, Kuala Lumpur.
Memang ramai orang sekarang akan berasa pelik dan hairan – eh, kongres bahasa jadi satu perhimpunan nasional yang terpenting menjelang kita Merdeka tahun 1957? Ya! Kenapa, tak percaya?
Kita tak percaya sebab hari ini kita tak pernah terfikir pun yang soal bahasa itu satu soal penting dalam pengisian merdeka dan pembinaan bangsa dan negara berdaulat. Inilah hasil daripada sistem pendidikan kita yang pincang dan dasar kebudayaan kita yang cacat itu. (Atau kita pun sebenarnya tak pernah ada dasar kebudayaan?)
Inilah dia situasi kebangsaan dan kenegaraan kita hari ini. Satu institusi sepenting itu yang ditubuhkan menjelang kemerdekaan telah tidak dianggap penting oleh generasi hari ini, bukanlah satu perkara pelik. Ada yang lebih pelik daripada itu. Bank Bumiputra yang ditubuhkan hasil daripada Kongres Ekonomi Bumiputra awal 1970-an, pun sudah tidak dianggap penting lagi.
Kehilangannya kerana ditelan oleh sebuah bank yang lebih kecil daripadanya, tidak pernah dipedulikan oleh sesiapa pun. Sedangkan soal ekonomi itu, bagi orang sekarang ia dianggap lebih penting daripada soal bahasa dan budaya. Jauh lebih penting. Itu pun tidak dipedulikan. Inikan pula soal bahasa dan budaya.
Jadinya – apa sebenarnya yang dipedulikan oleh orang-orang sekarang?
Tak tahulah. Terlalu banyak masalah (yang lebih urgent) agaknya, hingga apa sebenarnya yang diperlukan dan dipedulikan oleh masyarakat kita hari ini pun tak ada siapa yang nak pedulikan. Masing-masing sibuk dengan hal/masalah/urusan/kepentingan masing-masing. Hinggakan orang yang sepatutnya jadi pemimpin masyarakat pun tidak faham lagi apa yang sepatutnya dia buat. Dan masyarakat pun terus juga tak peduli. Aduuuh! (Boleh sesat dalam permasalahan yang gawat begini).
Tak mengapalah. Mari kita balik kepada tajuk wacana kita. Seniman Paksi Rakyat (Paksi) bersama dengan Gerakan Darurat Bahasa (GDB) akan menganjurkan majlis baca puisi khas sempena menyambut tarikh penubuhan DBP, 22 Jun ini (Rabu), bertempat di warung rakyat, depan bangunan DBP, Kuala Lumpur .
Ini kali kedua bacaan puisi diadakan di warung tersebut. Kali pertama ialah pada 15 Mac lalu, iaitu bacaan Yasin dan baca puisi “Selamatkan DBP”, anjuran GDB yang dipengerusikan oleh Cikgu Azmi Abdul Hamid (Presiden Teras Pengupayaan Melayu). Baca puisi “Selamatkan DBP” selepas itu diadakan juga di Madrasah Tarbiyah Kampung Bandar Dalam (KBD), Kuala Lumpur , pada 30 April.
Kalau anda masih ingat lagi catatan saya mengenai majlis baca Yasin dan puisi 15 Mac di warong rakyat itu, satu perkara yang menarik ialah jamuannya. Satu lepas satu dihidangkan. Tak tahu siapa yang menyediakannya. Apakah kali ini pun akan ada lagi hidangan demi hidangan seperti itu? Tak tahulah. Harap-harap ada-lah nanti ya!
Tapi itu bukanlah acara penting. Acara penting kita ialah mengingati peristiwa besar menjelang Ogos 1957 itu. Mengingati bagaimana agenda mendaulatkan Bahasa Melayu melalui satu tindakan yang tegas dan jelas, mendirikan sebuah institusi besar waktu itu, sebagai faktor penting dalam perjuangan dan pengisian kemerdekaan, dan seterusnya dalam pembinaan dan pembangunan negara-bangsa.
Mengikut Setiausaha GDB, Hasni Abas, ini bukanlah sekadar satu acara untuk bernostalgia mengingati kegemilangan zaman lampau yang telah berlalu. Tidak. Sama sekali tidak. Tetapi ini adalah acara untuk mengingatkan para pemimpin umat hari ini, betapa kita telah jauh menyeleweng daripada tanggungjawab yang telah diamanahkan kepada kita, hinggakan umat hari ini telah menjadi umat yang keliru, sesat dan ada juga yang sudah bangsat.
GDB sudahpun menghantar memorandum kepada Menteri Pelajaran merangkap Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, mengemukakan tuntutan-tuntutan yang munasabah, pada 27 April lalu. Tetapi hingga hari ini belum ada jawapan daripada pihak menteri itu.
Hal ini telah dibincangkan dalam satu pertemuan eksklusif GDB dengan tokoh-tokoh bahasa seperti Datuk Hassan Ahmad dan Prof Shaharir Mohd Zain baru-baru ini. Dalam pertemuan itu Prof Shaharir menyatakan beliau sangat bimbang dengan suatu gerakan oleh sekumpulan orang yang sedang mendesak supaya bahasa Inggeris digunakan semula dalam pengajaran sains dan matematik.
Persoalan bahasa Melayu hari ini bagi Prof Shaharir adalah satu persoalan besar dan penting bagi rakyat Malaysia . Tetapi di manakah hilangnya para pejuang bahasa Melayu? Apa yang sebenarnya sudah terjadi kepada jiwa Melayu?
Barangkali Hishamuddin Rais akan memberi jawapannya, dari perspektifnya sendiri, pada malam 22 Jun ini. Kassim Muhamad juga sudah berjanji dengan sajak barunya.
Ya, apa pun, Hasni berharap para pejuang bahasa Melayu dan budaya Melayu akan hadir pada 22 Jun ini, di warong rakyat, untuk sama-sama duduk merenung akan nasib bahasa Melayu yang sedang tidak dipedulikan oleh bangsanya sendiri. “Makan-minum jangan bimbang,” kata Hasni, “sudah ada orang yang berjanji.”
(Penulis boleh dihubungi dengan emel dinsman_49@yahoo.com.my atau sms 019-9592408)
Jangan pedulikan media mereka. Kita tahu dan kita selalu menjerit-jerit dalam ceramah di sana sini mengatakan media mereka penipu, pembohong, putar-belit berita dan sebagainya; tapi kita masih juga membeli, membaca dan memberi respon kepada laporan berita mereka.
“Ha ha ha, kita pun macam orang bodoh juga,” kata seorang sahabat saya.
Ya memang sakit hati mendengarnya. Tapi direnung-renung dan difikirkan semula, betul juga kata sahabat saya itu. Kita sendiri yang mengatakan media mereka itu penipu, pembohong, putar-belit berita, alat propaganda Umno-BN dan macam-macam lagi. Sudah bertahun-tahun. Bukan baru. Kita pun pernah buat kempen boikot media meraka.
Tapi cubalah fikir-fikir dan renung-renung semula. Kalau betullah kita memboikot media mereka itu, mereka bukan lagi arus perdana pada hari ini. Yang jadi media arus perdana pada hari ini ialah media kita.
Tetapi kenapa tidak terjadi begitu? Kenapa kita masih lagi menyebut mereka sebagai “media arus perdana”? Kenapa media kita tidak mendapat jumlah pembaca (jualan) 400 ribu atau 500 ribu naskah setiap keluaran? Sedangkan ahli PAS sahaja dikatakan lebih daripada satu juta orang! Kenapa?
Dan kenapa kita masih lagi heboh-heboh nak menjawab setiap kali apabila ada sedikit sahaja pun laporan di dalam media mereka itu yang menyinggung kita? Bahkan pimpinan atasan kita pun tanpa sedar tiba-tiba bertelagah sama sendiri semata-mata disebabkan oleh laporan berita dalam media mereka yang kita selalu kata penipu-pembohong-putarbelit itu.
Janganlah biarkan sahabat saya itu mengulangi lagi kata-katanya yang sangat menyakitkan hati itu - “Ha ha ha, kita pun macam orang bodoh juga.” Ya, memang menyakitkan hati.
Kerana ia terkena ke atas batang hidung kita sendiri! Kalau kita yang mengatakan orang lain bodoh, kita tak terasa sakit hatinya itu, ‘kan ? Tapi kalau orang mengata kita demikian, memang terasa di hati sakitnya. Apatah lagi kalau sahabat kita sendiri yang mengatakannya. Aduuuh, nak melenting marahnya.
Makanya marilah kita bertenang-tenang dan berfikir semula dengan rasional. Betul atau tidak kenyataan dan hujah di atas itu? Kalau bukan kerana kita yang terus meng‘arus-perdana’kan media-media mereka, bolehkah media-media itu terus menjadi ‘arus-perdana’ pada hari ini?
Jawapannya tentulah sangat pasti. Tak mungkin media-media mereka itu terus menjadi ‘arus-perdana’. Sebaliknya media kitalah yang menjadi ‘arus-perdana’ itu. Sepatutnya!
Memang mereka boleh ambil tindakan kalau dilihatnya media kita akan menjadi arus-perdana. Tetapi kita pun takkanlah nak sebodoh itu. (Lihat! Jangan biarkan sahabat saya ucapkan lagi kata-kata kesatnya itu.) Kalau kita tahu bahawa itulah kemungkinannya, bersedialah awal-awal lagi untuk mengelak kemungkinan itu.
Menjadi media ‘arus-perdana’ tak bermakna hanya Harakah sahaja yang akan kita gerakkan ke arah itu. Ada banyak lagi yang boleh kita lakukan. Persoalannya, kesedaran mestilah terlebih dahulu dihidupkan di kalangan orang-orang kita sendiri, terutamanya di kalangan pemimpin-pemimpin kita di pelbagai peringkat.
Berhenti terus. Jangan pedulikan lagi media mereka.
Ya, jangan pedulikan lagi media mereka. Jangan peduli! (Faham maksud saya?) Sebab itulah saya kurang bersetuju nak buat demo di hadapan bangunan syarikat akhbar yang suka membuat fitnah itu. Tindakan itu bermakna kita mengiktiraf bahawa media itu sangat penting. Tentulah mereka sangat suka dengan tindakan kita itu. Walaupun kita bertujuan untuk “mengajar” mereka dan memberitahu orang ramai akan jahatnya mereka.
Tidak perlu. Jangan buang masa kita dengan kerja-kerja yang tak perlu itu. Sebaliknya lebih baik kita tumpukan pada usaha untuk membina kekuatan media kita sendiri. Tak kiralah media cetak atau media internet atau apa pun bentuknya. Yang penting kita mesti berusaha membina kekuatan media kita sendiri. Jangan mengharapkan pada media orang. Dan jangan pedulikan media mereka.
Biarkan saja mereka nak lapor apa pun. Biarkan saja mereka nak putar-belit apa pun. Mereka nak fitnah pemimpin kita kah? Biarkan mereka. (Melainkan apabila ada yang benar-benar boleh memudaratkan kita). Dan dalam masa yang sama itu kita janganlah pula sekadar berdiam diri sahaja. Kita mesti tumpu pada usaha membina, memperkuatkan dan meng‘arus-perdana’kan media-media kita sendiri.
Dan kerja atau usaha ini bukannya boleh dibuat dalam tempoh sebulan dua, lalu mengharap-kan mencapai tujuan atau sasarannya. Ia memerlukan proses, dan prosesnya memerlukan masa yang agak panjang. Setahun belum mencukupi untuk mencapai tujuan/sasarannya. Biasanya ia memerlukan masa lebih daripada tiga tahun.
“Alahai lamanya. Pilihanraya sudah dekat sangat ni! Kita tak boleh buang masa kepada benda lain. Kita mesti tumpu pada pilihanraya. Target kita: mesti menang pilihanraya, mesti ambilalih Putrajaya.”
Itulah hujah yang saya selalu dengar, yang akhirnya beberapa program dan agenda penting ditangguh dan ditangguh dan akhirnya tak dipedulikan. Tersingkir begitu saja. Dilupakan begitu saja, disebabkan nak mengejar pilihanraya, tanpa peduli rasionalnya. Dan hal ini berulang-ulang dan berulang-ulang, begitulah…
Ya, begitulah juga yang terjadi dengan hal kebudayaan. Sesuatu yang memang sifatnya tidak pernah ‘urgent’, maka ia pun diketepikan dulu dan terus diketepikan begitu saja. Tak sempat pun mereka nak fikir mengenainya. Apakah dalam hal media ini pun begitu juga?
Masa untuk berfikir mengenainya sentiasa diletakkan tersepit di celah-celah kesibukan hal-hal lain yang sentiasa kelihatan lebih ‘urgent’. Hanya sesekali ia terlihat seperti ‘urgent’. Dan oleh kerana ia sukar dilaksanakan sebagai ‘sesuatu yang urgent’, maka ia sentiasalah bernasib malang , diberikan layanan sebagai yang paling akhir dalam senarai awlawiyat (prioriti).
Cubalah fikirkan: kalaulah Tok Guru Nik Aziz berfikir demikian, bilakah dia akan ada masa dan kesempatan untuk mentarbiyah rakyatnya, kerana mentarbiyah itu memerlukan proses yang sangat panjang. Setelah lebih 20 tahun pun dia terus juga dengan tekunnya melakukan kerja mentarbiyah itu; dan tugas-tugasnya yang lain pun tetap dilaksanakan.
Tok Guru Nik Aziz tak peduli. Dia buat saja apa yang dia fikir perlu dia buat, seperti yang dipelajarinya dari sirah Rasulullah saw.
(Penulis boleh dihubungi dengan emel dinsman_49@yahoo.com.my atau sms 019-9592408). Artikel ini tersiar di dalam Harakah, 30 Mei 2011.
Ahad pagi 22 Mei saya menghadiri seminar “Membina Negara Sejahtera” anjuran Pemuda PUM (Persatuan Ulama Malaysia) di Dewan Sivik, Petaling Jaya, dengan satu tujuan: Hendak melihat bagaimana pemikiran para pembicaranya mengenai “Negara Sejahtera”. Apakah ada di antara mereka merujuk kepada Kelantan ataupun tidak.
Saya percaya “Negara Sejahtera” itu adalah istilah lain yang digunakan oleh penganjurnya, kerana sebab-sebab tertentu, untuk maksud “Negara Islam”. Dan ternyata memang betul. Itulah maksud mereka.
Sesi paginya suatu forum yang pembicaranya terdiri daripada Datuk Nakhaie Ahmad (bekas Pengerusi Yadim), Dr Rumaizuddin Ghazali (pensyarah di Universiti Sains Islam Malaysia ) dan Ustaz Zamri Hashim (Timbalan Mufti Perak). Seorang lagi pembicara ialah Dr Dzulkifli Ahmad, Ahli Parlimen Kuala Selangor, yang baru tiba ketika pengerusi forum selesai memperkenalkan para pembicara yang lain itu.
Walaupun baru tiba, dia diminta memulakan bicara (kerana dia akan meninggalkan majlis lebih awal, untuk hadir ke program ketiganya pula selepas itu). Dr Dzulkifli berbicara dalam aspek ekonomi. Ternyata dia memang menguasai topik bicaranya.
Apabila dia memilih untuk berbicara dengan pendekatan realiti semasa, yakni tidak hanya berlegar di sekitar teori, tentulah kita menjangka dia akan mengkritik amalan ekonomi yang sedang dilaksanakan oleh pimpinan Najib. Itu biasalah, walaupun dia memilih untuk berbicara dengan ungkapan-ungkapan yang bernada intelektual, bagi membezakannya dengan ceramah-ceramah politiknya.
Dan di akhir bicara 20 minitnya itu (semua pembicara dihadkan demikian), selepas menyebut Ibn Khaldun sebagai tokoh yang pemikirannya mengenai ekonomi jauh mendahului dan lebih unggul daripada pemikir-pemikir ekonomi Barat seperti Adam Smith dan John Meynard Keynes dan lain-lain, Dr Dzul merujuk kepada Buku Jingga. (Dia antara yang terlibat secara langsung dalam menyiapkan buku itu).
Dan saya menunggu untuk mendengar walaupun sedikit dia merujuk kepada amalan ekonomi yang dilaksanakan oleh pentadbiran Islam pimpinan Tok Guru Nik Aziz di Kelantan, sebelum dia mengakhiri bicaranya. Dan akhirnya dia menutup bicaranya tanpa merujuk walau sedikit pun kepada Kelantan.
Saya pun tertanya-tanya lagi – kenapa? Dan soalan ini tak sempat saya nyatakan dalam majlis itu, juga sewaktu bersalaman dengannya ketika dia berjalan keluar dewan. Maka demikianlah saya terfikir untuk timbulkannya dalam ruang ini.
Ada banyak perkara, pada fikiran saya, yang boleh diangkat oleh Dr Dzul daripada amalan pentadbiran Kerajaan PAS di Kelantan itu, bagi menjelaskan ciri-ciri ekonomi Islam (Negara Islam) yang berbeza dengan amalan ekonomi bukan Islam, baik namanya Kapitalis, Sosialis, Komunis atau apa jua pun.
Sekurang-kurangnya Prof Shaharir Mohd Zain telah menganalisa amalan ekonomi di bawah pentadbiran Tok Guru Nik Aziz di Kelantan itu dengan menyebutnya sebagai “Ekonomi Kebahagiaan”, yang berbeza dengan “Ekonomi Pembangunan”. Dalam bukunya Kepemimpinan Tok Guru Nik Aziz Mengikut Pandangan Sarjana Kepemimpinan Besar Sepanjang Zaman (Edisi Kedua, 2011), dia mengatakan:
“Nik Aziz sebenarnya mempunyai pemikiran ekonomi keIslamannya yang tersendiri, selain daripada mengutamakan ekonomi kebahagiaan daripada ekonomi pembangunan (yang diperolehnya menerusi tafsirannya sendiri terhadap beberapa ayat al-Quran sesuai dengan taraf ulamanya), yang setengahnya telah cuba dilaksanakan dengan batas-batas kudrat politik, kewangan dan ilmu yang ada padanya. Pemikiran ekonominya yang agak berlainan dengan sarjana-sarjana ekonomi Barat dan bahkan sarjana Islam lain sekalipun, ialah tentang konsep pembangunan, takrif ekonomi serta konsep kemiskinan dan strategi memperbaiki keadaannya.” (hal.34)
Mengikut Prof Shaharir, semua hal itu telahpun dihuraikan oleh Surtahman dan Norfadzilah, dalam tulisan mereka yang disiarkan oleh Jurnal Usuluddin (2004), berjudul “Pemikiran Tuan Guru Dato’ Hj Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam ekonomi”.
Dalam hal takrif ekonomi, kata Prof Shaharir, “takrif Nik Aziz cukup berbeza dengan takrif Barat yang diterima umum (seolah-olah sudah tiada salahnya lagi!), kerana katanya sumber ekonomi itu tidak terhad; pengurusan yang menyeleweng daripada kehendak Islam sahajalah yang menyebabkan sumber itu terhad.” (hal.35)
Mengikut Prof Shaharir, pandangan ekonomi Nik Aziz itu jika dikembangkan oleh sarjana ekonomi, tentunya akan mengubah hampir semua teori ekonomi kini.
Di situlah terkilannya saya. Kenapakah para sarjana ekonomi kita tidak memberi perhatian kepada perkara ini? Dr Dzulkifli Ahmad adalah seorang sarjana di kalangan pimpinan PAS yang menguasai ilmu ekonomi, (walaupun dia diamanahkan mengetuai Lajnah Kesenian dan Kebudayaan PAS). Tulisan-tulisannya menganalisa ekonomi semasa, selalu dapat kita ikuti dalam akhbar ini (edisi English).
Forum di Dewan Sivik Petaling Jaya Ahad lalu saya fikir sangatlah sesuai sekiranya Dr Dzul menarik perhatian khalayak umum kepada pemikiran ekonomi Nik Aziz dan juga amalan ekonomi itu yang berlaku di Kelantan sepanjang pemerintahan PAS di sana selama 20 tahun. Rujukan itu dengan sendirinya juga akan membuktikan kewibawaan PAS untuk mentadbir negara ini, bukan sahaja dalam hal keagamaan tetapi juga dalam hal ekonomi.
Apakah Dr Dzul tidak membuat rujukan ke Kelantan itu kerana dia menganggap dasar dan amalan ekonomi di bawah pantadbiran Nik Aziz itu tidak membawa apa-apa kejayaan atau kebaikan kepada rakyat Kelantan selama ini?
Saya tidak fikir itu alasannya. Saya percaya Dr Dzul tentu mempunyai alasan tersendiri yang munasabah untuk dia tidak membuat rujukan tersebut. Maka ingin jugalah saya mengetahui alasannya itu.
Sesungguhnya Kelantan adalah satu kejayaan PAS yang telah terbukti dan boleh dilihat sendiri oleh semua orang. Kenapa orang-orang PAS tidak mahu berbangga dan memanfaatkannya dalam kempen untuk menjatuhkan kerajaan Umno-BN?
Mohon maaflah kerana saya menimbulkan lagi persoalan begini. (Saya pernah menimbulkan-nya sekali sebelum ini). Dan saya fikir saya akan terus timbulkan lagi persoalan seperti ini di masa akan datang, sekiranya tidak ada orang membuktikan yang pandangan saya mengenai Kelantan di bawah pimpinan Tok Guru Nik Aziz ini adalah salah.
(Penulis boleh dihubungi dengan emel dinsman_49@yahoo.com.my atau sms 019-9592408)